MATZ308 Matematik Öğretimi II

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod MATZ308
Ad Matematik Öğretimi II
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının sayı ve cebir öğrenme alanlarına ilişkin temel kavramları, öğretim programlarını, kavramsal zorlukları, öğrenci hatalarını ve etkili öğretim stratejilerini tanımalarını sağlamaktır. Adaylar, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı ders tasarımları oluşturur, öğrenme süreçlerinde teknolojiden ve temsillerden faydalanmayı öğrenir.

Dersin İçeriği

Sayılar ve cebir öğrenme alanlarına genel bakış Sayı ve işlem becerilerinin gelişimi Doğal sayılar, tam sayılar, rasyonel sayılar, ondalık gösterimler Cebirsel düşünme, örüntüler ve genellemeler Değişken kavramı ve cebirsel ifadeler Denklem ve eşitlik kavramı Matematiksel modelleme ile cebir öğretimi Öğrenci yanlışları ve kavram yanılgıları Sayılar ve cebir öğretiminde temsillerin (somut, görsel, sembolik) rolü Eğitsel dijital araçlar ve teknoloji destekli öğretim Ölçme ve değerlendirme örnekleri Ders planı ve etkinlik tasarımı

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yok

Kaynaklar

Sarpkaya-Aktaş, G. (2025).Uygulama Örnekleriyle Cebirsel Düşünme ve Öğretimi. Pegem Yayınları Ertekin, E. ve Ünlü, M. (2022). Kuramdan Uygulamaya Etkinlik Örnekleriyle Sayıların Öğretimi. Pegem Yayınları

Notlar

Güler, G. (2022). Cebir Uygulamaları ile İlkokul ve Ortaokulda Cebir Öğretimi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sayılar ve cebir öğrenme alanlarının öğretim programındaki yerini açıklar.
ÖÇ02 Sayı sistemlerine yönelik kavramları ve öğretim stratejilerini tanımlar.
ÖÇ03 Cebirsel düşünmenin gelişimini ve bu süreci destekleyen etkinlikleri açıklar.
ÖÇ04 Öğrenci yanılgılarını tanımlar ve düzeltici öğretim yolları geliştirir.
ÖÇ05 Sayılar ve cebir konularında çeşitli temsilleri etkili bir şekilde kullanır.
ÖÇ06 Teknoloji destekli öğretim araçlarını sayı ve cebir öğretiminde uygular.
ÖÇ07 Sayılar ve cebir öğretimi için yapılandırmacı yaklaşımı esas alan ders planları geliştirir.
ÖÇ08 Kavramsal anlayışı değerlendiren ölçme araçları hazırlar ve yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Matematik Öğretimi II dersinin kapsamı, sayı ve cebir öğrenme alanı tanıtımı ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Doğal sayılar, sayı algısı, sayı doğrusunun kullanımı ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Tam sayılar, rasyonel sayılar, işlemlerin anlamı ve öğretimi ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Temsillerle kesir öğretimi, öğrenci zorlukları ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Cebirsel Düşünmeye Giriş, Örüntüler, ilişkiler, genellemeler ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Değişkenin kavramsal temeli ve öğretimi ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sayılar ve Cebirde Öğrenci Hataları Kavram yanılgıları, hata analizi, örnek öğrenci yanıtları ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Temsillerin Kullanımı ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 GeoGebra, Desmos, videolarla sayı ve cebir öğretimi ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
11 Etkinlik tasarımı, yapılandırmacı ders planı örnekleri ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Gerçek dünya problemleriyle cebirsel modelleme ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Kavramsal anlayışı ölçen testler, rubrikler ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrenci etkinlik sunumları, derse ilişkin öz değerlendirme ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 Öğrenci etkinlik sunumları, derse ilişkin öz değerlendirme-2 ilgili konuları okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 116
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,64
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 09:13