Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | MATZ308 |
Ad | Matematik Öğretimi II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Gülfem SARPKAYA AKTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının sayı ve cebir öğrenme alanlarına ilişkin temel kavramları, öğretim programlarını, kavramsal zorlukları, öğrenci hatalarını ve etkili öğretim stratejilerini tanımalarını sağlamaktır. Adaylar, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı ders tasarımları oluşturur, öğrenme süreçlerinde teknolojiden ve temsillerden faydalanmayı öğrenir.
Dersin İçeriği
Sayılar ve cebir öğrenme alanlarına genel bakış Sayı ve işlem becerilerinin gelişimi Doğal sayılar, tam sayılar, rasyonel sayılar, ondalık gösterimler Cebirsel düşünme, örüntüler ve genellemeler Değişken kavramı ve cebirsel ifadeler Denklem ve eşitlik kavramı Matematiksel modelleme ile cebir öğretimi Öğrenci yanlışları ve kavram yanılgıları Sayılar ve cebir öğretiminde temsillerin (somut, görsel, sembolik) rolü Eğitsel dijital araçlar ve teknoloji destekli öğretim Ölçme ve değerlendirme örnekleri Ders planı ve etkinlik tasarımı
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yok
Kaynaklar
Sarpkaya-Aktaş, G. (2025).Uygulama Örnekleriyle Cebirsel Düşünme ve Öğretimi. Pegem Yayınları Ertekin, E. ve Ünlü, M. (2022). Kuramdan Uygulamaya Etkinlik Örnekleriyle Sayıların Öğretimi. Pegem Yayınları
Notlar
Güler, G. (2022). Cebir Uygulamaları ile İlkokul ve Ortaokulda Cebir Öğretimi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sayılar ve cebir öğrenme alanlarının öğretim programındaki yerini açıklar. |
ÖÇ02 | Sayı sistemlerine yönelik kavramları ve öğretim stratejilerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Cebirsel düşünmenin gelişimini ve bu süreci destekleyen etkinlikleri açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenci yanılgılarını tanımlar ve düzeltici öğretim yolları geliştirir. |
ÖÇ05 | Sayılar ve cebir konularında çeşitli temsilleri etkili bir şekilde kullanır. |
ÖÇ06 | Teknoloji destekli öğretim araçlarını sayı ve cebir öğretiminde uygular. |
ÖÇ07 | Sayılar ve cebir öğretimi için yapılandırmacı yaklaşımı esas alan ders planları geliştirir. |
ÖÇ08 | Kavramsal anlayışı değerlendiren ölçme araçları hazırlar ve yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Matematik Öğretimi II dersinin kapsamı, sayı ve cebir öğrenme alanı tanıtımı | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Doğal sayılar, sayı algısı, sayı doğrusunun kullanımı | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tam sayılar, rasyonel sayılar, işlemlerin anlamı ve öğretimi | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Temsillerle kesir öğretimi, öğrenci zorlukları | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Cebirsel Düşünmeye Giriş, Örüntüler, ilişkiler, genellemeler | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Değişkenin kavramsal temeli ve öğretimi | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sayılar ve Cebirde Öğrenci Hataları Kavram yanılgıları, hata analizi, örnek öğrenci yanıtları | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Temsillerin Kullanımı | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | GeoGebra, Desmos, videolarla sayı ve cebir öğretimi | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması |
11 | Etkinlik tasarımı, yapılandırmacı ders planı örnekleri | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Gerçek dünya problemleriyle cebirsel modelleme | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Kavramsal anlayışı ölçen testler, rubrikler | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öğrenci etkinlik sunumları, derse ilişkin öz değerlendirme | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | Öğrenci etkinlik sunumları, derse ilişkin öz değerlendirme-2 | ilgili konuları okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
AKTS | 5 AKTS |