Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
TOPRAK BİLİMİ VE BİTKİ BESLEME (YL) | |
Kod | TBB0011 |
Ad | Toprak Etüd Haritalamada Görüntü İşleme Teknikleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MAHMUT DİNGİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, toprak etüd ve haritalama çalışmalarında geleneksel ve modern görüntü işleme tekniklerinin kullanımını öğretmeyi amaçlar. Uydu görüntüleri, hava fotoğrafları ve drone verileri gibi uzaktan algılama kaynaklarından elde edilen verilerin işlenmesi ve analiz edilmesi yoluyla, toprak sınıflandırması ve haritalama süreçlerine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Toprak etüd çalışmalarında uzaktan algılama ve görüntü işleme tekniklerinin temel prensipleri. Uydu görüntüleri, hava fotoğrafları ve drone verilerinin toprak haritalama süreçlerinde kullanımı. Görüntülerin coğrafik olarak düzeltilme yöntemleri. Farklı toprak tiplerinin uzaktan algılama verileri üzerinden belirlenmesi. Denetimli ve denetimsiz sınıflandırma yöntemleri ile toprak sınıflaması. Değişim tespiti ve zaman serisi analizi yoluyla toprak değişimlerinin izlenmesi. Uygulamalı yazılım kullanım çalışmaları (QGIS, Google Earth Engine vb.). Gerçek saha verileri ile harita üretimi. Öğrencilerden bireysel ya da grup halinde proje geliştirmeleri ve sunmaları beklenir.
Dersin Ön Koşulu
Temel harita bilgisi
Kaynaklar
Sorumlu öğretim üyesi tarafından hazırlanan slayt ve notlar.
Notlar
Jensen, J. R. (2016). Introductory Digital Image Processing: A Remote Sensing Perspective. Lillesand, T., Kiefer, R. W., & Chipman, J. (2015). Remote Sensing and Image Interpretation. FAO. (2006). Guidelines for Soil Description. Uygulamalı yazılım dökümanları: ENVI, ERDAS Imagine, QGIS, Google Earth Engine belgeleri. Dinç, U., ŞENOL, S. 2013. Toprak Etüt ve Haritalama. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi genel yayın no: 161. Ders kitapları yayın no: A-50. Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uzaktan algılama verilerinin toprak etüdünde kullanımını açıklar. |
ÖÇ02 | Görüntülerin (hava fotoğrafı, Uydu görüntüsü vb) coğrafik düzeltmelerini uygular. |
ÖÇ03 | Toprakların yansıma özelliklerini analiz eder. |
ÖÇ04 | Farklı sınıflandırma tekniklerini kullanarak toprak haritalaması yapar. |
ÖÇ05 | Zaman serisi verileri ile toprak/arazi değişimlerini yorumlar. |
ÖÇ06 | Toprak özelliklerini uzaktan algılama verileri ile çıkarır ve haritalar. |
ÖÇ07 | Görüntü işleme yazılımları ile uygulamalı çalışmalar yapar. |
ÖÇ08 | Arazi çalışmasından elde ettiği veriler ışığında harita oluşturur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, diğer mühendislik alanlarına da başvurarak kullanıp, toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine ve sürdürebilirlik ilkesine uygun kullanımlarını sağlama konularında yeni fikirler geliştirme ve uygulama noktasında yeterli donanıma sahip olur | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ilgili bilim alanları ile ilişkilendirerek, kaliteli ve ekonomik bir bitkisel üretim için bitkilerin sağlıklı beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda yeni teknikler, fikirler geliştirme ve pratiğe aktarma noktasında donanımını artırır | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakların içinde bulunduğu gelişim ve değişim süreçlerini analiz etme ve sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde mevcut problemlere çözüm oluşturabilecek bir araştırma planlar, uygular ve/veya mevcut bilgilerle yargıda bulunur | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmelerinin sağlanmasında karşılaşılan sorunları çözmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde projeler hazırlayabilme ve uygulayabilme yetisine sahip olur ve eldeki bilgilerle durum tespiti yaparak çözüm önerilerinde bulunur | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde bağımsız proje hazırlayabilme veya ihtiyaç duyulması halinde takım çalışmalarında liderlik yapabilme yetisi taşır | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili karşılaşabileceği ve önceden öngörülemeyen sorunları tanır ve çözüm için geliştireceği yeni stratejilerle sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme yetisi taşır | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, değerlendirebilme yetkinliğine sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İngilizce'yi de en az B2 düzeyinde kullanarak, alanındaki yenilikleri ve kendi çalışmalarını ilgili kişilere yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için harekete geçer | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalışma alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir, bu değerleri öğretir ve denetler | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili aldığı bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalara da taşır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve ders tanıtımı | Çeşitli haritaların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprak etüdü ve uzaktan algılama temelleri | Yapılmış uzaktan algılama çalışmalarını okumak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Uzaktan Algılama Veri Türleri | Veri türlerini araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Görüntü Ön İşleme Teknikleri (Coğrafi düzeltme) | Uydu görüntülerinin özelliklerini araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Görüntü Geliştirme ve İyileştirme (bant kombinasyonları) | Uydu görüntülerinin bant kombinasyonlarını araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Toprakların yansıma özelliklerinin anlaşılması, toprak tiplerine göre yansıma karakteristiklerinin yorumlanması | Yansıma prensiplerini kavramak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
7 | Görüntü Sınıflandırma Temelleri | Geçmiş konuları tekrarlamak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara sınav | Geçmiş konuları çalışmak. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Toprak özelliklerinin yansıma karakteristiklerinin örneklerle detaylandırılması | Toprakların yansıma karakterlerini araştırmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Toprak Özelliklerinin Uzaktan Algılama ile ilişkilendirilmesi | Toprak özelliklerini araştırmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Arazi ve toprak değişimlerinin nedenleri | 10. hafta konularını tekrar etmek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Farklı zamanlarda alınan görüntülerle toprak değişimlerinin belirlenmesi | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yazılım Uygulamaları-I (Google Earth) | Google Earth yazılımını incelemek, kullanmaya çalışmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Yazılım Uygulamaları-II (QGIS) | QGIS yazılımını incelemek. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
15 | Proje hazırlama ve sunum teknikleri | Geçmiş konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Dönem başından anlatılan tüm konuların ve uygulamaların tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Dönem başından anlatılan tüm konuların ve uygulamaların tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |