Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ZOOTEKNİ (YL) | |
Kod | ZO686 |
Ad | Üreme Hücrelerinde Boyama Teknikleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ali Galip ÖNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Üreme hücrelerine yönelik boyama tekniklerinin biyolojik temelini kavratmak Sperm ve oosit kalitesini değerlendirmek için standart ve ileri düzey boyama yöntemlerini uygulamak Boyanmış preparatların klinik ve bilimsel yorumlamasını öğretmek Mikroskopi ve sperm analizinde laboratuvar becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği
Bu ders, sperm ve oosit, granulosa ve luteal hücrelerinin değerlendirilmesinde kullanılan klasik ve modern boyama tekniklerine kapsamlı bir giriş sağlar. Her boyama yönteminin biyolojik temeli ve klinik/araştırma uygulamaları ayrıntılı olarak ele alınır. Kuramsal anlatımlar ve uygulamalı laboratuvar seanslarıyla, öğrenciler canlılık, zar bütünlüğü, akrozom durumu, DNA hasarı ve morfoloji değerlendirmesi konularında yetkinlik kazanır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Hafez, E.S.E., & Hafez, B. (Reproduction in Farm Animals, 7th or 8th Edition), Gordon, I. (Controlled Reproduction in Cattle and Buffaloes)
Notlar
Hafez, E.S.E., & Hafez, B. (Reproduction in Farm Animals, 7th or 8th Edition), Gordon, I. (Controlled Reproduction in Cattle and Buffaloes)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Üreme hücrelerinin temel morfolojik yapılarını tanımlar ve değerlendirme kriterlerini açıklar |
ÖÇ02 | Sperm ve oositlerde kullanılan klasik (Nigrosin-Eozin, Giemsa) ve ileri düzey (HOST, SYBR-PI, TUNEL) boyama tekniklerini uygun şekilde uygula |
ÖÇ03 | Semen değerlendirme sonuçlarını bilimsel formatta raporlar ve laboratuvar kalite kontrol prosedürlerini uygular. |
ÖÇ04 | Boyanmış preparatları ışık ve floresan mikroskop altında analiz eder; canlılık, morfoloji, zar bütünlüğü ve DNA bütünlüğünü yorumlar. |
ÖÇ05 | Sperm kalitesi ile ilgili veriler üzerinden doğru tanı koyma ve ileri üreme teknolojileri (ART) açısından seçim yapma becerisi geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans eğitimi sonrası, hayvan yetiştirme ve ıslahı, yemler ve hayvan besleme, biyometri ve genetik bilim dallarından birinde bilgi birikimini artırır | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanı için stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve bölgesel, ulusal ya da uluslararası çözüm üreteilme becerisini kazanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilimindeki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile bu bilgileri kullanabilme becerisini kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zootekni bilim alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile bilişim teknolejilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisini kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi çalışmalarını ya da Zootekni bilim alanındaki güncel gelişmeleri alanındaki veya diğer bilim alanlarındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme becerisini kazanır | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünlerin kalite süreçlerini değerlendirme becerisini kazanır | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal üretimin, değişen ekonomik ve toplumsal koşullara uygun şekilde dinamik kalmasını sağlayacak yeteneği kazanır | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme, yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri hayvansal üretime aktarabilme becerisini kazanır | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvansal ürünler ile insan sağlığı ve toplum refahı arasındaki ilişkiyi özümser |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sperm ve oosit morfolojisi; sitolojik boyama prensipleri | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Standartlarına göre sperma analizi, Spermin hazırlanması, konsantrasyon ve motilite ölçümü | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Nigrosin-Eozin boyası ile canlı/ölü hücre ayrımı | Ders Kanakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | PNA-FITC, CYBER, PI/DAPI and SYBR-14 ile boyama | Ders Kanyakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | PNA-FITC, CYBER, PI/DAPI and SYBR-14 ile boyama II | Ders Kanyakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Hypo-Osmotic Swelling Test (HOST) Uygulması | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Diff-Quick/Giemsa boyama ile morfoloji belirlenmesi | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ders Kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Trypan Blue, Hoechst ile Oocyte calılık belirlenmesi | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | SYBR-14 and Propidium Iodide ile ikili floresant boyama | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Annexin-V/PI boyama | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Microscopy skills, CASA system, image analysis | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sperm akrozom boyama | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kursun Genel Degerlendirmesi | Ders Kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Kursun genel değerlendirmesi II | Ders Kaynakarı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 1 | 40 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 30 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |