CENG504 Fundamentals of UI/UX Design

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Kod CENG504
Ad Fundamentals of UI/UX Design
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Elif Emel FIRAT
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, öğrencilere Kullanıcı Arayüzü (UI) ve Kullanıcı Deneyimi (UX) tasarımının ilke ve uygulamalarını tanıtır. Öğrenciler, kullanıcı davranışını anlayarak, arayüzler tasarlayarak ve etkili kullanıcı odaklı tasarım süreçlerini uygulayarak sezgisel ve etkileyici dijital deneyimler oluşturmayı öğreneceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu ders; UI/UX tasarım ilkeleri, kullanıcı araştırması, bilgi mimarisi, wireframe (taslak arayüz) oluşturma, görsel tasarım, etkileşim tasarımı, kullanılabilirlik testleri, tasarım odaklı düşünme, erişilebilirlik, duyarlı (responsive) tasarım ile UI/UX araç ve teknolojilerini kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Tasarım kavramları ve dijital teknolojiler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmak.

Kaynaklar

Arayüz Tasarımı: Etkili Etkileşim Tasarımı için Desenler - Jenifer Tidwell, Charles Brewer, Aynne Valencia About Face: Etkileşim Tasarımının Temelleri - Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin, Christopher Noessel

Notlar

Arayüz Tasarımı: Etkili Etkileşim Tasarımı için Desenler - Jenifer Tidwell, Charles Brewer, Aynne Valencia About Face: Etkileşim Tasarımının Temelleri - Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin, Christopher Noessel


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 UI ve UX tasarımı arasındaki farkı anlamak.
ÖÇ02 UI/UX tasarımının temel ilkelerini keşfetmek.
ÖÇ03 Wireframe oluşturma, prototipleme ve görsel tasarım konularında beceriler geliştirmek.
ÖÇ04 UX/UI problemlerini çözmek için tasarım odaklı düşünme (design thinking) yöntemlerini uygulamak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 3
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenme becerilerine sahip olur. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 UI ve UX Tasarımının Tanımı ve Önemi Ders Notlarını Okunması, Konu Tekrarı yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tasarım Süreci ve Yöntemlerine Genel Bakış Ders Notlarını Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kullanıcı Odaklı Tasarım İlkeleri Ders Notlarını Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kullanıcı araştırması yapma yöntemleri (görüşmeler, anketler, gözlem) Ders Notlarını Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bilgi mimarisinin (IA) temelleri Ders Notlarını Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Tasarım Taslağı Oluşturma Ders Notlarını Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Görsel Tasarım İlkeleri Ders Notlarını Okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Proje sunumları Ders Notlarını Okunması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Etkileşim Tasarımının Temelleri Ders Notlarını Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Kullanıcı Etkileşimleri İçin Tasarım Yapma Ders Notlarını Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kullanılabilirlik Testi Ders Notlarını Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Yinelemeli Tasarım Süreci Ders Notlarını Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Tasarım Odaklı Düşünme Ders Notlarını Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 UI/UX Tasarımında Erişilebilirlik Ders Notlarını Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel tekrar Ders Notlarını Okuma Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
16 Konuların Tekrar edilmesi Ders Notları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 20 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 02:00