Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE) | |
Kod | CENG504 |
Ad | Fundamentals of UI/UX Design |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Elif Emel FIRAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, öğrencilere Kullanıcı Arayüzü (UI) ve Kullanıcı Deneyimi (UX) tasarımının ilke ve uygulamalarını tanıtır. Öğrenciler, kullanıcı davranışını anlayarak, arayüzler tasarlayarak ve etkili kullanıcı odaklı tasarım süreçlerini uygulayarak sezgisel ve etkileyici dijital deneyimler oluşturmayı öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği
Bu ders; UI/UX tasarım ilkeleri, kullanıcı araştırması, bilgi mimarisi, wireframe (taslak arayüz) oluşturma, görsel tasarım, etkileşim tasarımı, kullanılabilirlik testleri, tasarım odaklı düşünme, erişilebilirlik, duyarlı (responsive) tasarım ile UI/UX araç ve teknolojilerini kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Tasarım kavramları ve dijital teknolojiler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Arayüz Tasarımı: Etkili Etkileşim Tasarımı için Desenler - Jenifer Tidwell, Charles Brewer, Aynne Valencia About Face: Etkileşim Tasarımının Temelleri - Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin, Christopher Noessel
Notlar
Arayüz Tasarımı: Etkili Etkileşim Tasarımı için Desenler - Jenifer Tidwell, Charles Brewer, Aynne Valencia About Face: Etkileşim Tasarımının Temelleri - Alan Cooper, Robert Reimann, David Cronin, Christopher Noessel
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | UI ve UX tasarımı arasındaki farkı anlamak. |
ÖÇ02 | UI/UX tasarımının temel ilkelerini keşfetmek. |
ÖÇ03 | Wireframe oluşturma, prototipleme ve görsel tasarım konularında beceriler geliştirmek. |
ÖÇ04 | UX/UI problemlerini çözmek için tasarım odaklı düşünme (design thinking) yöntemlerini uygulamak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | UI ve UX Tasarımının Tanımı ve Önemi | Ders Notlarını Okunması, Konu Tekrarı yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tasarım Süreci ve Yöntemlerine Genel Bakış | Ders Notlarını Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kullanıcı Odaklı Tasarım İlkeleri | Ders Notlarını Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kullanıcı araştırması yapma yöntemleri (görüşmeler, anketler, gözlem) | Ders Notlarını Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilgi mimarisinin (IA) temelleri | Ders Notlarını Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tasarım Taslağı Oluşturma | Ders Notlarını Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Görsel Tasarım İlkeleri | Ders Notlarını Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Proje sunumları | Ders Notlarını Okunması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Etkileşim Tasarımının Temelleri | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kullanıcı Etkileşimleri İçin Tasarım Yapma | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kullanılabilirlik Testi | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yinelemeli Tasarım Süreci | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Tasarım Odaklı Düşünme | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | UI/UX Tasarımında Erişilebilirlik | Ders Notlarını Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel tekrar | Ders Notlarını Okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
16 | Konuların Tekrar edilmesi | Ders Notları Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |