Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
MİMARLIK PR. | |
Kod | MIM452 |
Ad | Gayrimenkul Değerleme |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Özge ALBOĞA IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, mimarlık ve ilgili disiplinlerde eğitim gören öğrencilere, gayrimenkul değerleme alanında kullanılan temel kavramları, yöntemleri ve yasal çerçeveyi teorik ve uygulamalı olarak aktarmaktır. Ders kapsamında öğrenciler, taşınmazların ekonomik, fiziksel ve hukuki yönlerden değerlendirilmesi süreçlerini kavrayarak, ulusal (SPK, BDDK mevzuatı) normlar doğrultusunda değerleme raporu hazırlama becerisi kazanacaklardır.
Dersin İçeriği
Gayrimenkul değerleme alanında kullanılan temel kavramlar, yöntemler ve yasal çerçeve.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gayrimenkul Değerleme Esasları Doç.Dr.Hasan BAL
Notlar
KARAPINAR, A.; BAYIRLI, R.; ÇINA BAL, E.; BAL, H.; ALTAY, A.; TORUN, S. (2010). Gayrimenkul- Konut Değerleme Uzmanlığı, Gazi Kitapevi, 8. Baskı, Ankara. Açlar, A., Çağlar, V. (2008). Taşınmaz (Gayrimenkul) Değerlemesi, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisler Odası Yayını, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gayrimenkul değerleme kavramlarını ve temel yöntemleri (emsal karşılaştırma, gelir ve maliyet yaklaşımları) tanımlayabilecek ve birbirinden ayırt edebilecektir. |
ÖÇ02 | Türkiye’deki gayrimenkul değerleme sektörünün yasal çerçevesini (SPK, BDDK mevzuatı) ve ilgili kurumların işleyişini analiz edebilecektir. |
ÖÇ03 | Taşınmaz hukuku kapsamında tapu, imar ve mülkiyet hakları ile ilgili temel belgeleri okuyup yorumlayabilecektir. |
ÖÇ04 | Konut, ticari ve sanayi tipi taşınmazların değerleme esaslarını karşılaştırarak raporlama sürecini kavrayabilecektir. |
ÖÇ05 | Gayrimenkul değerleme uzmanlığına yönelik kariyer olanaklarını, lisanslama süreçlerini ve mesleki etik sorumlulukları açıklayabilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.). | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gayrimenkul ve Taşınmaz Kavramları | Ders notları: Temel kavramlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Değer ve Değerleme Tanımları | Ders notları: Değer türleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türkiye’de Gayrimenkul Değerleme Sektörü | SPK mevzuat özeti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Gayrimenkul Değerleme Yöntemlerine Giriş | Ders notları: Yöntemlerin genel bakışı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Emsal Karşılaştırma Yaklaşımı | Örnek raporlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gelir Yaklaşımı | Gelir yöntemi esasları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Maliyet Yaklaşımı | Maliyet yöntemi esasları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardan tekrar yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Taşınmaz Hukuku: Tapu, İmar, Mülkiyet Hakları | Tapu ve imar mevzuatı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Uluslararası Değerleme Standartları (IVS) | IVS kılavuzu özeti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Konut ve Ticari Taşınmaz Değerlemesi | Örnek konut/ticari taşınmaz analizleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Pazar Analizi ve Yatırım Kararları | Arz-talep dengesi ile ilgili notlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gayrimenkul Finansmanı ve Teminat Değerlemesi | Finansman temel bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Değerleme Raporlarının Yapısı ve İçeriği | Örnek raporlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Değerleme Uzmanlığı ve Kariyer Yolculuğu | SPK lisanslama süreci bilgisi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardan tekrar yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve yardımcı kaynaklardan tekrar yapmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |