MIM381 Yeşil Bina Derecelendirme Sistemleri ve Standartları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MİMARLIK FAKÜLTESİ
MİMARLIK PR.
Kod MIM381
Ad Yeşil Bina Derecelendirme Sistemleri ve Standartları
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ahadollah AZAMI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, öğrencilere sürdürülebilir mimarlık kapsamında kullanılan yerel ve uluslararası yeşil bina değerlendirme sistemlerini tanıtmayı; bu sistemlerin temel kriterlerini, puanlama mekanizmalarını ve uygulama süreçlerini öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencileri LEED, BREEAM, WELL, DGNB ve ÇEDBİK gibi başlıca yeşil bina değerlendirme sistemlerinin ilkeleri, yapısı ve karşılaştırmalı analizi ile tanıştırır. Öğrenciler, çevresel performans göstergeleri, sertifikasyon süreçleri, sürdürülebilir tasarım entegrasyonu ve yerel/uluslararası örnek vakaları inceleyecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haftalık Program PPS Sunumlar

Notlar

■ U.S. Green Building Council. LEED v4.1 Bina Tasarımı ve İnşaatı Referans Kılavuzu. Washington, DC: USGBC, 2019. ■ BRE Global. BREEAM Uluslararası Yeni İnşaat Teknik El Kitabı (2018). Watford, Birleşik Krallık: BRE, 2018. ■ Uluslararası WELL Bina Enstitüsü. WELL Bina Standardı™ v2. Brooklyn, NY: IWBI, 2020. ■ Alman Sürdürülebilir Bina Konseyi (DGNB). DGNB Sistemi: Sistem Kılavuzu ve Sertifikasyon Kriterleri. Stuttgart, Almanya: DGNB, 2019. ■ ÇEDBİK – Türkiye Yeşil Bina Konseyi. Türkiye Yeşil Bina Rehberi ve Sertifikasyon Kriterleri. İstanbul: ÇEDBİK, 2020. ■ Yudelson, Jerry. LEED Tarzı Yeşil Bina: Tasarımcı ve Constructorlar için Rehber. New York: McGraw Hill, 2012. ■ Kibert, Charles J. Sürdürülebilir İnşaat: Yeşil Bina Tasarımı ve Uygulaması. 4. baskı. Hoboken, NJ: Wiley, 2016. ■ Uluslararası Standardizasyon Örgütü. ISO 14001:2015 Çevre Yönetim Sistemleri – Kullanım Rehberi ile Gereksinimler. Cenevre: ISO, 2015. ■ Avrupa Standardizasyon Komitesi. EN 15978:2011 İnşaat İşlerinin Sürdürülebilirliği – Binaların Çevresel Performansının Değerlendirilmesi. Brüksel: CEN, 2011. ■ Türk Standartları Enstitüsü. TS 825: 2008 Binalarda Isı Yalıtım Kuralları. Ankara: TSE, 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Farklı yeşil bina sertifikasyon sistemlerinin amacını ve kapsamını kavrar.
ÖÇ02 Binaların sürdürülebilirlik performansını kriterlere göre değerlendirir.
ÖÇ03 Sürdürülebilirlik ilkelerini mimari tasarıma entegre eder.
ÖÇ04 Sertifikalı bina vaka çalışmalarını analiz eder ve sunar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yerel, bölgesel ve küresel çerçevede Mimarlık örneklerinin tarihsel ve kültürel süreçler içinde değişimini ve gelişimini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde, çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait tasarım bilgisini eleştirel ve yenilikçi bakış açısıyla değerlendirerek bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde yorumlar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında sürdürülebilirlik ilkelerini kullanır. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri ve üç boyutlu modelleri kullanır.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak tasarım üretir.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezler. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü/işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını yerine getirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması Bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yeşil Bina Kavramları ve Yararlarına Genel Bakış İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Uluslararası Değerlendirme Sistemleri: LEED, BREEAM, DGNB İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4 Türkiye Bağlamı: ÇEDBİK ve Yerel Girişimler İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 LEED Sistemi Ayrıntıları – Kategoriler ve Kredi Yapısı İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 BREEAM Sistemi Ayrıntıları – Puanlama ve Değerlendirme İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Ödev: Mevcut Sertifikalı Yeşil Bina Hakkında Analiz İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
8 Ara Sınavlar İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 WELL Bina Standardı – Yapılarda Sağlık ve Refah İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi ve Gömülü Karbon İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11 Mimari Tasarım Süreci ile Entegrasyon İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Simülasyon Araçları (Sefaira, DesignBuilder vb.) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yeşil Malzemeler ve Kaynak Verimliliği İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Vaka Sunumları (Global ve Yerel) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 76
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,04
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.05.2025 01:54