MATZ309 Olasılık

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod MATZ309
Ad Olasılık
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğretmen adayına saymanın temel ilkelerini, olasılık teorisini, rasgele değişkenleri ve fonksiyonlarını, kesikli ve sürekli olasılık dağılımları öğretmek ve bu bilgileri günlük hayatta veya bilimsel araştırmalarda karşımıza çıkabilen bazı olaylara uygulayabilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, saymanın temel ilkelerinden başlayarak permütasyon, kombinasyon, olasılık, Bayes teoremi, rasgele değişkenler, beklenen değer, varyans, momentler ile kesikli ve sürekli olasılık dağılımlarını kapsayan temel olasılık kuramı konularını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Akdeniz, F.(2006). Olasılık ve İstatistik. Ankara: Nobel Yayınevi Hasgür, İ. (2002) . Matematiksel İstatistik. Seçkin Yayıncılık.

Notlar

Tekin, V. N. (2006) İstatistiğe Giriş. Seçkin Yayıncılık


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Saymanın temel ilkelerini, permütasyon ve kombinasyonu tanımlayabilir.
ÖÇ02 Olasılık teorisinde temel kavramları tanımlayabilir.
ÖÇ03 Rastgele değişkenleri tanımlayabilir ve fonksiyon oluşturabilir.
ÖÇ04 Kesikli olasılık dağılımlarını tanımlayabilir ve olasılık fonksiyonlarını oluşturabilir.
ÖÇ05 Sürekli olasılık dağılımlarını tanımlayabilir ve olasılık fonksiyonlarını oluşturabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Saymanın temel ilkeleri ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 permütasyon ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kombinasyon ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Olasılık ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bayes Teoremi ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Kesikli rasgele değişkenler ve fonksiyonları ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Sürekli rasgele değişkenler ve fonksiyonları ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar ilgili kaynakların incelenmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İki değişkenli olasılık fonksiyonları ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Rasgele değişkenlerin beklenen değeri ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Rasgele değişkenlerin varyansı ve Momentler ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kesikli olasılık dağılımları I ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Kesikli olasılık dağılımları II ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Sürekli olasılık dağılımları I ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Sürekli olasılık dağılımları II ilgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili kaynakların incelnmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ilgili kaynakların incelnmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 101
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,04
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 11:12