Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | MATZ309 |
Ad | Olasılık |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğretmen adayına saymanın temel ilkelerini, olasılık teorisini, rasgele değişkenleri ve fonksiyonlarını, kesikli ve sürekli olasılık dağılımları öğretmek ve bu bilgileri günlük hayatta veya bilimsel araştırmalarda karşımıza çıkabilen bazı olaylara uygulayabilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, saymanın temel ilkelerinden başlayarak permütasyon, kombinasyon, olasılık, Bayes teoremi, rasgele değişkenler, beklenen değer, varyans, momentler ile kesikli ve sürekli olasılık dağılımlarını kapsayan temel olasılık kuramı konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Akdeniz, F.(2006). Olasılık ve İstatistik. Ankara: Nobel Yayınevi Hasgür, İ. (2002) . Matematiksel İstatistik. Seçkin Yayıncılık.
Notlar
Tekin, V. N. (2006) İstatistiğe Giriş. Seçkin Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Saymanın temel ilkelerini, permütasyon ve kombinasyonu tanımlayabilir. |
ÖÇ02 | Olasılık teorisinde temel kavramları tanımlayabilir. |
ÖÇ03 | Rastgele değişkenleri tanımlayabilir ve fonksiyon oluşturabilir. |
ÖÇ04 | Kesikli olasılık dağılımlarını tanımlayabilir ve olasılık fonksiyonlarını oluşturabilir. |
ÖÇ05 | Sürekli olasılık dağılımlarını tanımlayabilir ve olasılık fonksiyonlarını oluşturabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Saymanın temel ilkeleri | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | permütasyon | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kombinasyon | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Olasılık | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bayes Teoremi | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Kesikli rasgele değişkenler ve fonksiyonları | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sürekli rasgele değişkenler ve fonksiyonları | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İki değişkenli olasılık fonksiyonları | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Rasgele değişkenlerin beklenen değeri | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Rasgele değişkenlerin varyansı ve Momentler | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kesikli olasılık dağılımları I | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kesikli olasılık dağılımları II | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Sürekli olasılık dağılımları I | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Sürekli olasılık dağılımları II | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili kaynakların incelnmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili kaynakların incelnmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,04 | ||
AKTS | 4 AKTS |