TİB728 Epistemolojik Açıdan İman

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ)
Kod TİB728
Ad Epistemolojik Açıdan İman
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hamdi AKBAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İmanın bilinmeyenden ziyade bilinen merkezli epistemolojik bir zemine yerleştirilmesinin gerekliliği ortaya konmaya çalışılır.

Dersin İçeriği

İmânda süje (inanan) obje (inanılan) düalizmini ortadan kaldırarak mümkün değildir. Mistik tecrübede bu dualitenin yok olduğunu kabul etmek ontolojik açıdan tamamen imkansızdır. Süje durumundaki insanla obje durumundaki Tanrı aynı varlık alanına ait değildirler. Bu takdirde mistik tecrübeyle ulaşıldığı ileri sürülen “birlik”te imanın ortadan kalkması, onun yerini “ma’rifet”, “vecd” vs.’nin doldurulması mümkün olamaz. Dolayısıyla “mistik” ya da “sûfi” hiçbir zaman imanı aştığını söyleyemez. “Süje-obje ikiliği”ni esas alan epistemolojik iman mistisizme ve monizme kapalıdır. Bu demektir ki “süje-obje ikiliği”ni kaldıran mistik ve monist görüşlerde bir “iman ilişkisi”nden, dolayısıyla bir “ahlak ilişkisi”nden söz etmek mümkün görünmemektedir.

Dersin Ön Koşulu

İman ile ilgili ön okumalar yapılarak iman tanımlamaları öğrenilir.

Kaynaklar

Hanifi Özcan Epistemolojik Açıdan İman

Notlar

İslam ansiklopedisi (İman mad.) ve makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
ÖÇ02 Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır
ÖÇ03 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
ÖÇ04 Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İmanın etimolojik tahlili yapılır İlgili makale ve Ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 İman tanımlamalarına temas edilir İlgili makale ve Ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 İman-akıl ilişkisi analiz edilir İlgili makaleler ve Ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 İman-bilgi ilişkisi ele alınır. İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 İman-İslam ilişkisi analiz edilir İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 İman-amel ilişkisi ele alınır İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Kur'an'da İman Kavramı ele alınır İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hadislerde İman Kavramı analiz edilir İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Maturidi'nin bilgi-iman meselesine yaklaşımı İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Maturidi Düşüncede İmanın analizi İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Eşari Düşüncede İman analizi İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Mutezili Düşüncede İman'ın analizi İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Diğer İslam fırkalarının İman analizleri İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 İslam geleneğinde imanın analizi yapılır İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili makale ve ansiklopedi maddeleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 12 36
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 12:42