TİB718 İslam Hukuk Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ)
Kod TİB718
Ad İslam Hukuk Tarihi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İslam hukukunun gelişimini tarihsel metotla bir bütün halinde öğreterek öğrencilerin fıkhın dinamizmini fark etmeleri, fıkıh tarihine ve günümüze ilişkin doğru bir perspektif kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Tarih boyunca islamın hukuk disiplinin geçirdiği aşama ve değişimlerden söz eder.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Fıkıh Maddesi (DİA), Hayrettin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, Hayrettin Karaman İslam Hukukuna Giriş, Wael B. Hallaq İslam Hukuk Tarihi ve İslam Hukukunun Kaynakları, Abdullah Çolak İslam Hukuk Tarihi, Muhammed el-Hudari A History of Islamic Law, N.J. Coulson Fıkıh Tarihi İncelemeleri, Ahmet Yaman Fıkıh ve Fıkıh Tarihi İncelemeleri, İbrahim Kafi Dönmez

Notlar

Türk Hukuk Tarihi, Coşkun Üçok-Ahmet Mumcu-Gülnihal Bozkurt Hanefi Fıkıh Alimleri, Ahmet Özel Tarihu'l-fıkhî'l-islâmi, Bedran Ebu'l-Ayneyn Bedrân


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam hukukunun doğuşu sırasında mevcut olan hukuk sistemlerini ve hukuki sorunları öğrenir
ÖÇ02 İslam hukukunun oluşumunda ve gelişiminde çevresel koşullarının ve örfün de etkili bir faktör olduğunu fark eder.
ÖÇ03 İslam hukukunun gelişim dönemlerini kavrar ve dönüm noktalarını teşkil eden önemli gelişmeleri, müellifleri, eserleri ve düşünceleri tanır.
ÖÇ04 Fıkhî faaliyetin zaman ve mekanın ihtiyaçlarına göre sürekli değişen ve gelişen dinamik bir süreç olduğunu anlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hukuk, Hukuk Tarihi ve İslam Hukuk Tarihi Kavramları HAYREDDİN KARAMAN, "FIKIH", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/fikih#1 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 İslam'dan Önce Arap Yarımadası ve Çevresinde Hukuk MUSTAFA FAYDA, "CÂHİLİYE", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/cahiliye Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Hz. Peygamber Devri ve Fıkhın Doğuşu: Ana Kaynak Kitâbın Ortaya Çıkışı ve Hz. Peygamber'in Örnekliği Duman, Ali Hz. Peygamber Döneminden Müctehit İmamlar Döneminin Sonuna Kadar Fıkıh Eğitimi, Uluslararası Yüksek Din Öğretimi Sempozyumu Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
4 Sahabe Devri ve Fıkhın Gelişmesi: Hulefâ-i Râşidin Döneminde Fıkıh (Fukaha İçtihadının Başlaması, Hicâz ve Rey Ekollerin Doğuşu) MEHMET EFENDİOĞLU, "SAHÂBE", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/sahabe Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Sahabe Devri ve Fıkhın Gelişmesi: Emevîler Döneminde Fıkıh (Sünnetin Tedvini) İSMAİL YİĞİT, "EMEVÎLER", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/emeviler#1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Endülüs Emeviler Dönemi ve Fıkıh Gelişimi MEHMET ÖZDEMİR, "ENDÜLÜS", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/endulus#1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Abbasiler Dönemi ve Fıkhın Olgunluk Çağı: Sünnî Olmayan Fıkıh Mezhepleri DİA, "ABBÂSÎ", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/abbasi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Selçuklular Döneminde Fıkıh: Takrîr-Tefrî-Tahric-Tercih-Temyiz-Taklîd FARUK SÜMER, "SELÇUKLULAR", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/selcuklular#1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Moğol İstilası Sonrasından Osmanlıların Yükseliş Dönemine Kadar Fıkıh OSMAN GAZİ ÖZGÜDENLİ, "MOĞOLLAR", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/mogollar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Mecelle Öncesi Dönemde Osmanlı Coğrafyası ve Ötesinde Fıkıh OSMAN GAZİ ÖZGÜDENLİ, "MOĞOLLAR", TDV İslâm Ansiklopedisi, https://islamansiklopedisi.org.tr/mogollar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Sanayi Devriminden İslam Dünyasının Bütünüyle İşgaline Kadar Fıkıh Çapcıoğlu, İhsan - Hilal Anık Sanayi Devrimi’nden Endüstri 4.0’a: Dijitalleşme ve Dijital Dünyada Dinin Statütsü, Tevilat: Selçuk Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dergisi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
13 20. Yüzyılda İslam Dünyasında ve Ülkemizde Fıkıh Adem İNCE, "POSTMODERN EĞİTİM", Türk Maarif Ansiklopedisi, https://turkmaarifansiklopedisi.org.tr/postmodern-egitim/#yazar-1 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Batı'da Fıkıh Çalışmaları Adil, Abdurrahman Batıda Yüce İslam Şeriatı ve Sava Paşa’nın Fıkıh Usulü, sadeleştiren Ali Duman, Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 İslam düşünce atlası ve dönemlendirme Gazi Osman Özgüdenli: Düşüncenin Havzalari: İslam Düşünce Tarihinde Başlica İlim Ve Kültür Havzalari, İDA, I Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 01:24