TİB731 Kelam Metodolojisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ)
Kod TİB731
Ad Kelam Metodolojisi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ömer SADIKER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

.Bilimsel bir alanda genel bir uygulamaya sahip olan ve uzun zaman içerisinde test edilmiş düşünce biçimleri, analiz vasıtaları, araştırma metotları, kavramlar, prensipler, kategoriler ve sınıflandırma sistemleri tanımak, tanımlamak, sınıflandırmak ve açıklamaktır

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırma yöntemleri ile bunların nasıl uygulanacağını araştırması ve bunun kelam

Dersin Ön Koşulu

Ön koşulu bulunmamaktadır

Kaynaklar

Kelam ilminde metodoloji Bilimsel araştırma yöntemleri

Notlar

Kelam ilminde metodoloji Bilimsel araştırma yöntemleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
ÖÇ02 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
ÖÇ03 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
ÖÇ04 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak
ÖÇ05 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Metod/Yöntem/Usûl Terimi ve Yöntemin Tarihsel Serencamı okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Diyalektik yöntem okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Eski Çağ Felsefesinde Yöntem okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yeni Çağ Felsefesinde Yöntem okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 İslami Gelenekte Yöntem okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Kur’an’da Bilgi ve Yöntem okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Doğru Bilginin Kaynakları okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Bilgisizliğin Kaynakları okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Kelam Metodunun Ortaya Çıkışı okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kelam Metodunun Gelişim Süreci okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Varlık ve bilgi okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 Kelamcıların Kullandığı Araştırma Yöntemleri okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Akıl, naklin de ölçüldüğü bir ölçektir okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 cedel, sebr ve taksim, istişhad, in'ıkası edille okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 146
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,84
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 01:17