Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TİB731 |
Ad | Kelam Metodolojisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
.Bilimsel bir alanda genel bir uygulamaya sahip olan ve uzun zaman içerisinde test edilmiş düşünce biçimleri, analiz vasıtaları, araştırma metotları, kavramlar, prensipler, kategoriler ve sınıflandırma sistemleri tanımak, tanımlamak, sınıflandırmak ve açıklamaktır
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırma yöntemleri ile bunların nasıl uygulanacağını araştırması ve bunun kelam
Dersin Ön Koşulu
Ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Kelam ilminde metodoloji Bilimsel araştırma yöntemleri
Notlar
Kelam ilminde metodoloji Bilimsel araştırma yöntemleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak |
ÖÇ03 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak |
ÖÇ04 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak |
ÖÇ05 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Metod/Yöntem/Usûl Terimi ve Yöntemin Tarihsel Serencamı | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Diyalektik yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Eski Çağ Felsefesinde Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yeni Çağ Felsefesinde Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | İslami Gelenekte Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kur’an’da Bilgi ve Yöntem | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Doğru Bilginin Kaynakları | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Bilgisizliğin Kaynakları | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Kelam Metodunun Ortaya Çıkışı | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kelam Metodunun Gelişim Süreci | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Varlık ve bilgi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kelamcıların Kullandığı Araştırma Yöntemleri | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Akıl, naklin de ölçüldüğü bir ölçektir | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | cedel, sebr ve taksim, istişhad, in'ıkası edille | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |