Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
Kod | TİB818 |
Ad | İslam Kelamında Atomculuk |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer SADIKER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, doktora düzeyindeki öğrencilere, İslâm kelâmcılarının âlemin yapısı ve işleyişini anlamaya yönelik cevher-araz metafiziğine dayalı öğretileri hakkında geniş bir ufuk kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Müslüman kelam alimlerinin âlemin yapısı ve işleyişini anlamaya yönelik cevher-araz metafiziğine dayalı öğretileri
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul aranmamaktadır
Kaynaklar
Bulgen, Mehmet, Klasik İslam Düşüncesinde Atomculuk Eleştirileri. Kazanç, Fethi Kerim, Kelam Yazıları, Etüt Yayınları, Samsun 2008 Wolfson, H. Austryn, Kelâm Felsefeleri Müslüman-Hıristiyan-Yahudi Kelamı, çev. Kasım Turhan, Kitabevi, İstanbul 2001.
Notlar
Pines, Shlomo, Mezhebü’z-Zerre ‘ınde’l-Müslimîn ve Alâkatühû bi Mezâhibi’l-Yûnân ve’l-Hünûd, Almanca’dan çev. M.A. Ebû Rîde, Kahire: Mektebetü’n-Nahdati’l-Mısriyye, Kahire 1365 / 1946
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürekli yaratma doktrini-atomculuk anlayışı arasında tutarlı bir ilişki kurma melekesi geliştirmek. |
ÖÇ02 | Âlemin yapı taşlarını oluşturan cisim, cevher ve arazlar hakkında konuşma becerisi kazandırmak. |
ÖÇ03 | Evrenin yapısını ve işleyişini atomcu açıklama ve anlama modellerini tartışma, analiz etme ve eleştirme becerisi kazandırmak. |
ÖÇ04 | Kelâmî düşünce geleneğinde ortaya atılan cevher-araz metafiziğine dayalı düşünce üretme etkinliği ve sonuçları konusunda edinilen bilgi ve becerilerden hareketle özgün araştırmalar yapma kapasitesi kazandırmak. |
ÖÇ05 | Atomun yapısı ve özelllikleri sahasında yaşan boyu öğrenme ve bilgilenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eski Yunan Atomculuğu | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Hinduizm'de Atomculuk Kuramı | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Atomculuğun Dinî Temelleri | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Atomculuk Bağlamında Tanrı-Âlem İlişkisi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sürekli Yaratma Öğretisi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Atomculuk-Nedensellik İlişkisi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Cisimlerin, Cevherlerin ve Arazların Nitelikleri | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | okuma yapar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Atomculuğun Kabulü | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Atomculuğun Reddi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Kümûn ve Zuhûr Nazariyesi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Tafra Nazariyesi | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Cevher-Araz Metafiziğinin İslâm Dünyasındaki Bilimsel ve Fikrî Sonuçları | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Cevher-Araz Metafiziğinin İslâm Dünyasındaki Toplumsal ve Kültürel Sonuçları | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Günümüz atom anlayışı ve yansımaları | okuma yapar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |