TİB818 İslam Kelamında Atomculuk

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR)
Kod TİB818
Ad İslam Kelamında Atomculuk
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ömer SADIKER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, doktora düzeyindeki öğrencilere, İslâm kelâmcılarının âlemin yapısı ve işleyişini anlamaya yönelik cevher-araz metafiziğine dayalı öğretileri hakkında geniş bir ufuk kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Müslüman kelam alimlerinin âlemin yapısı ve işleyişini anlamaya yönelik cevher-araz metafiziğine dayalı öğretileri

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul aranmamaktadır

Kaynaklar

Bulgen, Mehmet, Klasik İslam Düşüncesinde Atomculuk Eleştirileri. Kazanç, Fethi Kerim, Kelam Yazıları, Etüt Yayınları, Samsun 2008 Wolfson, H. Austryn, Kelâm Felsefeleri Müslüman-Hıristiyan-Yahudi Kelamı, çev. Kasım Turhan, Kitabevi, İstanbul 2001.

Notlar

Pines, Shlomo, Mezhebü’z-Zerre ‘ınde’l-Müslimîn ve Alâkatühû bi Mezâhibi’l-Yûnân ve’l-Hünûd, Almanca’dan çev. M.A. Ebû Rîde, Kahire: Mektebetü’n-Nahdati’l-Mısriyye, Kahire 1365 / 1946


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sürekli yaratma doktrini-atomculuk anlayışı arasında tutarlı bir ilişki kurma melekesi geliştirmek.
ÖÇ02 Âlemin yapı taşlarını oluşturan cisim, cevher ve arazlar hakkında konuşma becerisi kazandırmak.
ÖÇ03 Evrenin yapısını ve işleyişini atomcu açıklama ve anlama modellerini tartışma, analiz etme ve eleştirme becerisi kazandırmak.
ÖÇ04 Kelâmî düşünce geleneğinde ortaya atılan cevher-araz metafiziğine dayalı düşünce üretme etkinliği ve sonuçları konusunda edinilen bilgi ve becerilerden hareketle özgün araştırmalar yapma kapasitesi kazandırmak.
ÖÇ05 Atomun yapısı ve özelllikleri sahasında yaşan boyu öğrenme ve bilgilenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirmek.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Eski Yunan Atomculuğu okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Hinduizm'de Atomculuk Kuramı okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Atomculuğun Dinî Temelleri okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Atomculuk Bağlamında Tanrı-Âlem İlişkisi okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Sürekli Yaratma Öğretisi okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Atomculuk-Nedensellik İlişkisi okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Cisimlerin, Cevherlerin ve Arazların Nitelikleri okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar okuma yapar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Atomculuğun Kabulü okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Atomculuğun Reddi okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Kümûn ve Zuhûr Nazariyesi okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Tafra Nazariyesi okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Cevher-Araz Metafiziğinin İslâm Dünyasındaki Bilimsel ve Fikrî Sonuçları okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
14 Cevher-Araz Metafiziğinin İslâm Dünyasındaki Toplumsal ve Kültürel Sonuçları okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Günümüz atom anlayışı ve yansımaları okuma yapar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 146
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,84
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.05.2025 12:35