Genel Bilgi
Birim | İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ |
MALİYE PR. | |
Kod | PFS423 |
Ad | Kamusal Tercihler |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi OĞUZHAN BOZATLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kamusal Tercihler dersi, bireylerin ve grupların kamusal karar alma süreçlerindeki davranışlarını, ekonomik ve rasyonel seçim teorileri çerçevesinde analiz etmeyi amaçlar. Ders, kamu politikalarının oluşumunda bireysel tercihler, kolektif karar alma mekanizmaları, oy verme davranışları, bürokrasi ve çıkar gruplarının rollerini inceleyerek, öğrencilerin kamu sektörü karar alma süreçlerini eleştirel bir şekilde değerlendirmesini sağlar. Ayrıca, piyasa başarısızlıkları ve hükümet başarısızlıklarının karşılaştırmalı analizini yaparak, kamu politikalarının tasarım ve uygulama süreçlerini anlamayı hedefler.
Dersin İçeriği
Kamusal Tercihler dersi, kamu politikalarının oluşum sürecini ve bu süreçte bireysel ile kolektif karar alma mekanizmalarını ekonomik ve rasyonel seçim teorileri perspektifinden inceler. Ders kapsamında, kamusal tercih teorisinin temel prensipleri ve tarihsel gelişimi ele alınır. Bireylerin rasyonel tercihleri, kolektif karar alma süreçleri ve Arrow’un İmkânsızlık Teoremi gibi temel kavramlar detaylı bir şekilde tartışılır. Oy verme sistemleri, seçim paradoksları ve stratejik oylama davranışlarının kamu politikalarına etkileri analiz edilir. Ayrıca, çıkar gruplarının, lobicilik faaliyetlerinin ve rant kollama davranışlarının kamu politikalarının şekillenmesindeki rolleri değerlendirilir. Bürokrasinin kamu politikalarındaki etkisi ve karar alma süreçlerindeki rolü incelenir. Piyasa başarısızlıkları ile hükümet başarısızlıkları karşılaştırmalı olarak ele alınarak, kamu politikalarının etkinliği sorgulanır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Aktan, C. C. (2024). Kamu tercihi iktisadı ve anayasal politik iktisat. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 3. Baskı.
Notlar
Aktan, C. C., & Dilek, D. (2007). Modern, politik, iktisat kamu tercihi. Seçkin Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kamusal tercih teorisinin temel kavramlarını ve ekonomik ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Bireysel ve kolektif karar alma süreçlerini rasyonel seçim teorisi çerçevesinde analiz eder. |
ÖÇ03 | Oy verme sistemlerinin ve seçim mekanizmalarının kamu politikalarına etkisini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Bürokrasi, çıkar grupları ve lobicilik faaliyetlerinin kamu politikaları üzerindeki etkilerini eleştirel bir şekilde yorumlar. |
ÖÇ05 | Piyasa ve hükümet başarısızlıklarını karşılaştırarak, kamu politikalarının etkinliğini sorgular. |
ÖÇ06 | Kamusal tercih teorisini kullanarak güncel kamu politikası sorunlarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu maliye, hukuk, iktisat, kamu yönetimi, işletme ve muhasebe alanlarında yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonomi ve maliye ile ilgili temel kavramsal bilgileri güncel ekonomik ve mali gelişmeler bağlamında analiz eder | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Geleneksel yaklaşımın haricinde, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çağdaş iletişim araç, yöntem ve süreçlerini kullanarak farklı kaynaklardan veri toplayarak analiz eder | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel bilgisayar bilgi ve becerilerine sahip olarak, mesleki alanda bu bilgileri kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu mali kurumlarının görev, yetki ve işleyişini açıklar | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Maliye alanında meslek sahiplerinin iş tanımlarını ve sorumluluklarını açıklar | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kamusal Tercih Teorisine Giriş | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Rasyonel Seçim Teorisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kolektif Karar Alma ve Sosyal Tercihler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Oy Verme Sistemleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Seçim Paradoksları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çıkar Grupları ve Lobicilik | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Rant Kollama | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Bürokrasinin Ekonomi Teorisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Piyasa Başarısızlıkları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hükümet Başarısızlıkları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Kamu Politikalarının Tasarımı | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Anayasal İktisat | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mali Anayasa | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kamusal Tercih ve Güncel Uygulamalar | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |