Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
CERRAHİ HASTALIKLAR HEMŞİRELİĞİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | CHH502 |
Ad | ERAS Protokolleri ve Hemşirelik Bakımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Açelya TÜRKMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, “Enhanced Recovery After Surgery (ERAS)” protokollerinin temel ilkelerini, bileşenlerini ve cerrahi hemşireliği bakımındaki uygulamalarını ele alarak, öğrencilerin multidisipliner bakım planlarında hemşirelik rolünü kanıta dayalı bilgilerle bütünleştirmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı, “Enhanced Recovery After Surgery (ERAS)” protokollerinin temel ilkelerini, bileşenlerini ve cerrahi hemşireliği bakımındaki uygulamalarını ele alarak, öğrencilerin multidisipliner bakım planlarında hemşirelik rolünü kanıta dayalı bilgilerle bütünleştirmesini sağlamaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Fearon, K. C. H., Ljungqvist, O., & Kehlet, H. (2017). ERAS Society Guidelines Ljungqvist, O., Scott, M., & Fearon, K. (2020). Enhanced Recovery After Surgery: A Complete Guide to Optimizing Outcomes. Springer. Güncel ERAS Society web sitesi: https://erassociety.org
Notlar
Fearon, K. C. H., Ljungqvist, O., & Kehlet, H. (2017). ERAS Society Guidelines Ljungqvist, O., Scott, M., & Fearon, K. (2020). Enhanced Recovery After Surgery: A Complete Guide to Optimizing Outcomes. Springer. Güncel ERAS Society web sitesi: https://erassociety.org
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ERAS protokolünün temel ilkelerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Preoperatif, intraoperatif ve postoperatif süreçlerdeki hemşirelik uygulamalarını açıklar. |
ÖÇ03 | ERAS uygulamalarının hasta sonuçlarına etkisini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Kanıta dayalı rehberlere uygun bakım planları geliştirir. |
ÖÇ05 | ERAS ekibindeki hemşirenin rolünü analiz eder. |
ÖÇ06 | Hasta eğitimi ve danışmanlığında etkili iletişim becerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi hemşireliğinin rol ve işlevlerini bilme, | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vücudun fizyolojik ve patolojik süreçlerini ve cerrahi hastalıkların patolojik süreçleri bilme, | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Cerrahi girişim gerektiren hastalıklara ilişkin güncel bilgiye sahip olma, | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elde ettiği bilgileri analiz edip yorumlayabilme becerisine sahip olabilme, | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir cerrahi hastasının perioperatif bakımını kapsamlı olarak planlayıp uygulama, | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Cerrahi hemşireliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri bakıma yansıtabilme, | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kanıta dayalı uygulamaları cerrahi hastasının bakımına yansıtabilme, | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Cerrahi hastasının bakımında yenilikçi yaklaşımları meslektaşlarına ve hemşirelik öğrencilerine aktarmada model olabilme, | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekip içinde veya ekipler arasında uyum içinde çalışabilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hemşireliği ile ilgili bilgilerini, ulusal ve uluslararası güncel kaynaklardan yararlanarak geliştirebilme, | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında özgün bilimsel araştırma yapabilme, | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme, erişilen çıktıları etkin ve sistematik olarak raporlayabilme, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güvenli cerrahi uygulamasında öncü olma, | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Cerrahi hastası ve bakım veren aile üyelerinin eğitim gereksinimlerine yanıt verecek öğretim becerilerini kullanabilme. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | ERAS Protokollerinin tarihçesi ve gelişimi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
2 | ERAS'ın temel bileşenleri ve multidisipliner yapısı | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
3 | Preoperatif hazırlık ve hasta eğitimi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
4 | Prehabilitasyon ve beslenme yönetimi | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
5 | Anestezi yaklaşımları ve intraoperatif yönetim | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
6 | Sıvı yönetimi ve hipotermi önleme stratejileri | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
7 | ağrı yönetimi ve opioid-sparing stratejiler | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Gelişmiş mobilizasyon protokolleri | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
10 | Gastrointestinal sistemin erken aktivasyonu | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
11 | Taburculuk kriterleri ve evde bakım planlaması | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
12 | ERAS protokollerinde hemşirenin rolü | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
13 | Kanıta dayalı kılavuzlar ve uluslararası uygulama örnekleri | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
14 | Uygulama: Vaka çalışması | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
15 | Uygulama: ERAS temelli hemşirelik bakım planı hazırlama | ön hazırlık yoktur | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,48 | ||
AKTS | 5 AKTS |