RES714 Sanat Eğitiminin Tarihi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
RESİM İŞ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod RES714
Ad Sanat Eğitiminin Tarihi I
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUSTAFA ÇAPAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilerin sanat eğitiminin tarihsel kökenlerini, evrimini ve çeşitli düşünsel yaklaşımlarını anlamalarını amaçlar. Bu ders, antik dönemlerden günümüze kadar sanat eğitiminin nasıl şekillendiğini, hangi felsefi, pedagojik ve kültürel yaklaşımlar tarafından yönlendirildiğini inceleyerek öğrencilerin tarihsel bağlamda eleştirel bir bakış açısı geliştirmelerini sağlar.

Dersin İçeriği

Sanat eğitiminin tarihsel gelişimi Antik Yunan ve Ortaçağ’daki zanaatkârlık anlayışlarından başlayarak Rönesans atölye sistemleri, akademik sanat eğitimi modelleri, 19. ve 20. yüzyıldaki reform hareketleri ve çağdaş sanat eğitimi yaklaşımlarına kadar geniş bir çerçevede ele alınır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Arthur D. Efland. Sanat Eğitiminin Tarihi: Görsel Sanatlar Öğretiminde Düşünsel ve Sosyal Eğilimler Katherine M. Douglas ve Diane B. Jacquith. Engaging Learners through Artmaking: Choice-Based Art Education in the Classroom Laura H. Chapman. Approaches to Art in Education

Notlar

İnternet kaynakları ve makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Klasik Dönemden Orta Çağ'a kadar sanat eğitiminin durumunu özetler.
ÖÇ02 Rönesans'ta görsel sanatlar öğretiminin gelişim sürecini açıklar.
ÖÇ03 Mutlakiyetçilik Çağı ve Aydınlanma Çağı'nda sanat eğitiminde önemli gelişmeleri listeler.
ÖÇ04 Sanayi Devrimi ile görsel sanatlar arasındaki ilişkiyi tartışır.
ÖÇ05 Endüstriyel Çizim Hareketi’nin önemli temsilcilerini ve katkılarını açıklar.
ÖÇ06 19. yüzyılda Avrupa’da sanat eğitiminin gelişim sürecini özetler.
ÖÇ07 19. yüzyılda Amerika Birleşik Devletleri’nde sanat eğitiminin gelişim sürecini özetler.
ÖÇ08 Sanat ve El Sanatları Hareketi’nin (Arts And Crafts) sanat eğitimi tarihindeki yerini tartışır.
ÖÇ09 Franz Cizek ve Çocuk Sanat Hareketi’nin sanat eğitimine katkılarını açıklar.
ÖÇ10 Bauhaus’un sanat eğitimi anlayışını tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatla ilgili disiplinlerde edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle ilişkilendirir. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimine ilişkin bilimsel araştırmalar planlar ve araştırmanın sonuçlarını değerlendirir.. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular ve değerlendirir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanıyla ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve sanat eğitimi çalışmalarını, yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanatın uygulama ve eğitimi alanlarındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü olarak ifade eder. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat alanındaki sosyal ilişkileri ve bunları yönlendiren kuralları inceler, değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili, sanat ve eğitim alanındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde bilir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanatın uygulama ve eğitimi için gereken çağdaş teknolojileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat eğitimiyle ilgili strateji ve politikaları yorumlar, geliştirir, değerlendirir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını etik değerler temelinde gerçekleştirir 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatla ilgili gelişmeleri ulusal değerler doğrultusunda değerlendirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat eğitimiyle ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma, dersin işleniş biçimi ve kaynaklar Ders kaynaklarının hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Klasik Dönemde ve Orta Çağ'da Sanat Eğitimi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Rönesans'ta Görsel Sanatlar Öğretimi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Mutlakiyetçilik Çağı ve Aydınlanma Çağı'nda Sanat Eğitimi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Görsel Sanatlar ve Sanayi Devrimi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Endüstriyel Çizim Hareketi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 19. Yüzyılda Avrupa’da Sanat Eğitimi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sunum hazırlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 19. Yüzyılda Amerika Birleşik Devletleri’nde Sanat Eğitimi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Arts And Crafts (Sanat ve El Sanatları Hareketi) Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Franz Cizek Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Çocuk Sanat Hareketi Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 John Dewey'nin Sanat Eğitimine Katkıları Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bauhaus Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirme Ders ile ilgili metinlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazıelık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 12 48
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 11:59