Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
RESİM İŞ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | RES714 |
Ad | Sanat Eğitiminin Tarihi I |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA ÇAPAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin sanat eğitiminin tarihsel kökenlerini, evrimini ve çeşitli düşünsel yaklaşımlarını anlamalarını amaçlar. Bu ders, antik dönemlerden günümüze kadar sanat eğitiminin nasıl şekillendiğini, hangi felsefi, pedagojik ve kültürel yaklaşımlar tarafından yönlendirildiğini inceleyerek öğrencilerin tarihsel bağlamda eleştirel bir bakış açısı geliştirmelerini sağlar.
Dersin İçeriği
Sanat eğitiminin tarihsel gelişimi Antik Yunan ve Ortaçağ’daki zanaatkârlık anlayışlarından başlayarak Rönesans atölye sistemleri, akademik sanat eğitimi modelleri, 19. ve 20. yüzyıldaki reform hareketleri ve çağdaş sanat eğitimi yaklaşımlarına kadar geniş bir çerçevede ele alınır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Arthur D. Efland. Sanat Eğitiminin Tarihi: Görsel Sanatlar Öğretiminde Düşünsel ve Sosyal Eğilimler Katherine M. Douglas ve Diane B. Jacquith. Engaging Learners through Artmaking: Choice-Based Art Education in the Classroom Laura H. Chapman. Approaches to Art in Education
Notlar
İnternet kaynakları ve makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klasik Dönemden Orta Çağ'a kadar sanat eğitiminin durumunu özetler. |
ÖÇ02 | Rönesans'ta görsel sanatlar öğretiminin gelişim sürecini açıklar. |
ÖÇ03 | Mutlakiyetçilik Çağı ve Aydınlanma Çağı'nda sanat eğitiminde önemli gelişmeleri listeler. |
ÖÇ04 | Sanayi Devrimi ile görsel sanatlar arasındaki ilişkiyi tartışır. |
ÖÇ05 | Endüstriyel Çizim Hareketi’nin önemli temsilcilerini ve katkılarını açıklar. |
ÖÇ06 | 19. yüzyılda Avrupa’da sanat eğitiminin gelişim sürecini özetler. |
ÖÇ07 | 19. yüzyılda Amerika Birleşik Devletleri’nde sanat eğitiminin gelişim sürecini özetler. |
ÖÇ08 | Sanat ve El Sanatları Hareketi’nin (Arts And Crafts) sanat eğitimi tarihindeki yerini tartışır. |
ÖÇ09 | Franz Cizek ve Çocuk Sanat Hareketi’nin sanat eğitimine katkılarını açıklar. |
ÖÇ10 | Bauhaus’un sanat eğitimi anlayışını tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatla ilgili disiplinlerde edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimine ilişkin bilimsel araştırmalar planlar ve araştırmanın sonuçlarını değerlendirir.. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanıyla ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve sanat eğitimi çalışmalarını, yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatın uygulama ve eğitimi alanlarındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü olarak ifade eder. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat alanındaki sosyal ilişkileri ve bunları yönlendiren kuralları inceler, değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, sanat ve eğitim alanındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde bilir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatın uygulama ve eğitimi için gereken çağdaş teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat eğitimiyle ilgili strateji ve politikaları yorumlar, geliştirir, değerlendirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını etik değerler temelinde gerçekleştirir | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatla ilgili gelişmeleri ulusal değerler doğrultusunda değerlendirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat eğitimiyle ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin işleniş biçimi ve kaynaklar | Ders kaynaklarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Klasik Dönemde ve Orta Çağ'da Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Rönesans'ta Görsel Sanatlar Öğretimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Mutlakiyetçilik Çağı ve Aydınlanma Çağı'nda Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Görsel Sanatlar ve Sanayi Devrimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Endüstriyel Çizim Hareketi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 19. Yüzyılda Avrupa’da Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | 19. Yüzyılda Amerika Birleşik Devletleri’nde Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Arts And Crafts (Sanat ve El Sanatları Hareketi) | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Franz Cizek | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çocuk Sanat Hareketi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | John Dewey'nin Sanat Eğitimine Katkıları | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bauhaus | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazıelık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 12 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |