Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
RESİM İŞ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | RES715 |
Ad | Sanat Eğitiminin Tarihi II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSTAFA ÇAPAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, 20. yüzyıl başlarından günümüze kadar olan dönemde sanat eğitiminin geçirdiği dönüşümleri anlamayı amaçlar. Modernizm, postmodernizm, çağdaş sanat pratikleri ve dijital çağda sanat eğitiminin nasıl değiştiği incelenir.
Dersin İçeriği
Ders, 20. yüzyılın başından günümüze sanat eğitimi reformları ve sanat eğitimi yaklaşımlarını ile Türkiye’de Sanayi-i Nefise Mektebi ile başlayan sürecin ele alınmasını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Arthur D. Efland. Sanat Eğitiminin Tarihi: Görsel Sanatlar Öğretiminde Düşünsel ve Sosyal Eğilimler Katherine M. Douglas ve Diane B. Jacquith. Engaging Learners through Artmaking: Choice-Based Art Education in the Classroom Laura H. Chapman. Approaches to Art in Education
Notlar
İnternet kaynakları be makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Herbert Read’in Sanat Yolu ile Eğitim yaklaşımını açıklar. |
ÖÇ02 | Viktor Lowenfeld’in sanat eğitimine katkılarını açıklar. |
ÖÇ03 | Soğuk Savaş'ın sanat eğitimi üzerindeki etkisi tartışır. |
ÖÇ04 | Çokkültürlü Sanat Eğitimi’nin kapsamını özetler. |
ÖÇ05 | Disipline Dayalı Sanat Eğitimi’ni açıklar. |
ÖÇ06 | Seçim Tabanlı/Sanatsal Davranış Öğretimi’nin önemini tartışır. |
ÖÇ07 | Görsel Kültür ve sanat eğitimi arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ08 | Topluluk Temelli Sanat Eğitimi’nin tarihsel gelişimini özetler. |
ÖÇ09 | Müze ve galerilerin sanat eğitiminde kullanımının tarihsel gelişimini özetler. |
ÖÇ10 | Sanat Temelli Çevre Eğitimi’ni açıklar. |
ÖÇ11 | Dijital teknolojilerin sanat eğitimi üzerindeki etkisini açıklar. |
ÖÇ12 | Sanat eğitiminin geleceğini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatla ilgili disiplinlerde edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimine ilişkin bilimsel araştırmalar planlar ve araştırmanın sonuçlarını değerlendirir.. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı sorunlara çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanıyla ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve sanat eğitimi çalışmalarını, yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatın uygulama ve eğitimi alanlarındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü olarak ifade eder. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat alanındaki sosyal ilişkileri ve bunları yönlendiren kuralları inceler, değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, sanat ve eğitim alanındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde bilir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatın uygulama ve eğitimi için gereken çağdaş teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat eğitimiyle ilgili strateji ve politikaları yorumlar, geliştirir, değerlendirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını etik değerler temelinde gerçekleştirir | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatla ilgili gelişmeleri ulusal değerler doğrultusunda değerlendirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat eğitimiyle ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Herbert Read - Sanat Yolu ile Eğitim | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Viktor Lowenfeld ve Sanat Eğitimine Katkıları | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | “Yaratıcı ve Zihinsel Gelişim” | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Soğuk Savaş'ın Sanat Eğitimi Üzerindeki Etkisi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Laura H. Chapman ve "Eğitimde Sanata Yaklaşımlar" | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çokkültürlü Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Disipline Dayalı Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sunum hazırlanması | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Seçim Tabanlı/Sanatsal Davranış Öğretimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Görsel Kültür ve Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Topluluk Temelli Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Müze ve Galerilerin Sanat Eğitimindeki Yeri | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sanat Temelli Çevre Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dijital Teknolojiler ve Sanat Eğitimi | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sanat Eğitiminin Geleceği | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders ile ilgili metinlerin okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 12 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |