RES721 Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
RESİM İŞ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ)
Kod RES721
Ad Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik I
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Handan NARİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, bilimsel araştırmanın ve bilimsel etiğin temel ilkelerini, bilimsel bilgi toplama yöntemlerini ve bilimsel bilgi oluşturmak için kullanılabilecek nitel ve nicel yöntemlere ilişkin temel bilgileri anlatmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, bilimsel araştırma modelleri, bilimsel araştırma süreci, bilimsel araştırmanın nasıl tasarlanacağı ve sonuçlarının nasıl yazılacağını içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Bu ders için önkoşul yoktur

Kaynaklar

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demire, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. John W. Creswell, Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. John W. Creswell, Nitel Araştırma Yöntemleri. Robert A. Day, Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? Field, A., Hole, G. (2019). Araştırma Nasıl Tasarlanır ve Raporlaştırılır. (Çev.ed.: Arif Özer), Ankara: Anı yayıncılık.

Notlar

Nicel ya da nitel model kullanan özgün araştırma makaleleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırmayla ilgili güvenilir kaynakları tanır.
ÖÇ02 Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemleriyle ilgili alana uygun problem oluşturur.
ÖÇ03 Farklı bilimsel araştırma yöntemlerini açıklar
ÖÇ04 Bilimsel bir araştırma için veri toplama aracı geliştirir.
ÖÇ05 Verilerini analiz etme yöntemlerini seçer.
ÖÇ06 Bilimsel araştırma verilerini yorumlar
ÖÇ07 Araştırma sonucunda, araştırma verilerine dayalı bilimsel bilgi oluşturur.
ÖÇ08 Bulgularını APA standartlara göre raporlaştırır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatla ilgili disiplinlerde edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle ilişkilendirir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimine ilişkin bilimsel araştırmalar planlar ve araştırmanın sonuçlarını değerlendirir.. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular ve değerlendirir 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı sorunlara çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat alanıyla ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve sanat eğitimi çalışmalarını, yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanatın uygulama ve eğitimi alanlarındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü olarak ifade eder. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat alanındaki sosyal ilişkileri ve bunları yönlendiren kuralları inceler, değerlendirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili, sanat ve eğitim alanındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde bilir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanatın uygulama ve eğitimi için gereken çağdaş teknolojileri kullanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat eğitimiyle ilgili strateji ve politikaları yorumlar, geliştirir, değerlendirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını etik değerler temelinde gerçekleştirir
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatla ilgili gelişmeleri ulusal değerler doğrultusunda değerlendirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanat eğitimiyle ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilimsel bilgi ve bilimsel araştırma yöntemlerine giriş İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Araştırma Etiği Kavramı ve Temel İlkeleri, Araştırma Sürecinde Etik Dışı Davranışlar ve Etik İhlalleri İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilimsel Bilgiye Erişim, bilgi kaynakları, kütüphane ve on-line veri tabanları kullanımı İlgili makale ve online veritabanlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Bilimsel araştırma problemi, amaç ve hipotez kavramları. İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Araştırma Evreni ve Örnekleme Yöntemleri İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilimsel araştırma metodolojileri ve modeller: nicel modeller İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Nicel araştırmalarda veri toplama araçlarının hazırlanması ve örneklerin incelenmesi İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bilimsel araştırma modelleri ve desenleri: nitel modeller İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Nitel araştırmalarda veri toplama araçlarının hazırlanması ve incelenmesi İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Karma araştırma yöntemleri İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Karma metoda dayalı araştırma örneklerinin incelenmesi İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik, ölçme ve ölçekler. İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Araştırmada bulgular, tartışma, sonuç ve önerilerin yazılması İlgili makale ve kitapların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
15 Araştırma Önerisi Yazma Örnek önerileri araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 08:19