Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
RESİM İŞ EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | RES722 |
Ad | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik II |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Handan NARİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bilimsel araştırmanın ve bilimsel etiğin temel ilkelerini, bilimsel bilgi toplama yöntemlerini ve bilimsel bilgi oluşturmak için kullanılabilecek nitel ve nicel yöntemlere ilişkin temel bilgileri anlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, bilimsel araştırma modelleri, bilimsel araştırma süreci, bilimsel araştırmanın nasıl tasarlanacağı ve sonuçlarının nasıl yazılacağını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Bu ders için önkoşul yoktur
Kaynaklar
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. John W. Creswell, Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. John W. Creswell, Nitel Araştırma Yöntemleri. Robert A. Day, Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? Yazım Türk Dil Kurumu Yayınları, Yazım Klavuzu. Field, A., Hole, G. (2019). Araştırma Nasıl Tasarlanır ve Raporlaştırılır. (Çev.ed.: Arif Özer), Ankara: Anı yayıncılık.
Notlar
Nicel ya da nitel model kullanan özgün araştırma makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını bilir |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklar. |
ÖÇ03 | Bağımsız bir bilimsel bir araştırma planlar. |
ÖÇ04 | Araştırma problemi belirleme kaynaklarına başvurarak araştırma problemini tanımlar. |
ÖÇ05 | Bilimsel araştırma yapar. |
ÖÇ06 | Bilimsel bir araştırma için bağımsız veri toplar |
ÖÇ07 | Bilimsel bir araştırmanın verilerini analiz eder. |
ÖÇ08 | Bilimsel araştırmada etik kuralların farkında olur. |
ÖÇ09 | Bilimsel araştırma ile ilgili araştırılan ve sunulan konuyu raporlaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimi ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatla ilgili disiplinlerde edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat eğitimine ilişkin bilimsel araştırmalar planlar ve araştırmanın sonuçlarını değerlendirir.. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular ve değerlendirir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı sorunlara çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat alanıyla ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve sanat eğitimi çalışmalarını, yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatın uygulama ve eğitimi alanlarındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü olarak ifade eder. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat alanındaki sosyal ilişkileri ve bunları yönlendiren kuralları inceler, değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, sanat ve eğitim alanındaki araştırmalarını destekleyecek düzeyde bilir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanatın uygulama ve eğitimi için gereken çağdaş teknolojileri kullanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat eğitimiyle ilgili strateji ve politikaları yorumlar, geliştirir, değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını etik değerler temelinde gerçekleştirir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatla ilgili gelişmeleri ulusal değerler doğrultusunda değerlendirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat eğitimiyle ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel bilgi ve bilimsel araştırma yöntemlerine giriş | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Etik kavramı ve bilimsel araştırmada temel etik ilkeler | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilimsel Bilgiye Erişim, bilgi kaynakları, kütüphane ve on-line veri tabanları kullanımı | İlgili makale ve online veritabanlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
4 | Bilimsel araştırma problemi, amaç ve hipotez kavramları. | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Araştırma Evreni ve Örnekleme Yöntemleri | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bilimsel araştırma metodolojileri ve modeller: nicel modeller | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Nicel araştırmalarda veri toplama araçlarının hazırlanması ve örneklerin incelenmesi | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilimsel araştırma modelleri ve desenleri: nitel modeller | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Nitel araştırmalarda veri toplama araçlarının incelenmesi ve hazırlanması | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Karma araştırma yöntemleri | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Karma metoda dayalı araştırma örneklerinin incelenmesi | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik, ölçme ve ölçekler. | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Araştırmada bulgular, tartışma, sonuç ve önerlerin yazılması | İlgili makale ve kitapların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Araştırma Önerisi Yazma | Örnek önerileri araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |