ÇM601 Kirlenmiş Ortamların İyileştirilmesi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ (DR)
Kod ÇM601
Ad Kirlenmiş Ortamların İyileştirilmesi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Hasan Kıvanç YEŞİLTAŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Kirlenmiş zeminlerin iyileştirilmesi konusundaki uluslararası bilgi ve tecrübe birikiminin araştırmacılara aktarılarak bu alandaki bilimsel ve teknolojik araştırma kapasitesinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Toprak ve yeraltı suyundaki kirletici maddeler ve çevresel etkileri. Çevresel risk değerlendirmesi. Toprak kirlenmesinde sınır değerler ve kalite sınıfları. Zemin iyileştirmesi araştırması ve kirlenme boyutlarının belirlenmesi. Zemin iyileştirmesi için fizibilite çalışması. Uygun iyileştirme teknolojilerinin seçim süreci. Zemin iyileştirme planları. İyileştirme planlarının uygulanması ve sonuçlarının izlenmesi. Tehlikeli atıklarla kirlenmiş zeminlerde uygulanabilir ıslah teknolojileri: Zemin-bentonit tecrit perdeleri. Biyolojik arıtma. Fizikokimyasal arıtma. Termal proseslerle arıtma. İleri oksidasyon teknikleri. Stabilizasyon ve katılaştırma.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Suthersan, S. S., Horst, J., Schnobrich, M., Welty, N., & McDonough, J. (2016). Remediation engineering: design concepts. CRC press. 2. Tchobanoglous, G., Theisen, H., & Vigil, S. (Eds.). (1993). Integrated solid waste management: engineering principles and management issues. McGraw-Hill, Inc. 3. Çevre Mühendisliğinde Temel İşlemler ve Süreçler, 2011. Çeviren: Prof. Dr. Ülker Bakır Öğütveren, Efil Yayınevi, Ankara. 4. Çevre Mühendisliği Kimyası, 1999. Prof. Dr. Ahmet SAMSUNLU, Sam-Çevre Teknolojileri Merkezi Yayınları, Ankara. 5. Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar, 2018. Çevirenler: Tahsin UYAR, Serpil AKSOY ve Recai İNAM, Palme Yayıncılık, Ankara.

Notlar

İnternet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toprak Kirliliğinin düzeyini belirler ve değerlendirir.
ÖÇ02 Tehlikeli atık sahalarının çevresel risk değerlendirmesini gerçekleştirebilir.
ÖÇ03 Zemin iyileştirme çalışmaları gerçekleştirir.
ÖÇ04 Uygun zemin iyileştirme teknolojilerini seçer.
ÖÇ05 Seçilen zemin iyileştirme teknolojilerini uygular.
ÖÇ06 Genel kimya, çevre kimyası ve temel prosesler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ07 Fiziksel ve kimyasal proseslerin mühendislik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Toprak ve yeraltı suyundaki kirletici maddeler ve çevresel etkileri Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Çevresel risk değerlendirmesi Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Toprak kirlenmesinde sınır değerler ve kalite sınıfları Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Zemin iyileştirmesi araştırması ve kirlenme boyutlarının belirlenmesi Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Zemin iyileştirmesi için fizibilite çalışması Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Uygun iyileştirme teknolojilerinin seçim süreci Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 İyileştirme planlarının uygulanması ve sonuçlarının izlenmesi Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tehlikeli atıklarla kirlenmiş zeminlerde uygulanabilir ıslah teknolojileri Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Zemin-bentonit tecrit perdeleri Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Biyolojik arıtma Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Fizikokimyasal arıtma Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Termal proseslerle arıtma Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 İleri oksidasyon teknikleri Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Stabilizasyon ve katılaştırma Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 10:26