Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ (DR) | |
Kod | ÇM601 |
Ad | Kirlenmiş Ortamların İyileştirilmesi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Hasan Kıvanç YEŞİLTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kirlenmiş zeminlerin iyileştirilmesi konusundaki uluslararası bilgi ve tecrübe birikiminin araştırmacılara aktarılarak bu alandaki bilimsel ve teknolojik araştırma kapasitesinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Toprak ve yeraltı suyundaki kirletici maddeler ve çevresel etkileri. Çevresel risk değerlendirmesi. Toprak kirlenmesinde sınır değerler ve kalite sınıfları. Zemin iyileştirmesi araştırması ve kirlenme boyutlarının belirlenmesi. Zemin iyileştirmesi için fizibilite çalışması. Uygun iyileştirme teknolojilerinin seçim süreci. Zemin iyileştirme planları. İyileştirme planlarının uygulanması ve sonuçlarının izlenmesi. Tehlikeli atıklarla kirlenmiş zeminlerde uygulanabilir ıslah teknolojileri: Zemin-bentonit tecrit perdeleri. Biyolojik arıtma. Fizikokimyasal arıtma. Termal proseslerle arıtma. İleri oksidasyon teknikleri. Stabilizasyon ve katılaştırma.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Suthersan, S. S., Horst, J., Schnobrich, M., Welty, N., & McDonough, J. (2016). Remediation engineering: design concepts. CRC press. 2. Tchobanoglous, G., Theisen, H., & Vigil, S. (Eds.). (1993). Integrated solid waste management: engineering principles and management issues. McGraw-Hill, Inc. 3. Çevre Mühendisliğinde Temel İşlemler ve Süreçler, 2011. Çeviren: Prof. Dr. Ülker Bakır Öğütveren, Efil Yayınevi, Ankara. 4. Çevre Mühendisliği Kimyası, 1999. Prof. Dr. Ahmet SAMSUNLU, Sam-Çevre Teknolojileri Merkezi Yayınları, Ankara. 5. Genel Kimya İlkeler ve Modern Uygulamalar, 2018. Çevirenler: Tahsin UYAR, Serpil AKSOY ve Recai İNAM, Palme Yayıncılık, Ankara.
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak Kirliliğinin düzeyini belirler ve değerlendirir. |
ÖÇ02 | Tehlikeli atık sahalarının çevresel risk değerlendirmesini gerçekleştirebilir. |
ÖÇ03 | Zemin iyileştirme çalışmaları gerçekleştirir. |
ÖÇ04 | Uygun zemin iyileştirme teknolojilerini seçer. |
ÖÇ05 | Seçilen zemin iyileştirme teknolojilerini uygular. |
ÖÇ06 | Genel kimya, çevre kimyası ve temel prosesler hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ07 | Fiziksel ve kimyasal proseslerin mühendislik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak ve yeraltı suyundaki kirletici maddeler ve çevresel etkileri | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çevresel risk değerlendirmesi | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toprak kirlenmesinde sınır değerler ve kalite sınıfları | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Zemin iyileştirmesi araştırması ve kirlenme boyutlarının belirlenmesi | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Zemin iyileştirmesi için fizibilite çalışması | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Uygun iyileştirme teknolojilerinin seçim süreci | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | İyileştirme planlarının uygulanması ve sonuçlarının izlenmesi | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tehlikeli atıklarla kirlenmiş zeminlerde uygulanabilir ıslah teknolojileri | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Zemin-bentonit tecrit perdeleri | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Biyolojik arıtma | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Fizikokimyasal arıtma | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Termal proseslerle arıtma | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İleri oksidasyon teknikleri | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Stabilizasyon ve katılaştırma | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile kaynakların ve ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |