Genel Bilgi
Birim | ZİRAAT FAKÜLTESİ |
TARIMSAL YAPILAR VE SULAMA PR. | |
Kod | ZFS313 |
Ad | İklim Değişikliğine Uyum ve Sürdürülebilirlik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, iklim değişikliğinin tarımsal üretim üzerindeki etkilerini anlamaya yönelik temel bilgi birikimini sağlamak ve öğrencilerin sürdürülebilir tarım uygulamaları ile iklim değişikliğine uyum stratejileri geliştirebilme becerilerini kazandırmaktır. Ders kapsamında, öğrenciler iklim sisteminin temel dinamiklerini, iklim değişikliğinin bölgesel ve küresel etkilerini, su ve toprak kaynakları üzerindeki baskıları, tarımsal üretim sistemlerindeki kırılganlıkları ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri çerçevesinde uyum stratejilerini bütüncül bir yaklaşımla ele alacaklardır. Böylece öğrenciler, gelecekte karşılaşacakları iklim temelli riskleri değerlendirme, çözüm üretme ve karar süreçlerine entegre olabilme yeterliliği kazanacaklardır.
Dersin İçeriği
İklim değişikliği, su kaynaklarının miktarı, kalitesi ve dağılımı üzerinde artan bir baskı oluşturarak özellikle tarım sektörü açısından kritik riskler doğurmaktadır. Bu ders, iklim değişikliğinin tarımsal su yönetimi üzerindeki etkilerini bilimsel bir bakış açısıyla ele almayı; su döngüsündeki değişimleri, tarımda su kullanım stratejilerini ve su kaynaklarının sürdürülebilir yönetimini kapsamlı şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Su hasadı, su ayak izi analizi ve tarımsal üretimde su verimliliğini artırmaya yönelik yenilikçi uygulamaların da ele alınacağı bu ders kapsamında, öğrencilerin iklim değişikliğine uyum sağlayan su yönetimi yaklaşımlarını kavramaları, etkin su kullanımına yönelik stratejiler geliştirmeleri ve sürdürülebilir tarım sistemleri tasarlamaları hedeflenmektedir. Hem teorik bilgi hem de uygulamalı örneklerle desteklenen içerik, öğrencilerin iklim riskleri karşısında tarım sektöründe su yönetimi ve kaynak planlaması konularında yetkinlik kazanmalarına katkı sağlayacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul Yoktur
Kaynaklar
FAO (2021). The State of the World's Land and Water Resources for Food and Agriculture. IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability.
Notlar
Climate change, impacts and vulnerability in Europe 2016, An indicator-based report, No 1/2017.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İklim değişikliğinin tarımsal su kaynakları üzerindeki etkilerini analiz edebilir. |
ÖÇ02 | Tarımsal üretimde kullanılan su yönetimi tekniklerini açıklayabilir ve değerlendirebilir. |
ÖÇ03 | Su hasadı yöntemlerini tanımlayarak tarım sistemlerine uygulanabilir. |
ÖÇ04 | Su ayak izi kavramını tarımsal üretim bağlamında yorumlar ve hesaplayabilir. |
ÖÇ05 | Tarımda su kullanım etkinliğini artırmaya yönelik sürdürülebilir stratejiler geliştirebilir. |
ÖÇ06 | 6. İklim değişikliğine uyum sağlamak için su yönetimi odaklı politika ve uygulama önerileri sunabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İklim Değişikliği: Bilimsel Temeller ve Tarımsal Etkiler | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım |
2 | Su Döngüsü ve İklim Değişikliği İlişkisi | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
3 | Türkiye'de İklim Değişikliği ve Su Kaynakları | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Tarımsal Su Yönetimi: Geleneksel Yöntemler ve Modern Yaklaşımlar | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
5 | İklim Değişikliğine Uyum: Tarımda Su Yönetimi Stratejileri | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
6 | Su Hasadı: Tanım, Önemi ve Yöntemler | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
7 | Su Hasadı Sistemlerinin Tasarımı ve Uygulamaları | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Su Ayak İzi: Kavram, Hesaplama Yöntemleri ve Önemi | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
10 | Tarımda Su Ayak İzi Analizi: Ürün Bazlı Örnekler | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
11 | Su Kullanım Etkinliği ve Sürdürülebilirlik Kriterleri | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
12 | İklim Değişikliğine Karşı Sürdürülebilir Tarımsal Uyum Uygulamaları | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | Su Politikaları, Yönetim Stratejileri ve Gelecek Perspektifleri | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Genel Değerlendirme | Ders notlarındaki ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
15 | Dönem Projesi Sunumları | Sunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notlarının çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |