Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | FDB1744 |
Ad | İbn-i Sina Mantığı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşünce geleneğinde İbn Sina’nın mantık ilmine yaptığı katkıların belirlenmesidir.
Dersin İçeriği
İbn Sînâ’nın mantık alanındaki eserleri çerçevesinde mantık ilminin konularını irdelemektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
İbn Sina (2013). Mantığa giriş (Çev. Ö. Türker). İstanbul: Litera Yayıncılık. İbn Sina (2005). el-İşarât ve’t-tenbihât (Çev. A. Durusoy, M. Macit & E. Demirli). İstanbul: Litera Yayıncılık.
Notlar
Ali Durusoy (2024). İslam Mantık Tarihi Araştırmaları II; Ebu Ali İbn Sina. İstanbul: M. Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İbn Sina’nın mantık ile ilgili çalışmalarını bilir. |
ÖÇ02 | İbn Sina’nın mantık ile ilgili eserleri çerçevesinde mantığın konularını öğrenir. |
ÖÇ03 | İbn Sina’nın mantık alanında etkilediği düşünürleri öğrenir. |
ÖÇ04 | İbn Sina'nın mantıktaki yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ05 | İbn Sina'nın mantığa katkısını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İbn Sina'nın mantık ile ilgili eserlerinin incelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İbn Sina'nın Mantık Konularını Ele Alış Biçiminin İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İbn Sina’ya göre Mantığın Amacı | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İbn Sina’ya göre Kavram ve Kavrama Dair Aksiyomlar ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İbn Sina’da Kavram Türleri, Kavramlar Arası İlişkiler ve Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İbn Sina’ya göre Tanım ve Tanıma Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mantıkta Tanım Türleri ve Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | İbn Sina'ya göre Önerme ve Önermeye Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İbn Sina’ya göre Önermenin Yapısı, Önerme Türleri ve Önermeler Arası İlişkiler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İşârât ve't-Tenbîhât’ta Doğrudan Çıkarımlar | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | İbn Sina’ya göre Önermeler ve Önermelere Dair Konuların Metafizik İçin Gerekliliği | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İbn Sina’da Kıyas ve Kıyasa Dair Aksiyom ve Postulatların İncelenmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İbn Sina’ya göre Kıyasın Yapısı ve Türleri | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İbn Sina’ya göre Yüklemli Kıyasların Geçerli Şekilleri ve Modları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |