Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS745 |
Ad | Klasik Şiirde Dini Muhteva |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yasin KARAKUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dini-edebi metinleri, dönemleri ve şahısları öğreterek öğrencinin dini edebi metinlere ait olan konularda yeterlilik kazanmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Türk edebiyatında dini edebi metinler kategorisinde değerlendirilebilecek manzum-mensur metinlerin incelenmesi ve değerlendirilmesi, dini-tasavvufi kavramların izahı.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ed. Ali Yılmaz, Grafiker Yayınları, Ankara 2012. Türk İslam Edebiyatı, Prof. Dr. H. İbrahin Şener, Dr. A. Yıldız, Rağbet Yayınları, İstanbul 2011. Türk İslam Edebiyatı, Bilal Kemikli, Emin Yayınları, 2000. Türk İslam Edebiyatı, Eskişehir Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları.
Notlar
Fuzuli Divanı Şerhi, Ali Nihat Tarlan, Akçağ Yay., Ankara 2000. Hacı Bayram-ı Veli Şiir Şerhi, Büyüyen Ay Yay., İstanbul 2014 Hüseyin Vassaf Şiir Şerhi, Dergah Yay., İstanbul 2012. Tasavvufi Şiir Şerhleri, Ömür Ceylan, Kitabevi, İstanbul 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dini-Tasavvufi edebiyatın muhtevasını inceler. |
ÖÇ02 | Mutasavvıf şairlerin eserlerini anlar. |
ÖÇ03 | Tasavvufî kavramları ve terimleri bilir. |
ÖÇ04 | Tasavvufi eserleri içerisindeki kavramlar boyutuyla çözümler. |
ÖÇ05 | Dini-Tasavvufi edebi türleri inceler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Din ile edebiyatın ilişkisi | ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Mutasavvıf Şairler ve yazarlar | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Edebiyatta Dini Kaynaklar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türk Edebiyatının İslâmî İlimlerle İlişkisi | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Şiir-Tasavvuf-Aşk İlişkisi | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Allâh’ı Konu Edinen Türler, Tevhid | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Münâcât ve Esmâ-i Hüsnâ | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Hz. Peygamber’i Konu Edinen Türler, Na’t | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Mevlid | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Hilye | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Siyer, Kırk Hadis ve Menakıb-nameler | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hz. Peygamberle ilgili diğer türler | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Şuarâ Tezkireleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Konu Tekrarı | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Genel Tekrar | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |