İTS745 Klasik Şiirde Dini Muhteva

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS745
Ad Klasik Şiirde Dini Muhteva
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yasin KARAKUŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Dini-edebi metinleri, dönemleri ve şahısları öğreterek öğrencinin dini edebi metinlere ait olan konularda yeterlilik kazanmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Türk edebiyatında dini edebi metinler kategorisinde değerlendirilebilecek manzum-mensur metinlerin incelenmesi ve değerlendirilmesi, dini-tasavvufi kavramların izahı.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Ed. Ali Yılmaz, Grafiker Yayınları, Ankara 2012. Türk İslam Edebiyatı, Prof. Dr. H. İbrahin Şener, Dr. A. Yıldız, Rağbet Yayınları, İstanbul 2011. Türk İslam Edebiyatı, Bilal Kemikli, Emin Yayınları, 2000. Türk İslam Edebiyatı, Eskişehir Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları.

Notlar

Fuzuli Divanı Şerhi, Ali Nihat Tarlan, Akçağ Yay., Ankara 2000. Hacı Bayram-ı Veli Şiir Şerhi, Büyüyen Ay Yay., İstanbul 2014 Hüseyin Vassaf Şiir Şerhi, Dergah Yay., İstanbul 2012. Tasavvufi Şiir Şerhleri, Ömür Ceylan, Kitabevi, İstanbul 2000.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dini-Tasavvufi edebiyatın muhtevasını inceler.
ÖÇ02 Mutasavvıf şairlerin eserlerini anlar.
ÖÇ03 Tasavvufî kavramları ve terimleri bilir.
ÖÇ04 Tasavvufi eserleri içerisindeki kavramlar boyutuyla çözümler.
ÖÇ05 Dini-Tasavvufi edebi türleri inceler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din ile edebiyatın ilişkisi ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Mutasavvıf Şairler ve yazarlar Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Edebiyatta Dini Kaynaklar Ön okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Türk Edebiyatının İslâmî İlimlerle İlişkisi Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Şiir-Tasavvuf-Aşk İlişkisi Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Allâh’ı Konu Edinen Türler, Tevhid Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Münâcât ve Esmâ-i Hüsnâ Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Hz. Peygamber’i Konu Edinen Türler, Na’t Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Mevlid Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Hilye Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Siyer, Kırk Hadis ve Menakıb-nameler Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Hz. Peygamberle ilgili diğer türler Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Şuarâ Tezkireleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Genel Konu Tekrarı Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Genel Tekrar Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 8 8 64
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 09:23