Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS801 |
Ad | Tasavvuf Edebiyatında Tezkire Geleneği |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Yasin KARAKUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tezkire türünün doğuşu, tarihsel gelişimi ve Tasavvuf edebiyatında tezkire geleneği kapsamında eserler ile yazarları hakkında bilgi edinmek.
Dersin İçeriği
Tezkire türünün doğuşu, tarihsel gelişimi ve Tasavvuf edebiyatında tezkire geleneği.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
İsen, Mustafa (2010). Tezkireden Biyografiye, Kapı Yayınları, İstanbul. İsen, Mustafa-Kılıç, Filiz-Aksoyak, İ. Hakkı-Eyduran, Aysun-Durmuş, Mustafa (2011). Şair Tezkireleri. Ankara: Grafiker Yayınları.İpekten, Haluk-İsen, Mustafa-Toparlı, Recep-Okçu, Naci-Karabey, Turgut, (1988). Tezkirelere Göre Divan Edebiyatı İsimler Sözlüğü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Notlar
Ali Şir Nevayî (2001). Mecalisü’n-nefais. (Yayınlayan: Kemal Eraslan), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. İsen, Mustafa, (1990). Latîfî Tezkiresi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. İsen, Mustafa, (1998). Sehî Bey Tezkiresi Heşt Behişt. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tezkire türünün doğuşu ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ02 | Tasavvuf edebiyatında tezkire geleneği kapsamında eserler ile yazarları hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ03 | Türk edebiyatında ilk tezkire örneklerini inceler. |
ÖÇ04 | Tezkirelerle benzer olan velayetname, menakıbname gibi türler hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tezkire türünün doğuşu, tarihsel gelişimi | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk edebiyatında ilk tezkire örnekleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Ali Şir Nevayî’nin Mecalisü’n-nefais | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Sehi Bey - Heşt Behişt | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Hacı Bektaş Velayetnameleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Şuarâ tezkirelerinde ve tezkire türü diğer eserlerde kullanılan dil ve üslûp | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tezkiretü’ş-şuarâ - Kınalızâde Hasan Çelebi Tezkiresi | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | 17. Yüzyıl Şair Tezkireleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | 18. Yüzyıl Şair Tezkireleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Esrar Dede’nin Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyye’si | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | 19. Yüzyıl Şair Tezkireleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | 20. Yüzyıl Şair Tezkireleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İbnülemin Mahmut Kemal İnal - Son Asır Türk Şairleri | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Nail Tuman - Tuhfe-i Nailî | Ön okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |