İTS801 Tasavvuf Edebiyatında Tezkire Geleneği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS801
Ad Tasavvuf Edebiyatında Tezkire Geleneği
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yasin KARAKUŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Tezkire türünün doğuşu, tarihsel gelişimi ve Tasavvuf edebiyatında tezkire geleneği kapsamında eserler ile yazarları hakkında bilgi edinmek.

Dersin İçeriği

Tezkire türünün doğuşu, tarihsel gelişimi ve Tasavvuf edebiyatında tezkire geleneği.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur.

Kaynaklar

İsen, Mustafa (2010). Tezkireden Biyografiye, Kapı Yayınları, İstanbul. İsen, Mustafa-Kılıç, Filiz-Aksoyak, İ. Hakkı-Eyduran, Aysun-Durmuş, Mustafa (2011). Şair Tezkireleri. Ankara: Grafiker Yayınları.İpekten, Haluk-İsen, Mustafa-Toparlı, Recep-Okçu, Naci-Karabey, Turgut, (1988). Tezkirelere Göre Divan Edebiyatı İsimler Sözlüğü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Notlar

Ali Şir Nevayî (2001). Mecalisü’n-nefais. (Yayınlayan: Kemal Eraslan), Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. İsen, Mustafa, (1990). Latîfî Tezkiresi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. İsen, Mustafa, (1998). Sehî Bey Tezkiresi Heşt Behişt. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tezkire türünün doğuşu ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi edinir.
ÖÇ02 Tasavvuf edebiyatında tezkire geleneği kapsamında eserler ile yazarları hakkında bilgi edinir.
ÖÇ03 Türk edebiyatında ilk tezkire örneklerini inceler.
ÖÇ04 Tezkirelerle benzer olan velayetname, menakıbname gibi türler hakkında bilgi edinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tezkire türünün doğuşu, tarihsel gelişimi Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Türk edebiyatında ilk tezkire örnekleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Ali Şir Nevayî’nin Mecalisü’n-nefais Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sehi Bey - Heşt Behişt Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Hacı Bektaş Velayetnameleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Şuarâ tezkirelerinde ve tezkire türü diğer eserlerde kullanılan dil ve üslûp Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tezkiretü’ş-şuarâ - Kınalızâde Hasan Çelebi Tezkiresi Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 16. Yüzyıl Şair Tezkireleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 17. Yüzyıl Şair Tezkireleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 18. Yüzyıl Şair Tezkireleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Esrar Dede’nin Tezkire-i Şuara-yı Mevleviyye’si Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 19. Yüzyıl Şair Tezkireleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 20. Yüzyıl Şair Tezkireleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 İbnülemin Mahmut Kemal İnal - Son Asır Türk Şairleri Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Nail Tuman - Tuhfe-i Nailî Ön okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 8 8 64
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 30.04.2025 09:15