Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB747 | 
| Ad | Yüksek Gramer I | 
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                                
                                                    Prof. Dr. MUSA ALP
                                                    (Güz)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.)
                                                
                                                 | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
Arapça gramer kurallarını ileri seviyede öğrenmek.
Dersin İçeriği
Arapça ileri seviyede gramer kuralları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
el-Kitâb (Sibeveyh)
Notlar
Muğni'l-lebib (İbn Hişam)
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Arapça grameri öğrenir. | 
| ÖÇ02 | İleri seviyede Arap gramerini kavrar. | 
| ÖÇ03 | Arpça edebi metinleri çözümler. | 
| ÖÇ04 | Arap dilinde hasrı öğrenir. | 
| ÖÇ05 | Konuşmacının istediği kelime ile söze başlayabileceğini kavrar. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 2 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 5 | 
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 5 | 
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | İsim cümlesi | İbn Hişam (Muğni'l-lebîb) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 2 | Fiil cümlesi | İbn Hişam (Muğni'l-lebîb) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 3 | İsim cümlesinin fiil cümlesine dönüşmesi | İbn Hişam (Muğni'l-lebîb) | Öğretim Yöntemleri: Gösteri  | 
                                
| 4 | Fiil Fail uyumu | İbn Hişam (Muğni'l-lebîb) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 5 | Haberin takdimi | İbn Hişam (Muğni'l-lebîb) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 6 | Fasl ve vasL | İbn Hişam (Muğni'l-lebîb) | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama  | 
                                
| 7 | Arap Gramerinde İstisna | İbn Hişam (Muğni'l-lebîb) | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 8 | Ara Sınavlar | Mütalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
| 9 | Arap Gramerinde Raf | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 10 | Arap Gramerinde Nasb | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 11 | Arap Gramerinde Cer | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Gösteri  | 
                                
| 12 | Şimdiki Geniş ve Gelacek zaman | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 13 | Arap Gramerinde Hazf | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap  | 
                                
| 14 | Arap Gramerinde Mefulat | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama  | 
                                
| 15 | Hazfi Meful | en-Nahvu'l-Vadıh | Öğretim Yöntemleri: Tartışma  | 
                                
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mütalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Mütalaa | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav  | 
                                
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||