Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | PFT701 |
Ad | Maliye, Araştırma ve Etik |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NESLİHAN COŞKUN KARADAĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, maliye disiplininde yapılan bilimsel araştırmalarda kullanılan yöntemleri ve etik ilkeleri kavratmak, öğrencilerin bilimsel bilgi üretme süreçlerinde araştırma etiğine uygun davranmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, bilimsel araştırmanın temel kavramları, maliye alanında araştırma süreçleri, veri türleri ve analiz teknikleri, bilimsel bilgi üretiminin epistemolojik temelleri, intihal ve etik dışı davranış türleri, akademik dürüstlük, araştırma izinleri, etik kurul süreçleri, sosyal sorumluluk, kamu politikası araştırmalarında etik ikilemler işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
T.C. YÖK. (2018). Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi.
Notlar
TUBİTAK. (2023). Etik Kurul Uygulama Rehberi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma süreçlerini maliye disiplini bağlamında açıklar. |
ÖÇ02 | Araştırmalarda karşılaşılabilecek etik ihlalleri tanımlar |
ÖÇ03 | Etik ilkelere uygun şekilde araştırma tasarımı geliştirir. |
ÖÇ04 | Akademik dürüstlük ve toplumsal sorumluluk bilinci geliştirir. |
ÖÇ05 | Maliye araştırmalarında etik değerlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu maliyesinin temel kavramlarını, teorilerini ve ilkelerini açıklayabilme ve bu kavramları ekonomik politikalar çerçevesinde değerlendirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu gelirleri ve harcamalarının yapısını, kaynaklarını ve ekonomik etkilerini analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bütçe süreçlerini, mali disiplin ilkelerini ve kamu borç yönetiminin kuramsal temellerini kavrar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergi sistemlerinin yapısını, türlerini ve ekonomik büyümeye etkilerini olgusal verilerle yorumlar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarının ekonomik ve sosyal etkilerini analiz eder. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarını gerçek dünya senaryolarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanında bağımsız araştırma yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki güncel gelişmeleri ve yeni yaklaşımları bağımsız olarak öğrenir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kamu maliyesi konularında paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mali politika önerilerini yazılı/sözlü olarak açık ve ikna edici bir şekilde sunar. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu maliyesi politikalarını etik ilkeler çerçevesinde tasarlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mali sürdürülebilirlik hedeflerine uygun olarak kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya giriş ve maliye bağlamı | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Araştırma problemleri ve hipotez geliştirme | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Araştırma türleri: Nitel, nicel ve karma yöntemler | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Veri toplama yöntemleri ve kaynak güvenilirliği | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Bilimsel bilgi ve etik ilişkisi | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Akademik dürüstlük: İntihal, kopya, veri uydurma | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Etik kurul süreçleri ve araştırma izinleri | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Kamu politikası araştırmalarında etik sorunlar | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Araştırmada sosyal sorumluluk ve kamu yararı | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Ulusal ve uluslararası etik mevzuat | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yayın etiği ve hakemlik süreçleri | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Etik ihlallerin sonuçları ve örnek olaylar | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Etik ilkelere uygun araştırma tasarımı uygulaması 1 | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Etik ilkelere uygun araştırma tasarımı uygulaması 2 | Kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |