Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | PFT714 |
Ad | Karşılaştırmalı Yerel Yönetimler |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İSMAİL GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, öğrencilere farklı ülkelerdeki ve farklı sistemlerdeki çeşitli yerel yönetim modellerini tanıtacaktır. Yerel yönetimlerin gelişiminin kilometre taşları sunulacaktır. Yerel düzeydeki yasal temel, siyasi ve idari kurumlar incelenecektir. Bölgesel örgütlenme, işlevlerin kapsamı, mali özerklik ve seçilmiş ülkelerdeki yerel yönetimlerin kurumsal yapısı karşılaştırılacaktır. Yerel yönetişim sorunları ayrıntılı olarak ele alınacaktır.“Karşılaştırmalı Yerel Yönetimler” disiplinler arası bir yapıya sahiptir siyaset bilimi, kamu yönetimi ve kamu politikası çalışmaları alanlarından yerel yönetimlere yönelik ampirik ve teorik yaklaşımları bir araya getirir. Yerel siyaset, ademi merkeziyetçilik, yerel yönetişim ve demokrasi, taban demokrasi hareketleri, yerellik, katılımcı yönetim ve yerel hükümet sistemlerinin reformu, yerel hükümet tipolojileri ve siyasi-idari sistemlerdeki hükümetler arası ilişkileri analiz edeceğiz.
Dersin İçeriği
Bu ders, yerel yönetimlerin varlık nedenlerini ve merkezi yönetim karşısındaki rolünü sorgulayarak başlar. Yerinden yönetim ilkesi çerçevesinde, yerel yönetimlerin kamusal hizmet sunumundaki işlevi ve önemi ele alınır. İdareler arası görev ve gelir paylaşımı mekanizmaları, mali adalet ve etkinlik açısından değerlendirilir. Ders kapsamında, İngiliz, Fransız ve İskandinav modelleri karşılaştırmalı olarak incelenirken, federal ve üniter devlet yapılarında yerel yönetimlerin kurumsal ve mali örgütlenmesi analiz edilir. Uygulamalı bölümde ise Almanya, İspanya, ABD, Japonya ve İsviçre gibi farklı yönetim sistemlerine sahip ülkelerin yerel yönetim yapıları detaylı biçimde ele alınır. Bu incelemeler, öğrencilere farklı sistemleri karşılaştırma, yerel mali yapıları analiz etme ve küresel iyi uygulamaları değerlendirme becerisi kazandırır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Jamie Boex And Renata Simatupang, A Comparatıve Overvıew Of Local Governance Systems In Selected Countrıes LPSI Working Paper – September 2015,
Notlar
Fikret Toksöz, Ali Ercan Özgür, Öykü Uluçay, Levent Koç, Gülay Atar, Nilüfer Akalın Yerel Yönetim Sistemleri Türkiye Ve Fransa İspanya İtalya Polonya Çek Cumhuriyeti, TESEV Yayınları Https://Www.Tesev.Org.Tr/Wp-Content/Uploads/Rapor_Yerel_Yonetim_Sistemleri.Pdf Adem Esen, Maan Chibli (2020) Orta Doğu Ve Batı Asya’da Yerel Yönetim Sistemleri, UCLG MEWA Https://Uclg-Mewa.Org/Wp-Content/Uploads/2022/05/Orta_Dogu_Ve_Bati_Asyada_Yerel_Yonetim_Sistemleri.Pdf Yakup Bulut Muzaffer Bimay, ( 2020) Karşılaştırmalı Yerel Yönetimler Analizi: İngiltere Ve Türkiye Örnekleri Https://Dergipark.Org.Tr/Tr/Download/Article-File/1098726 TUSES Federal Almanya’da Yerel Yönetimler https://Www.Tuses.Org.Tr/Userfiles/Files/Almanyada%20Yerel%20Yonetimler-Holzwarth.Pdf Https://Yerelyonetimler.İnfo/Demet DÖNMEZ & Soner AKIN Karşılaştırmalı Yerel İdareler: Çağdaş Perspektifler Ve Ülke Örnekleri https://iksadyayinevi.com/wp-content/uploads/2021/12/KARSILASTIRMALI-YEREL-IDARELER-CAGDAS-PERSPEKTIFLER-ve-ULKE-ORNEKLERI.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yerel Politikada Yönetim Modellerini açıklar |
ÖÇ02 | Yerel Karar Alma Mekanizmalarını analiz eder |
ÖÇ03 | Farklı ülkelerdeki yerel yönetim yapılarının karşılaştırmalı analizini yapar |
ÖÇ04 | Yerel yönetimlerin işlevleri ve sorumluluklarını açıklar |
ÖÇ05 | Yerel yönetim politikalarının sosyo-ekonomik etkilerini analiz eder. |
ÖÇ06 | Karşılaştırmalı analiz yöntemlerini kullanarak bilimsel çalışma üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu maliyesinin temel kavramlarını, teorilerini ve ilkelerini açıklayabilme ve bu kavramları ekonomik politikalar çerçevesinde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu gelirleri ve harcamalarının yapısını, kaynaklarını ve ekonomik etkilerini analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bütçe süreçlerini, mali disiplin ilkelerini ve kamu borç yönetiminin kuramsal temellerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergi sistemlerinin yapısını, türlerini ve ekonomik büyümeye etkilerini olgusal verilerle yorumlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarının ekonomik ve sosyal etkilerini analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarını gerçek dünya senaryolarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanında bağımsız araştırma yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki güncel gelişmeleri ve yeni yaklaşımları bağımsız olarak öğrenir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kamu maliyesi konularında paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mali politika önerilerini yazılı/sözlü olarak açık ve ikna edici bir şekilde sunar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu maliyesi politikalarını etik ilkeler çerçevesinde tasarlar. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mali sürdürülebilirlik hedeflerine uygun olarak kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yerel Yönetim ve Yerinden Yönetim | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Neden Yerel Yönetimlere İhtiyaç duyarız | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İdareler arası görev ve Gelir Paylaşımı | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
4 | İngiliz, Fransız ve İskandinav Modellerinin Karşılaştırılması | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Uniter devletlerde Yerel Yönetimler | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Federal Ülkelerde Yerel Yönetim Modeli | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Yerel Mali Özerklik ve Finansman Modelleri | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Yerel Demokrasi, Katılım ve Yönetişim Modelleri | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Alman Yerel Yönetim Sistemi | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İspanya Yerel Yönetim Sistemi | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
12 | ABD Yerel Yönetim Sistemi | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Japonya Yerel Yönetim Sistemi | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İsviçre Yerel Yönetim Sistemi | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Yerel Yönetim Reformları ve Gelecek Eğilimler | İlgili Bölümleri okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları*Sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları Sunumlar | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 24 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,84 | ||
AKTS | 6 AKTS |