Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | PFT715 |
Ad | Kamu Sektöründe Yapay Zeka |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İSMAİL GÜNEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kamu sektöründe yapay zeka (YZ) teknolojilerinin yükselen rolünü analiz etmek ve bu teknolojilerin kamu hizmetlerinin sunumu, politika geliştirme, mali yönetim ve karar verme süreçlerindeki etkilerini değerlendirmektir. Öğrencilere YZ uygulamaları ile ilgili etik, yönetişim ve veri güvenliği boyutlarıyla birlikte ulusal ve uluslararası iyi uygulama örnekleri sunulacaktır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında, yapay zeka (YZ), makine öğrenmesi, büyük veri, algoritmik karar verme gibi temel kavramlar açıklanacaktır. E-devlet uygulamaları, akıllı şehirler, sosyal yardım sistemleri, sağlık ve eğitim gibi hizmet alanlarında YZ’nin uygulamaları analiz edilecektir. Ayrıca, YZ'nin politika yapım süreçlerine etkisi, kamu maliyesinde veri odaklı analizler, etik ilkeler, veri güvenliği, şeffaflık ve hesap verebilirlik gibi yönetişim boyutları değerlendirilecektir. Uluslararası örgütlerin (OECD, AB vb.) düzenlemeleri ile Türkiye’nin ulusal stratejileri karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Öğrencilerden dönem boyunca YZ uygulamalarına dair vaka analizleri ve proje çalışmaları gerçekleştirmeleri beklenir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Martin Ford, Robotların Yükselişi Isaac Asimov, Ben Robot Chen Qiufan, Yapay Zeka 2041 - Geleceğimiz İçin On Vizyon Altınç Yılmaz, Derin Öğrenme Kolektif Düşünen Makineler - Yaklaşan Yapay Zeka Çağı Ve... Kolektif, Yapay Zeka Etiği Standorf University Artificial Intelligence Index Report 2025 UN Governing AI for Humanity: Final Report
Notlar
UN Office for Digital and Emerging Technologies https://www.un.org/digital-emerging-technologies/ai-advisory-body UNDP Artificial Intelligence AI for Sustainable Development https://www.undp.org/digital/ai
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yapay zeka sistemlerini kamu sektöründeki güncel kullanım örnekleriyle ilişkilendirir |
ÖÇ02 | Yapay zeka sistemlerini tanımlar |
ÖÇ03 | Bir AI sisteminin risklerini ve etkilerini değerlendirir |
ÖÇ04 | YZ'nin kamu hizmetleri üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ05 | Kamu sektöründe yapay zeka tabanlı bir hizmet için konsept geliştirir |
ÖÇ06 | Uluslararası iyi uygulama örnekleri ile karşılaştırmalı analiz yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu maliyesinin temel kavramlarını, teorilerini ve ilkelerini açıklayabilme ve bu kavramları ekonomik politikalar çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu gelirleri ve harcamalarının yapısını, kaynaklarını ve ekonomik etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bütçe süreçlerini, mali disiplin ilkelerini ve kamu borç yönetiminin kuramsal temellerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergi sistemlerinin yapısını, türlerini ve ekonomik büyümeye etkilerini olgusal verilerle yorumlar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarının ekonomik ve sosyal etkilerini analiz eder. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarını gerçek dünya senaryolarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanında bağımsız araştırma yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki güncel gelişmeleri ve yeni yaklaşımları bağımsız olarak öğrenir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kamu maliyesi konularında paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mali politika önerilerini yazılı/sözlü olarak açık ve ikna edici bir şekilde sunar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu maliyesi politikalarını etik ilkeler çerçevesinde tasarlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mali sürdürülebilirlik hedeflerine uygun olarak kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kamu sektöründe dijital dönüşümün zorlukları | Kitap bölümümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Kamu Sektöründe Yapay Zeka Kullanım Örnekleri | Kitap Bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Kamu alımları ve yapay zeka | Kitap Bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
4 | Yapay Zeka proje yönetim döngüsü | Kitap bölümünü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Verileri Anlamak | Kitap Bölümü Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Yapay Zeka sistemlerinin türleri | Kitap Bölümünü Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yapay Zekânın Sosyo-Teknik Yönleri | Kitap Bölümünü Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ev Ödevi Sunum Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Yapay zeka tabanlı kamu hizmetlerinin tasarlanması | Kitap Bölümü Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yapay Zekanın Etiği | kitap bölümü okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yapay Zekanın küresel yönetimi | Kitap Bölümünü OkumakRe | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
12 | Yapay Zeka için farklı düzenleyici yaklaşımlar | Kitap Bölümünü Okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
13 | Kamu Sektöründe Yapay Zeka Tabanlı Bir Hizmet Geliştirme – Uygulamalı Bir Yaklaşım | Kitap Bölümünü Okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Grup Çalışması 1 | Grup İçi Görev Dağılımı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Grup Çalışması 2 | Grup İçi Görev Dağılımı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları SUNUM | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 16 | 16 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,60 | ||
AKTS | 6 AKTS |