Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | PFT717 |
Ad | Kayıt Dışı Ekonomi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. VOLKAN YURDADOĞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kayıt dışı ekonomiyi teorik ve uygulamalı boyutlarıyla analiz etmek, bu yapının kamu maliyesine etkilerini incelemek ve kayıt dışılığı azaltmaya yönelik mali politika araçlarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Kayıt dışı ekonomi kavramı, türleri, nedenleri ve sonuçları ile birlikte ele alınacaktır. Kamu gelirleri ve harcamaları üzerindeki etkileri, vergi kayıpları, istihdam yapısı, sosyal güvenlik sistemi ve gelir dağılımı üzerindeki sonuçları değerlendirilecektir. Ayrıca kayıt dışılığı azaltmak için uygulanan ulusal ve uluslararası maliye politikaları örnekleri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Karagöz, S. (2020). Sosyal politika açısından kayıt dışı ekonominin önemi. İstanbul İktisat Dergisi, 70(2), 479-505. Kutbay, H. (2020). Vergi Yükünün Kayıtdışı Ekonomiye Etkisi: Yükselen Piyasa Ekonomileri İçin Panel Veri Analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(1), 226-239. T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı. Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı (2023-2025)
Notlar
IMF (2021).MEASURING THE INFORMAL ECONOMY Kalkınma Bakanlığı (2018). On Birinci Kalkınma Planı: Kayıt Dışı Ekonomi Özel İhtisas Komisyonu Raporu.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kayıt dışı ekonominin nedenlerini ve boyutlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Kayıt dışı ekonominin kamu maliyesi üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ03 | Vergi kayıpları ve sosyal güvenlik açıkları ile ilişkisini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Kayıt dışılıkla mücadeleye yönelik mali politika araçlarını karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Kayıt dışı ekonomiye ilişkin veri kaynaklarını eleştirel bir bakışla değerlendirir. |
ÖÇ06 | Kayıt dışı ekonominin azaltılmasında kurumların ve yönetişimin rolünü analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu maliyesinin temel kavramlarını, teorilerini ve ilkelerini açıklayabilme ve bu kavramları ekonomik politikalar çerçevesinde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu gelirleri ve harcamalarının yapısını, kaynaklarını ve ekonomik etkilerini analiz eder. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bütçe süreçlerini, mali disiplin ilkelerini ve kamu borç yönetiminin kuramsal temellerini kavrar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergi sistemlerinin yapısını, türlerini ve ekonomik büyümeye etkilerini olgusal verilerle yorumlar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarının ekonomik ve sosyal etkilerini analiz eder. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarını gerçek dünya senaryolarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanında bağımsız araştırma yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki güncel gelişmeleri ve yeni yaklaşımları bağımsız olarak öğrenir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kamu maliyesi konularında paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mali politika önerilerini yazılı/sözlü olarak açık ve ikna edici bir şekilde sunar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu maliyesi politikalarını etik ilkeler çerçevesinde tasarlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mali sürdürülebilirlik hedeflerine uygun olarak kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kayıt dışı ekonomi: Kavram, kapsam ve tarihsel gelişim | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Kayıt dışı ekonominin nedenleri: Mikro ve makro etkenler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Kayıt dışı ekonomi türleri: İstihdam, üretim, gelir | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kayıt dışılığın mali sonuçları: Vergi kayıpları, harcama sapmaları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kayıt dışı istihdam ve sosyal güvenlik sistemi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Gelir dağılımı ve kayıt dışılık ilişkisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Maliye politikası araçları: Vergi teşvikleri, denetim, kayıt sistemi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Türkiye’de kayıt dışı ekonomi: Göstergeler ve politikalar | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kayıt dışılıkla mücadelede dijitalleşme ve e-devlet | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Kayıt dışılığın azaltılması ve sürdürülebilir büyüme | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Vergi reformları ve kayıt dışılık üzerindeki etkiler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | İyi yönetişim, yolsuzlukla mücadele ve kayıt dışılık | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Uluslararası kuruluşların rolü: ILO, OECD, IMF, Dünya Bankası | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uluslararası karşılaştırmalar | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |