Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
MALİYE (YL) (TEZSİZ) (İÖ) | |
Kod | PFT719 |
Ad | Ekonomik, Mali ve Sosyal Göstergeler |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAŞİM AKÇA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, ekonomik, mali ve sosyal göstergelerin tanımını, ölçüm yöntemlerini ve analizini öğretmeyi; bu göstergelerin kamu maliyesi ve politika oluşturma süreçlerindeki rolünü anlamayı ve değerlendirme becerisi kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
Ders, ekonomik, mali ve sosyal göstergelerin temel kavramlarını ve önemini tanıtır. Ekonomik göstergelerin (GSYH, enflasyon, işsizlik) ölçüm yöntemlerini ve ekonomik analizdeki rollerini inceler. Mali göstergelerin (bütçe açığı, kamu borcu, vergi yükü) tanımını ve analizini ele alır. Sosyal göstergelerin (yoksulluk, gelir dağılımı, eğitim seviyesi) ölçümünü ve toplumsal refahla ilişkisini tartışır. Göstergelerin veri kaynaklarını ve uluslararası standartlarını değerlendirir. Göstergelerin kamu maliyesi politikalarındaki rolünü inceler. Türkiye’de ekonomik göstergelerin mevcut durumunu ve trendlerini analiz eder. Türkiye’de mali göstergelerin kamu maliyesi üzerindeki etkilerini tartışır. Türkiye’de sosyal göstergelerin toplumsal politikalarla ilişkisini değerlendirir. Küresel ekonomik göstergelerin karşılaştırmalı analizini yapar. Küresel mali ve sosyal göstergelerin uluslararası kuruluşlar tarafından nasıl kullanıldığını inceler. Göstergelerin sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle bağlantısını tartışır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Çepni, E. (2019). Ekonomik ve finansal göstergeler rehberi. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Notlar
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ekonomik ve sosyal göstergeler raporları OECD Economic Outlook ve Social Indicators raporları Dünya Bankası Göstergeler Veri tabanı Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Raporları IMF Fiscal Monitor raporları. Hazine ve Maliye Bakanlığı ekonomik göstergeler yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonomik, mali ve sosyal göstergelerin temel kavramlarını ve türlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Göstergelerin ölçüm yöntemlerini ve veri kaynaklarını analiz eder. |
ÖÇ03 | Göstergelerin ekonomik ve sosyal politika analizinde kullanımını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Türkiye ve küresel bağlamda göstergelerin yorumlar. |
ÖÇ05 | Göstergelerin kamu maliyesi ve sürdürülebilir kalkınma üzerindeki etkilerini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu maliyesinin temel kavramlarını, teorilerini ve ilkelerini açıklayabilme ve bu kavramları ekonomik politikalar çerçevesinde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kamu gelirleri ve harcamalarının yapısını, kaynaklarını ve ekonomik etkilerini analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bütçe süreçlerini, mali disiplin ilkelerini ve kamu borç yönetiminin kuramsal temellerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Vergi sistemlerinin yapısını, türlerini ve ekonomik büyümeye etkilerini olgusal verilerle yorumlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarının ekonomik ve sosyal etkilerini analiz eder. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kamu maliyesi politikalarını gerçek dünya senaryolarına yönelik çözüm önerileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanında bağımsız araştırma yürütür. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki güncel gelişmeleri ve yeni yaklaşımları bağımsız olarak öğrenir. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kamu maliyesi alanındaki bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kamu maliyesi konularında paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mali politika önerilerini yazılı/sözlü olarak açık ve ikna edici bir şekilde sunar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kamu maliyesi politikalarını etik ilkeler çerçevesinde tasarlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mali sürdürülebilirlik hedeflerine uygun olarak kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gösterge Kavramına Giriş | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ekonomik Göstergeler I: GSYH ve Ekonomik Büyüme | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ekonomik Göstergeler II: Enflasyon ve İşsizlik | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Mali Göstergeler I: Bütçe ve Vergi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Mali Göstergeler II: Kamu Borcu ve Sürdürülebilirlik | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Sosyal Göstergeler I: Yoksulluk ve Gelir Dağılımı | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal Göstergeler II: Yoksulluk ve Gelir Dağılımı | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Gösterge Veri Kaynakları ve Standartlar | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Göstergelerin Kamu Maliyesindeki Rolü | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türkiye’de Ekonomik Göstergeler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Türkiye’de Mali Göstergeler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türkiye’de Sosyal Göstergeler | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Küresel Göstergeler: Karşılaştırmalı Analiz | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Göstergeler ve Sürdürülebilir Kalkınma | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |