TİB796 Mukayeseli Çağdaş Tefsir Metinleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ)
Kod TİB796
Ad Mukayeseli Çağdaş Tefsir Metinleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı çağdaş tefsir metinleri konusunda öğrencilere tafsilatlı bilgiler sunmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrenciler tarihsel süreçte ortaya çıkan Rivayet ve Dirayet Tefsirlerinin çağdaş yorumlarının arasındaki farkları görmüş olacaktır. Ayrıca mezhebi tefsirler arasındaki görüş farklılıklarını orijinal kaynaklardan okuyabilme becerisi kazanacaklardır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. Tefsîru’t-taḥrîr ve’t-tenvîr. 30 Cilt. Tunus: ed-Dâru’t-Tunusiyye, 1984.. 2. Kutub, Seyyid. Fî Zilâli’l-Kur’ân. çev. Bekir Karlığa vd. 16 Cilt. İstanbul: Hikmet Yayınları, ts. 3. Reşid Rıza, Tefsiru’l-Menâr, Mısır, 1932. 4. Derveze, Muhammed İzzet. et-Tefsîru’l-ḥadîs: tertibu’s-süver ḥasebe’n-nüzûl. 10 Cilt. Kahire: Dâru İhyâi’l-Kutubi’l-Arabi, 1383/1964.

Notlar

1. İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. Tefsîru’t-taḥrîr ve’t-tenvîr. 30 Cilt. Tunus: ed-Dâru’t-Tunusiyye, 1984.. 2. Kutub, Seyyid. Fî Zilâli’l-Kur’ân. çev. Bekir Karlığa vd. 16 Cilt. İstanbul: Hikmet Yayınları, ts. 3. Reşid Rıza, Tefsiru’l-Menâr, Mısır, 1932. 4. Derveze, Muhammed İzzet. et-Tefsîru’l-ḥadîs: tertibu’s-süver ḥasebe’n-nüzûl. 10 Cilt. Kahire: Dâru İhyâi’l-Kutubi’l-Arabi, 1383/1964.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu derste öğrenciler çağdaş tefsir metinlerinden örnekleri görme imanı edinmektedir.
ÖÇ02 Öğrenciler çağdaş metinlerin mukayeseli okumasını yapmak suretiyle müfessirlerin düşünce dünyasına dair bilgi edinmektedir.
ÖÇ03 Çağdaş müfessirlerin görüşlerini ilk kaynağından edinerek bir akademisyenin çalışmalarında özgünlüğe kavuşabilmesi için gerekli olan yöntemi keşfetmektedirler.
ÖÇ04 Özellikle mezhepler arası mukayeseli çağdaş metin okumaları ile konuya dair temel tartışmaların gerekçelerini ve savunuları öğrenmektedir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şinkitî Tefsirinden Örnek Metinler Okuma ve Tercüme Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
2 Şinkiti Tefsirinde Çağdaş Sorunlar Okuma ve Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 İbn Âşûr Tefsirinden Örnek Metinler Analiz Yapma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 İbn Âşûr Tefsirinde Çağdaş Sorunlar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Muhammed İzzet Derveze Tefsirinden Örnek Metinler Tartışmalı Analizler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Muhammed İzzet Derveze’nin Tefsirinde Çağdaş Sorunlar Çağdaş Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
7 Muhammed İzzet Derveze’nin Tefsirinde İsrailiyat Eleştirileri Tartışmalı Analizler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Menar Tefsirinden Örnek Metinler Metin Tahlili Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Menar Tefsirinde Çağdaş Sorunlar Çağdaş Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
11 Menâr Tefsirinde İsrailiyat Eleştirileri Makale Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Muhammed Ali Sâbûni Tefsirinden Örnek Metinler Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Cemâleddin el-Kasımî Tefsirinden Örnek Metinler Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Seyyid Kutup Tefsirinden Örnek Metinler Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
15 Seyyid Kutup Tefsirinde İsrailiyat Eleştirileri Modern Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 08:59