Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TİB796 |
Ad | Mukayeseli Çağdaş Tefsir Metinleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı çağdaş tefsir metinleri konusunda öğrencilere tafsilatlı bilgiler sunmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrenciler tarihsel süreçte ortaya çıkan Rivayet ve Dirayet Tefsirlerinin çağdaş yorumlarının arasındaki farkları görmüş olacaktır. Ayrıca mezhebi tefsirler arasındaki görüş farklılıklarını orijinal kaynaklardan okuyabilme becerisi kazanacaklardır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. Tefsîru’t-taḥrîr ve’t-tenvîr. 30 Cilt. Tunus: ed-Dâru’t-Tunusiyye, 1984.. 2. Kutub, Seyyid. Fî Zilâli’l-Kur’ân. çev. Bekir Karlığa vd. 16 Cilt. İstanbul: Hikmet Yayınları, ts. 3. Reşid Rıza, Tefsiru’l-Menâr, Mısır, 1932. 4. Derveze, Muhammed İzzet. et-Tefsîru’l-ḥadîs: tertibu’s-süver ḥasebe’n-nüzûl. 10 Cilt. Kahire: Dâru İhyâi’l-Kutubi’l-Arabi, 1383/1964.
Notlar
1. İbn Âşûr, Muhammed Tâhir. Tefsîru’t-taḥrîr ve’t-tenvîr. 30 Cilt. Tunus: ed-Dâru’t-Tunusiyye, 1984.. 2. Kutub, Seyyid. Fî Zilâli’l-Kur’ân. çev. Bekir Karlığa vd. 16 Cilt. İstanbul: Hikmet Yayınları, ts. 3. Reşid Rıza, Tefsiru’l-Menâr, Mısır, 1932. 4. Derveze, Muhammed İzzet. et-Tefsîru’l-ḥadîs: tertibu’s-süver ḥasebe’n-nüzûl. 10 Cilt. Kahire: Dâru İhyâi’l-Kutubi’l-Arabi, 1383/1964.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu derste öğrenciler çağdaş tefsir metinlerinden örnekleri görme imanı edinmektedir. |
ÖÇ02 | Öğrenciler çağdaş metinlerin mukayeseli okumasını yapmak suretiyle müfessirlerin düşünce dünyasına dair bilgi edinmektedir. |
ÖÇ03 | Çağdaş müfessirlerin görüşlerini ilk kaynağından edinerek bir akademisyenin çalışmalarında özgünlüğe kavuşabilmesi için gerekli olan yöntemi keşfetmektedirler. |
ÖÇ04 | Özellikle mezhepler arası mukayeseli çağdaş metin okumaları ile konuya dair temel tartışmaların gerekçelerini ve savunuları öğrenmektedir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Şinkitî Tefsirinden Örnek Metinler | Okuma ve Tercüme | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
2 | Şinkiti Tefsirinde Çağdaş Sorunlar | Okuma ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | İbn Âşûr Tefsirinden Örnek Metinler | Analiz Yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | İbn Âşûr Tefsirinde Çağdaş Sorunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Muhammed İzzet Derveze Tefsirinden Örnek Metinler | Tartışmalı Analizler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Muhammed İzzet Derveze’nin Tefsirinde Çağdaş Sorunlar | Çağdaş Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
7 | Muhammed İzzet Derveze’nin Tefsirinde İsrailiyat Eleştirileri | Tartışmalı Analizler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Menar Tefsirinden Örnek Metinler | Metin Tahlili | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Menar Tefsirinde Çağdaş Sorunlar | Çağdaş Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
11 | Menâr Tefsirinde İsrailiyat Eleştirileri | Makale Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Muhammed Ali Sâbûni Tefsirinden Örnek Metinler | Metin Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Cemâleddin el-Kasımî Tefsirinden Örnek Metinler | Metin Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Seyyid Kutup Tefsirinden Örnek Metinler | Metin Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
15 | Seyyid Kutup Tefsirinde İsrailiyat Eleştirileri | Modern Metin Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |