TİB794 Günümüz Tefsir Problemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ)
Kod TİB794
Ad Günümüz Tefsir Problemleri
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı özellikle modernite ile başlayan ve Batı etkisiyle gündeme gelen çağdaş sorunların tefsir ile ilgili boyutlarını analiz etmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrenciler modernleşme ve dahi post modern zamanda ortaya çıkan tartışmaların Kur’an ile ilintisini öğrenme imkanı edinecektir. Zira modernite ile ortaya çıkan bazı kavram ve olgular bazı isimler sayesinde tefsir alanını da etkilemiştir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, Kitap Dünyası Yayınları, 2022. 2. Mustafa Öztürk, Kurana Çağdaş Yaklaşımlar, Ankara Okulu Yayınları, 2020. 3. Fazlurrahman, İslam (çev. Mehmet Dağ-Mehmet Aydın), Ankara Okulu Yayınları, 2003.

Notlar

4. Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alparslan Açıkgenç, Ankara Okulu Yayınları, 2002. 5. Mustafa Öztürk, Cahiliye’den İslamiyet’e Kadın, Ankara Okulu Yayınları, 2019. 6. Hidayet Şefkatli Tuksal, Kadın Karşıtı Söylemin İslam Geleneğindeki İzdüşümleri, Ankara, 2023.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Modernizm ve post modernizm sadece Batı dünyası için değil, İslam dünyası için de bazı soru ve sorunlar üretmiştir. Çağdaş dönemde bu soru ve sorunlara Kur’an ekseninde çözüm arayışları olmuştur.
ÖÇ02 Ders içerisinde feminizm, hümanizm, pozitivizm gibi çağdaş paradigmaların gündeme taşıdığı olgular tartışılmaktadır.
ÖÇ03 Dersi alan öğrenciler çağdaş dönemin sorunlarına dair çözümlerin içeriklerini tezler ve antitezler çerçevesinde öğrenme imkanı edinmektedirler.
ÖÇ04 İslam’ın sadece belirli bir döneme ait olmayan evrensel bir din olduğu düşüncesi ve kabulüyle bu günün konularına da çözüm sunabilecek arka plan birikiminin varlığı öğrenilecektir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 3
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Modernleşme ve İslam Dünyası Karşılaştırma Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
2 Bilimsel Tefsir Ekolü Analiz Etme Becerisi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Konulu Tefsir Ekolü Konu Merkezli Analiz Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Tasavvufi Tefsir Ekolü Nazari Düşünceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Neo Mutezile Ekolü Karşılaştırmalı Analiz Öğretim Yöntemleri:
Benzetim
6 Modernist Tefsir Ekolü Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Aksiyon ve Dava Ekolü Tartışmalı Düşünceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Toplumsal Cinsiyet ve Kuran Aktüel Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
10 Küçük Yaşta Evlilik Meselesi Tartışmalı Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Faiz ve Kur’an Aktüel Tartışmalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Reenkarnasyon ve Kur’an Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Sosyal Hayatın Tanzimi ve Kur’an Çağdaş Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
14 Mealcilik Eleştirileri Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Konuya Dair Örnek Metin İncelemeleri Çağdaş Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 08:59