Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | TİB794 |
Ad | Günümüz Tefsir Problemleri |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı özellikle modernite ile başlayan ve Batı etkisiyle gündeme gelen çağdaş sorunların tefsir ile ilgili boyutlarını analiz etmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrenciler modernleşme ve dahi post modern zamanda ortaya çıkan tartışmaların Kur’an ile ilintisini öğrenme imkanı edinecektir. Zira modernite ile ortaya çıkan bazı kavram ve olgular bazı isimler sayesinde tefsir alanını da etkilemiştir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri, Kitap Dünyası Yayınları, 2022. 2. Mustafa Öztürk, Kurana Çağdaş Yaklaşımlar, Ankara Okulu Yayınları, 2020. 3. Fazlurrahman, İslam (çev. Mehmet Dağ-Mehmet Aydın), Ankara Okulu Yayınları, 2003.
Notlar
4. Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlık, çev. Alparslan Açıkgenç, Ankara Okulu Yayınları, 2002. 5. Mustafa Öztürk, Cahiliye’den İslamiyet’e Kadın, Ankara Okulu Yayınları, 2019. 6. Hidayet Şefkatli Tuksal, Kadın Karşıtı Söylemin İslam Geleneğindeki İzdüşümleri, Ankara, 2023.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modernizm ve post modernizm sadece Batı dünyası için değil, İslam dünyası için de bazı soru ve sorunlar üretmiştir. Çağdaş dönemde bu soru ve sorunlara Kur’an ekseninde çözüm arayışları olmuştur. |
ÖÇ02 | Ders içerisinde feminizm, hümanizm, pozitivizm gibi çağdaş paradigmaların gündeme taşıdığı olgular tartışılmaktadır. |
ÖÇ03 | Dersi alan öğrenciler çağdaş dönemin sorunlarına dair çözümlerin içeriklerini tezler ve antitezler çerçevesinde öğrenme imkanı edinmektedirler. |
ÖÇ04 | İslam’ın sadece belirli bir döneme ait olmayan evrensel bir din olduğu düşüncesi ve kabulüyle bu günün konularına da çözüm sunabilecek arka plan birikiminin varlığı öğrenilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Modernleşme ve İslam Dünyası | Karşılaştırma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
2 | Bilimsel Tefsir Ekolü | Analiz Etme Becerisi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Konulu Tefsir Ekolü | Konu Merkezli Analiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tasavvufi Tefsir Ekolü | Nazari Düşünceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Neo Mutezile Ekolü | Karşılaştırmalı Analiz | Öğretim Yöntemleri: Benzetim |
6 | Modernist Tefsir Ekolü | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Aksiyon ve Dava Ekolü | Tartışmalı Düşünceler | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Toplumsal Cinsiyet ve Kuran | Aktüel Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
10 | Küçük Yaşta Evlilik Meselesi | Tartışmalı Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Faiz ve Kur’an | Aktüel Tartışmalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Reenkarnasyon ve Kur’an | Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sosyal Hayatın Tanzimi ve Kur’an | Çağdaş Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
14 | Mealcilik Eleştirileri | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Konuya Dair Örnek Metin İncelemeleri | Çağdaş Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |