TİB838 Modern Anlambilim Yöntemleri ve Tefsir

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR)
Kod TİB838
Ad Modern Anlambilim Yöntemleri ve Tefsir
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı modern anlambilim yöntemlerinin tefsir ilmi alanında pratiğe dökülmesinin imkanını tahlil etmek ve uygulamaların eleştirisini yapmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste öğrenciler anlam bilim yöntemlerinin mahiyetini öğrenmenin yanı sıra bu yöntemlerin Kur’an’a uygulanabilme imkanını analiz edebilecektir. Yanı sıra ilahi bir metne modern anlam bilim yöntemlerinin uygulanması teklifinin işlerliğini pratize etme yetkinliğine ulaşacaklardır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Doğan Aksan, Anlambilim, Ankara, Engin Yayınevi, 2009 2. Toshihiku İzutsu, Kuran’da Dini ve Ahlaki Kavramlar, çev. Selahattin Ayaz, İstanbul: Pınar Yayınları 2011. 3. F. R. Palmer, Semantik, çev. Ramazan Ertürk, Ankara, Kitabiyat, 2011 4. Rudolf Bultman, Mitolojiden Arındırma Sorunu, çev. Cengiz Batuk, Ankara: Eski Yeni Yayınları, 2013..

Notlar

Salih Akdemir, Kurana Dilbilimsel Yaklaşımlar, haz. Esra Gözeler, İstanbul: Kuramer, 2017


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Modern anlambilim yöntemleri metinleri anlama ve anlamlandırma süreçlerinde etkin kullanılmış ve ilahi metinlere uygulanmasının imkanı edinilecektir.
ÖÇ02 Anlambilim yöntemlerinin insan ürünü metinlere uygulanması konusundaki tartışmaların insan üstü metinler için kullanılabilmesi konusundaki tartışmaları daha nitelikli bir şekilde çözümleyebilmek
ÖÇ03 İnsanın dil ve düşünce ile bağıntısı insanı düşünsel süreci açısından dikkate değer iki unsurdur. Bu yönüyle ilahi metinlerin dil ve düşünce boyutunun nitelikli analizini yapabilme becerisi edinilir.
ÖÇ04 İnsan tarihsel bir varlık olması hasebiyle zaman ve mekan ile mahduttur. İnsan ürünü olan dilin kavramlarının tarihsel süreçlerdeki değişimi bir vakıadır. Dolayısıyla zaman aşımı kavramları da değiştirecekse insanın bir dönemdeki metin ile ilişkisi nasıl bağdaştırılabilir sorununu çözme imkanı edinir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çağdaş Anlam Bilim Yöntemleri Akademik Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
2 Hermenötik ve Tefsir Eleştirel Kuram Analizi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Semantik ve Tefsir Makale Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Tarihsellik, Tarihselcilik ve Tarihsicilik Tartışmaların Analizi Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
5 Demitolojizasyon ve Kur’an Makale Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Kur’an’cılık ve Kur’an Tartışmaların Analizi Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
7 Fenomenolojik Yaklaşım ve Kur’an Örnek Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kur’an ve Bütüncül Okuma Analitik Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
10 Filolojik Okuma ve Kur’an Mukayeseli Analizler Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Klasik ve Çağdaş Dönem Filolojik Okumaları Bağlamında Tefsir Diyalektik Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme
12 Antropomorfist İçerikli Ayetlerin Aktüel Okuması Aktüel Okuma Metinleri Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
13 Semiyotik/Göstergebilim ve Kur’an Analitik Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
14 Modern Anlambilimin Tefsire Tatbikinin İmkanı Aktüel Analizler Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
15 Modern Anlambilim Yöntemlerine Eleştiriler Eleştirel Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 09:23