Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR) | |
Kod | TİB838 |
Ad | Modern Anlambilim Yöntemleri ve Tefsir |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı modern anlambilim yöntemlerinin tefsir ilmi alanında pratiğe dökülmesinin imkanını tahlil etmek ve uygulamaların eleştirisini yapmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrenciler anlam bilim yöntemlerinin mahiyetini öğrenmenin yanı sıra bu yöntemlerin Kur’an’a uygulanabilme imkanını analiz edebilecektir. Yanı sıra ilahi bir metne modern anlam bilim yöntemlerinin uygulanması teklifinin işlerliğini pratize etme yetkinliğine ulaşacaklardır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Doğan Aksan, Anlambilim, Ankara, Engin Yayınevi, 2009 2. Toshihiku İzutsu, Kuran’da Dini ve Ahlaki Kavramlar, çev. Selahattin Ayaz, İstanbul: Pınar Yayınları 2011. 3. F. R. Palmer, Semantik, çev. Ramazan Ertürk, Ankara, Kitabiyat, 2011 4. Rudolf Bultman, Mitolojiden Arındırma Sorunu, çev. Cengiz Batuk, Ankara: Eski Yeni Yayınları, 2013..
Notlar
Salih Akdemir, Kurana Dilbilimsel Yaklaşımlar, haz. Esra Gözeler, İstanbul: Kuramer, 2017
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modern anlambilim yöntemleri metinleri anlama ve anlamlandırma süreçlerinde etkin kullanılmış ve ilahi metinlere uygulanmasının imkanı edinilecektir. |
ÖÇ02 | Anlambilim yöntemlerinin insan ürünü metinlere uygulanması konusundaki tartışmaların insan üstü metinler için kullanılabilmesi konusundaki tartışmaları daha nitelikli bir şekilde çözümleyebilmek |
ÖÇ03 | İnsanın dil ve düşünce ile bağıntısı insanı düşünsel süreci açısından dikkate değer iki unsurdur. Bu yönüyle ilahi metinlerin dil ve düşünce boyutunun nitelikli analizini yapabilme becerisi edinilir. |
ÖÇ04 | İnsan tarihsel bir varlık olması hasebiyle zaman ve mekan ile mahduttur. İnsan ürünü olan dilin kavramlarının tarihsel süreçlerdeki değişimi bir vakıadır. Dolayısıyla zaman aşımı kavramları da değiştirecekse insanın bir dönemdeki metin ile ilişkisi nasıl bağdaştırılabilir sorununu çözme imkanı edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çağdaş Anlam Bilim Yöntemleri | Akademik Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
2 | Hermenötik ve Tefsir | Eleştirel Kuram Analizi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Semantik ve Tefsir | Makale Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tarihsellik, Tarihselcilik ve Tarihsicilik | Tartışmaların Analizi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
5 | Demitolojizasyon ve Kur’an | Makale Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Kur’an’cılık ve Kur’an | Tartışmaların Analizi | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
7 | Fenomenolojik Yaklaşım ve Kur’an | Örnek Metin Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kur’an ve Bütüncül Okuma | Analitik Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
10 | Filolojik Okuma ve Kur’an | Mukayeseli Analizler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Klasik ve Çağdaş Dönem Filolojik Okumaları Bağlamında Tefsir | Diyalektik Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
12 | Antropomorfist İçerikli Ayetlerin Aktüel Okuması | Aktüel Okuma Metinleri | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
13 | Semiyotik/Göstergebilim ve Kur’an | Analitik Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
14 | Modern Anlambilimin Tefsire Tatbikinin İmkanı | Aktüel Analizler | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
15 | Modern Anlambilim Yöntemlerine Eleştiriler | Eleştirel Okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |