Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | MATS413 |
Ad | Matematik Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMURAN TARIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının matematik öğretiminde okul dışı öğrenme ortamlarının (müzeler, bilim merkezleri, parklar, sokaklar, sanal/artan gerçeklik uygulamaları, tarihi mekânlar vb.) potansiyelini tanımalarını, bu ortamlarda etkinlik tasarlamalarını ve uygulamalar gerçekleştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Okul dışı öğrenme kavramı, okul dışı öğrenmenin kuramsal temelleri, matematik öğretimiyle ilişkisi, müze, doğa, tarihî mekân, sokak, sanal ortam gibi öğrenme alanlarının matematiksel bağlamda değerlendirilmesi; matematik yürüyüşleri (math trails), STEM merkezli saha çalışmaları; GeoGebra AR, MathCityMap gibi dijital araçlarla okul dışı etkinlikler tasarlama ve değerlendirme.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
Dillon, J. & Dickie, I. (2012). Learning Outside the Classroom. Bütüner, S. Ö. & Ural, A. (2022). Okul Dışı Öğrenme Ortamlarında Matematik Öğretimi.
Notlar
MathCityMap (www.mathcitymap.eu) GeoGebra AR Uygulama Kılavuzu Öğretim Üyesi tarafından hazırlanacak makale ve yönergeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okul dışı öğrenme ortamlarının eğitimdeki yerini açıklar. |
ÖÇ02 | Matematik öğretimine uygun okul dışı öğrenme ortamlarını tanımlar. |
ÖÇ03 | Okul dışı ortamlar için matematik etkinlikleri tasarlar. |
ÖÇ04 | Etkinlikleri okul dışı bir ortamda uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ05 | Dijital araçları (GeoGebra, MathCityMap vb.) kullanarak mekânsal matematik öğrenmesini destekler. |
ÖÇ06 | Okul dışı öğrenme ortamlarında öğrenci motivasyonunu artırmaya yönelik stratejiler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematiğe ilişkin yeterli alan bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamlarında kullanılacak sınıf yönetimi yaklaşımlarını etkin olarak uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili bir matematik eğitimi için uygun öğretim yöntemlerinin kullanıldığı öğrenme ortamlarını gelişim ve yaş düzeylerine uygun olarak hazırlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik öğretiminde konuya uygun araç, gereç ve materyal seçer ve tasarlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkili bir matematik öğretimi için bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişi bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı bir öğretmen olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Okul dışı öğrenmenin kuramsal temelleri | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Matematik öğrenimi ve çevresel etkileşim | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Öğrenme ortamı türleri: Müze, doğa, park, tarihi alanlar | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Matematik yürüyüşleri (math trail) ve tasarım ilkeleri | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | STEM eğitimi ve okul dışı öğrenme bağlamı | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | GeoGebra AR ile okul dışı uygulamalar | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | MathCityMap uygulaması ve görev tasarımı | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | ilgili kaynakların incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Alan çalışması planı oluşturma | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Etkinlik uygulama rehberliği ve güvenlik önlemleri | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Öğrenci değerlendirme araçları (rubrik, gözlem formu vb.) | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Alan gezisi: yerel matematik yürüyüşü örneği | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Etkinlik uygulamaları ve veri toplama | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Uygulama sonuçlarının değerlendirilmesi | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dersin genel değerlendirmesi ve öğrenci sunumları | ilgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |