TİB877 Ulumü'l-Kur'an Literatürü

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (DR)
Kod TİB877
Ad Ulumü'l-Kur'an Literatürü
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Tefsir Anabilim Dalı’nda yüksek lisans dersi alan öğrencilere Ulumu’l-Kur’an Literatürünü tafsilatlı bir şekilde anlama ve anlamlandırma yetkinliği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste öncelikle Ulumu’l-Kur’an konusunda bilgi verilmekte ve bilahare süreçle birlikte ulumu’l-Kur’an Literatürünün Oluşum süreçleri ve gerekçeleri tafsilatlı bir şekilde tavzih edilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1. Mâturîdî, Ebû Mansur Muhammed. Tevilâtu ehli’s-sünne: Ttefsîru’l-Mâturîdî. thk. Mecdî Basillûm. 10 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-‘İlmiyye, 2005. 2. Râzî, Fahreddîn. Mefâtîḥu’l-ġayb: tefsîru’r-Râzî. 32 Cilt. Lübnan: Dâru’l-Fikr Li’t-Tabaa ve’n-Neşr, 1981. 3. Zemahşerî, Cârullah Ebu’l-Kāsım Muhammed b. Ömer. el-Keşşâf an haḳāiḳi ġavâmidi’t-tenzîli ve ‘uyûni’l-eḳvali fi vucûhi’t-te’vîl. Thk. Adil Ahmed Abdulmevcud. 6 Cilt. Riyad: Mektebetu’l-Abikan, 1998. 4. Taberî, Ebû Câfer Muhammed b. Cerîr. Câmiu’l-beyân an te’vîli âyi’l-Ḳur’ân. Thk. Abdullah bin Abdulmuhsin et-Türkî. 26 Cilt. Kahire: Merkezu’l-Buhûs ve’d-Dirâsâti’l-Arabiye, 2001.

Notlar

Celaleddin Suyuti, el-İtkân fî Ulumi'l-Kuran, Beyrut 2003. Muhammed Hüseyin ez-Zehebi, et-Tefsîr ve'l-Müfessirûn, Beyrut, Daru'l-Kutubi'l-İlmiyye, 2004.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dersi alan öğrenci Ulumu’l-Kuran Literatürünün tarihi seyrine dair temel kaynaklardan bilgi edinmek suretiyle alan yetkinliğine katkıda bulunur.
ÖÇ02 Ulumu’l-Kur’an literatürüne dair kaynakların süreçle birlikte değişimini ve bu değişimin mahiyetini çözümleyerek uzmanlık yolunda analitik okuma becerisi edinir.
ÖÇ03 Tarihi süreçte ortaya çıkan ekoller ve bu ekollerin tartışmalarının hangi çerçevede ve hangi konular özelinde geliştiğini görerek daha nitelikli tarihi okumalar yapabilir.
ÖÇ04 Literatürün diyalektik okumasını yapabilme yetkinliği edindikten sonra ders öğrencisi kendi başına da okumalar ve değerlendirmeler yapabilecek ve böylelikle akademik etkinlik ve yetkinliğini ilerletebilme imkanı edinecektir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ulumu’l Kur’an’a Giriş Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ulumu’l-Kur’an Literatürü Analitik Değerlendirmeler Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
3 Tefsir Faaliyetinin Tedvin Öncesi Dönemi Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Tedvin Dönemi Tefsir Faaliyetleri Eleştirel Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
5 Tabiin Tefsiri, Tefsir Ekolleri ve İlk Örnekler Analitik Eleştiriler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Filolojik Tefsir Literatürü Örnekleri Diyalektik Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
7 Rivayet Tefsiri ve Literatür Örnekleri Örnek Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Rivayet Tefsirinden Metin İncelemeleri Karşılaştırmalı Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
10 Dirayet Tefsiri ve Literatür Örnekleri Analizler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Dirayet Tefsirinden Metin İncelemeleri Karşılaştırmalı Örnek Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Harici Tefsir Literatürü Klasik ve Çağdaş Örnekler Analitik Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
13 Mutezile Tefsir Literatürü Metin Okumaları Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
14 Şii Tefsir Literatürü, Usuli ve Ahbari Ekoller Örnek Metin Tahlilleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Usuli ve Ahbari Tefsir Örnekleri Mukayeseli Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.05.2025 10:00