Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Ağız ve Diş Sağlığı | |
Kod | SHS223 |
Ad | Uyku ve Yaşam Ritmi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ÖMER KOCAHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencilere klinik uygulama ve meslek hayatı öncesi bireysel ve toplumsal uyku sağlığı bilinci kazandırmayı amaçlamaktadır. Uyku sağlığını arttırmak için gereken tavsiyeleri halka yaymak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Toplumda uyku sağlığı, uyku sağlığı ve genel sağlık arasındaki etkileşim, alışkanlıkların uyku sağlığı üzerine etkileri, uyku sağlığının topluma olan etkileri, uyku yoksunluğunun sonuçları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sleep and Health 1st Edition, Michael A. Grandner
Notlar
Uyku ve Yaşam Ritmi Ders Notları, Ömer Kocahan
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uyku sağlığının önemini hatırlar. |
ÖÇ02 | Uyku sağlığı için gerekenleri sıralar. |
ÖÇ03 | Uyku sağlığının genel sağlıkla olan ilişkisini açıklar. |
ÖÇ04 | Teknolojinin uyku alanında son kullanıcı için olumlu ve olumsuz etkilerini sıralar. |
ÖÇ05 | Uykunun alışkanlıklara bağlı nasıl değiştiğini hatırlar. |
ÖÇ06 | Uyku yoksunluğunun sonuçlarını sıralar. |
ÖÇ07 | Uyku süresi ve kalitesini iyileştirecek önerileri sıralar. |
ÖÇ08 | Uyku hijyenini artıracak uygulamalar yapar. |
ÖÇ09 | Uykunun toplum sağlığıyla olan ilişkisini açıklar. |
ÖÇ10 | Uyku sağlığının bilişsel işlevlere olan etkilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ağız-diş temel yapısını ve fonksiyonunu açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız bölgesine yapılan uygulamaların temel özelliklerini listeler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen ile ilgili temel bilgileri tanımlar | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinikte kullanılan araç ve gereçleri tanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alet bakımı ve koruması ile ilgili bilgileri kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hasta bireyin muayene ve tedavisi öncesinde ünitin hazırlama basamaklarını sayar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dört elli çalışma kurallarını uygular | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya yapılan uygulamalarla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerilerini kullanarak çalışma alanını hazırlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin sterilizasyonunu ve dezenfeksiyonunu sağlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevularını takip eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulama öncesinde çalışma alanını ve hastayı hazırlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekiminin dört elli çalışmasına olanak verecek şekilde hekimi asiste eder. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dental tedaviler sırasında kullanılan malzemeleri hazırlar. Kullanılan aletlerin sterilizasyonunun ve dezenfeksiyonunu yapar. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hasta randevu, takip ve laboratuvar formlarını doldurur. Hasta ile ilgili materyaller kontrol eder ve laboratuvar uzmanına ulaştırır | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kullanılan aletlerin kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kliniğin eksiklerini belirler ve gerekli olan malzemeler için istekte bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerektiğinde hasta ve hekim arasında en uygun ve hızlı şekilde koordinasyonu sağlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastaları ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. Mesleki teknolojik gelişmeleri izler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uyku sağlığına giriş ve sirkadiyen ritim | Ön hazırlığa gerek yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Uykuyla ilgili bağlamsal faktörler ve çevre | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Uyku hijyeninin sağlanması ve kronik uyku yitiminin önlenmesi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Mobil cihazların uyku sağlığına etkisi ve giyilebilir teknoloji | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Uyku süresinin kardiyometabolik hastalıklar üzerine etkisi | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Sosyal "jetlag" | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Uyku ve alışkanlıklar - Diyet | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi, Proje / Tasarım |
9 | Uyku ve alışkanlıklar - Sigara, alkol | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Uyku ve alışkanlıklar - Kafein, takviyeler, uyarıcılar | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Uyku ve alışkanlıklar - Egzersiz, stres, bağışıklık | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Uykusuzluk ve bilişsel işlevler (dikkat eksikliği, karar verme) | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Uyku yoksunluğu ve psikiyatrik hastalıklar, apne ve kardiyometabolik risk | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çocuk ve ergenlerde uyku | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Uyku sağlığı ve işyeri, uyku sağlığı eşitliği, kamu güvenliği | Önceki dersin tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 1 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 8 | 32 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,60 | ||
AKTS | 4 AKTS |