Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ117 |
| Ad | Maden Mühendisliğine Giriş |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HÜSEYİN VAPUR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Ali Can ÖZDEMİR (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Maden mühendisliği konularına giriş yapılır. Yer altı, Yerüstü Madenciliği konusunda bilgi verir, kazı, nakliyat, ihraç, su atımı ve mesleğin her dönemindeki havalandırma-emniyet işlemleri, önemli yerüstü tesisleri anlatılmakta, Maden işletmesi idaresi hakkında bilgi verilmektedir.
Dersin İçeriği
Madenciliğin önemi, tarihçesi ve toplumdaki yeri; Maden mühendisinin ana görevleri ve kariyer seçenekleri. Başarılı bir maden mühendisi olabilme açısından gerekli kişisel özellikler ve beceriler; Madencilik faaliyet alanları; Madencilik terimleri, maden işletme yöntemleri; Açık işletme üretim yöntemleri, maket gösterimi; Yeraltı işletme üretim yöntemleri, maket gösterimi; Üretilen cevherlerin hazırlanma işlemleri; Cevher zenginleştirme yöntemleri; Endüstriyel hammaddeler ve metalürjik işlemler; Türkiye’de ve Dünyada madencilik çalışmaları; İhraç edilen madenler; Madenlerin üretim yerleri ve özellikleri; Bir yeraltı veya açık maden işletmesine teknik gezi/sanal tur; Bir cevher hazırlama tesisine teknik gezi/ sanal tur; Sektörden tecrübeli bir Maden Mühendisi ile söyleşi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Madenciliğe Giriş, 2. Baskı , Prof.Dr. Üner İpekoğlu, Prof.Dr. C.okay Aksoy, Yrd.Doç. Dr. Çelik Tatar, Araş. Gör. Tahir Mallı, DEU. Mühendislik Fak. Yayınları No:319, İzmir-2015.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Öğrenci, mesleği ile ilgili tüm konularda ön bilgi edinir |
| ÖÇ02 | Öğrenci meslek disiplinine sahip olur |
| ÖÇ03 | Maden Mühendisliğinin misyon kavrar |
| ÖÇ04 | Maden Mühendisliğinin visyonunu kavrar. |
| ÖÇ05 | Maden Mühendisliğinin içeriğini bilir |
| ÖÇ06 | Maden Mühendisliğinin hangi disiplinlerle ilgili olduğunu bilir |
| ÖÇ07 | Maden İşletmeciliğinin ana işlemlerini bilir. |
| ÖÇ08 | Maden mühendisinin ana görevlerini bilir. |
| ÖÇ09 | Türkiye Madencilik Çalışmalarını öğrenir. |
| ÖÇ10 | Madenlerde Arama ve Değerlendirme faaliyetlerini anlar. |
| ÖÇ11 | Maden İşletme Metodlarını bilir. |
| ÖÇ12 | Maden İdaresi ve kanuni tüzükleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | 2 |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | 1 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | 2 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 5 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 3 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 1 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Madenciliğin önemi, tarihçesi ve toplumdaki yeri | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Maden mühendisinin ana görevleri ve kariyer seçenekleri. Başarılı bir maden mühendisi olabilme açısından gerekli kişisel özellikler ve beceriler | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Madencilik faaliyet alanları | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Madencilik terimleri, maden işletme yöntemleri | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Açık işletme üretim yöntemleri, maket gösterimi | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 6 | Yeraltı işletme üretim yöntemleri, maket gösterimi | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
| 7 | Üretilen cevherlerin hazırlanma işlemleri | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları ve literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Cevher zenginleştirme yöntemleri | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 10 | Endüstriyel hammaddeler ve metalürjik işlemler | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 11 | Türkiye’de ve Dünyada madencilik çalışmaları | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | İhraç edilen madenler | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Madenlerin üretim yerleri ve özellikleri | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Bir yeraltı veya açık maden işletmesine teknik gezi/sanal tur | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
| 15 | Bir cevher hazırlama tesisine teknik gezi/ sanal tur | Öğrenci ilgili kitap ve web sayfalarından konuyu öğrenir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
| 16 | Sektörden tecrübeli bir Maden Mühendisi ile söyleşi | Ders notları ve literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve literatür tarama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||