Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ104 |
| Ad | Statik Dinamik |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DAĞ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Denge durumundaki bir sistemde oluşan etki-tepki kuvvetlerinin, mesnet tepkilerinin bulunması, düzensiz şekillerde alan veya hacim ağırlık merkezlerinin bulunması, kirişlerde kesme ve eğilme momentleri, kesme kuvveti ve moment diyagramlarının bulunması, mühendislik mekaniğinin temel prensiplerini kullanarak cisimlerin hareketinin incelenmesini öğretmek ve doğru bağıntılar kurarak hareket problemlerini çözme yeteneği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Mekanik ve Statik; giriş, Düzlemsel alanların ağırlık merkezi, Rijit cisimlerin dengesi, Kafes ve çerçeve sistemler, Sürtünme, Dinamik; Giriş ve temel kavramlar, Maddesel noktaların ve rijit cisimlerin kinematiği; doğrusal ve eğrisel hareketler, Kinetik; Dinamik denge denklemleri, iş ve enerji ilkesi, yay kuvvetinin ve ağırlığın potansiyel enerjisi, güç ve verim, impuls ve momentum ilkesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ahmet Dağ, Ders Notları (Yayınlanmamış)
Notlar
Mühendisler için Mekanik Cilt 1(Statik), Mühendisler için Mekanik Cilt 2(Dinamik)
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Denge halinde kuvvet dağılımlarını ve durumlarını hesaplar. |
| ÖÇ02 | Mesnet noktalarında oluşan kuvvetleri belirler. |
| ÖÇ03 | Düzensiz şekilli cisimlerde alan ve hacimlerde ağırlık merkezi bulur. |
| ÖÇ04 | Statik denge denklemleri ile problemleri çözer. |
| ÖÇ05 | Kafes ve çerçeve taşıyıcı sistemlerindeki çubuk kuvvetlerini belirler. |
| ÖÇ06 | Sürtünme türlerini bilir. |
| ÖÇ07 | Dinamiğin temel kavramlarını kavrar. |
| ÖÇ08 | Doğrusal hareket yapan cismin hareket denklemlerini oluşturur ve hesaplamalar yapar. |
| ÖÇ09 | Eğrisel hareket yapan cismin hareket denklemlerini oluşturur ve hesaplamalar yapar. |
| ÖÇ10 | İş-enerji ve enerjinin korunumu yasasını mühendislik mekaniği problemlerine uygular. |
| ÖÇ11 | Güç ve verim konularını bilir ve hesaplamalarını yapar. |
| ÖÇ12 | İmpuls momentum ilkesini kullanarak iki cisim arasındaki davranışı irdeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Mekanik ve statik giriş | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Düzlemsel alanların ağırlık merkezi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Rijit cisimlerin dengesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Rijit cisimlerin dengesi ve uygulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Kafes ve çerçeve sistemler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Sürtünme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Sürtünme ve uygulamalar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Giriş ve temel kavramlar | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Kinematik (doğrusal hareket) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Kinematik (eğrisel hareket) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | Kinetik (kuvvet ve ivme) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Kinetik (iş ve enerji) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Kinetic (güç ve verim) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Kinetik (impuse ve momentum) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 60 | 24 |
| 1. Kısa Sınav | 40 | 16 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||