MDZ104 Statik Dinamik

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDZ104
Ad Statik Dinamik
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AHMET DAĞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. AHMET DAĞ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Denge durumundaki bir sistemde oluşan etki-tepki kuvvetlerinin, mesnet tepkilerinin bulunması, düzensiz şekillerde alan veya hacim ağırlık merkezlerinin bulunması, kirişlerde kesme ve eğilme momentleri, kesme kuvveti ve moment diyagramlarının bulunması, mühendislik mekaniğinin temel prensiplerini kullanarak cisimlerin hareketinin incelenmesini öğretmek ve doğru bağıntılar kurarak hareket problemlerini çözme yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği

Mekanik ve Statik; giriş, Düzlemsel alanların ağırlık merkezi, Rijit cisimlerin dengesi, Kafes ve çerçeve sistemler, Sürtünme, Dinamik; Giriş ve temel kavramlar, Maddesel noktaların ve rijit cisimlerin kinematiği; doğrusal ve eğrisel hareketler, Kinetik; Dinamik denge denklemleri, iş ve enerji ilkesi, yay kuvvetinin ve ağırlığın potansiyel enerjisi, güç ve verim, impuls ve momentum ilkesi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ahmet Dağ, Ders Notları (Yayınlanmamış)

Notlar

Mühendisler için Mekanik Cilt 1(Statik), Mühendisler için Mekanik Cilt 2(Dinamik)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Denge halinde kuvvet dağılımlarını ve durumlarını hesaplar.
ÖÇ02 Mesnet noktalarında oluşan kuvvetleri belirler.
ÖÇ03 Düzensiz şekilli cisimlerde alan ve hacimlerde ağırlık merkezi bulur.
ÖÇ04 Statik denge denklemleri ile problemleri çözer.
ÖÇ05 Kafes ve çerçeve taşıyıcı sistemlerindeki çubuk kuvvetlerini belirler.
ÖÇ06 Sürtünme türlerini bilir.
ÖÇ07 Dinamiğin temel kavramlarını kavrar.
ÖÇ08 Doğrusal hareket yapan cismin hareket denklemlerini oluşturur ve hesaplamalar yapar.
ÖÇ09 Eğrisel hareket yapan cismin hareket denklemlerini oluşturur ve hesaplamalar yapar.
ÖÇ10 İş-enerji ve enerjinin korunumu yasasını mühendislik mekaniği problemlerine uygular.
ÖÇ11 Güç ve verim konularını bilir ve hesaplamalarını yapar.
ÖÇ12 İmpuls momentum ilkesini kullanarak iki cisim arasındaki davranışı irdeler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 5
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.:
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mekanik ve statik giriş Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Düzlemsel alanların ağırlık merkezi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Rijit cisimlerin dengesi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Rijit cisimlerin dengesi ve uygulamalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Kafes ve çerçeve sistemler Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Sürtünme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Sürtünme ve uygulamalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Giriş ve temel kavramlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Kinematik (doğrusal hareket) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Kinematik (eğrisel hareket) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Kinetik (kuvvet ve ivme) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Kinetik (iş ve enerji) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Kinetic (güç ve verim) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Kinetik (impuse ve momentum) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 60 24
1. Kısa Sınav 40 16
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 10:10