Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ225 |
| Ad | Malzeme |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Esma KAHRAMAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. Esma KAHRAMAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Malzemelerin iç yapısı ile özeliklerinin incelenerek, iç yapı özeliklerin malzeme türüne göre değerlendirilmesi, Maden Mühendisliği Bölümü lisans öğrencilerinin, mikroyapı-fiziksel özellikler ilişkisi ve malzeme karakterizasyon yöntemleri hakkında temel bilgilere sahip olmasını sağlar.
Dersin İçeriği
Malzeme biliminin tanımı, Temel tanımlar/ Malzemelerin sınıflandırılması/ Malzemelerin iç yapısı, atomsal yapı, Kristal yapı hataları/ Kristal hataları/ Malzemelerin fiziksel özellikleri/ Malzemelerin mekanik özellikleri/ Endüstriyel malzemeler, metaller, Fe-C denge diyagramları, alaşımlar/ Plastikler ve camsı malzemeler/ Seramikler/ Kompozit malzemeler/ Koloidal Malzemeler/ Çevre koşulları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Altuntaş E., 2023. Mühendislik Temel Malzeme Bilgisi, Akfon Kitap Kırtasiye, Kırıkkale
Notlar
İlgili web siteleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Farklı mühendislik malzemelerinin temel farklılıklarını açıklar. |
| ÖÇ02 | Malzemelerin atomik yapıları ve bağları hakkında temel bilgileri listeler. |
| ÖÇ03 | Temel kristalografik bilgilerini gösterir. |
| ÖÇ04 | Faz diyagramları kullanılarak mikroyapının oluşumun nasıl olacağını gösterir. |
| ÖÇ05 | Fiziksel ve mekanik özelliklerin malzeme üzerine etkisini açıklar. |
| ÖÇ06 | Alaşımlandırma, kompozit malzeme, polimerler,seramikler kavramının belirtir. |
| ÖÇ07 | Malzemelerin iç yapı ve fiziksel-mekanik özelliklerini açıklar. |
| ÖÇ08 | Kireç, Çimento, Alçı ve agrega için uygun hammaddeleri ayırt eder. |
| ÖÇ09 | Alaşım, çelik, cam, refrakter ve doğal malzemeleri ayırt eder. |
| ÖÇ10 | Endüstriyel malzemeler, metaller ve alaşımları belirtir. |
| ÖÇ11 | Kompozit malzemeler, koloidal malzemeler ve çevre koşulları kavramlarını açıklar. |
| ÖÇ12 | Malzemelerin iç yapısı, atomsal yapı, kristal yapı/ Kristal hataları tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Malzeme Biliminin tanımı, Malzemelerin sınıflandırılması | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Atomik yapı ve atomlar arası bağlar | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Temel Kristallografi, Kristal ve Amorf Yapı, Kristal Sistemler, Kristal Hatalar | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Malzemelerin Fiziksel Özellikleri | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Malzemelerin Mekanik Özellikleri | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Metaller,Demir-Karbon Alaşımları | İlgili kitaplar ve web sayfalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Demir Olmayan Metaller, Bakır, Alüminyum, Magnezyum, Titanyum vb alaşımlar | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Metallerin Mekanik Özelliklerini Değiştirmek için Uygulanan İşlemler | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | Polimerler, Polimer Kavramını ve Polimerizasyon reaksiyonları, Endüstriyel Polimerizasyon Yöntemleri | İlgili kitaplar ve web sayfaları, Ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Genel amaçlı termoplastikler temel özellikleri, Termoset plastikler, Elastomerleri (kauçuk), Kimyasal Yapıları | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Seramikler | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Kompozit malzemeler | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Kolloidal Malzemeler | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Korozyon | İlgili kitaplar ve web sayfaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 70 | 28 |
| 1. Ödev | 30 | 12 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||