Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS225 |
| Ad | Harita Bilgisi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİYAZİ ARSLAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NİYAZİ ARSLAN (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; genel harita bilgisi, harita türleri ve haritaların temel özellikleri, ölçü birimleri, topoğrafik haritalarda yön, ölçek, koordinat, yer tespitleri ve kesit çıkartılması, haritanın bölümleri ve grafik tasarımı, temel kartografik işaretler ve harita okuma, harita çiziminde kullanılan projeksiyonlar, harita üzerinden ölçümler, GPS (Global Positioning System) kullanımı ve bilgisayar destekli uygulamalar, arazi düzenleme ilkeleri ve kot düzeltme konularında bilgilendirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Tanımlar, haritaların özellikleri, haritaların sınıflandırılması, harita çeşitleri, harita kenar bilgileri ve özel işaretler, pafta bölümlemesi; harita koordinat sistemleri ve projeksiyonları, alan ve hacim ölçüleri, yüzey analizi, topoğrafik haritaların kullanılması ve değerlendirilmesi (eşyükseltiler, eğim hesaplamaları, koordinat ve mesafe ölçümü), kot hesabı ve enterpolasyon), jeolojik haritalar ve çeşitleri, haritalardan kesit alma, sayısal haritalar, GPS (Küresel Konum Belirleme Sistemi), CBS (Coğrafi Bilgi Sistemi).
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Erkaya, H., Topografya Ders Notları, Harita Bilgisi (Prof. Dr. İsa Cürebal, Doç. Dr. Emre Özşahin)
Notlar
İlgili ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Harita çeşitlerini bilir, harita ve kartoğrafya kavramlarını öğrenir. |
| ÖÇ02 | Harita üzerinden konum, koordinat ve yön belirler. |
| ÖÇ03 | Harita üzerinden kesit çıkartır. |
| ÖÇ04 | Topoğrafik haritaları tanıyıp okur. |
| ÖÇ05 | Harita bilgisinin tarihi ve gelişimini bilir, temel kavramlara hakimdir. |
| ÖÇ06 | Koordinat sistemlerini bilir ve örneklerle tersimini açıklar. |
| ÖÇ07 | Yükseklik eğrilerini bilir, çizimini yapar ve örneklerle açıklar. |
| ÖÇ08 | Haritalardan yarlanmayı bilir ve harita kullanımını yapar. |
| ÖÇ09 | Harita çizim programlarını bilir ve kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar ve tanımlar. Geçmişten günümüze harita algısı ve gereksinimi. | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Haritaların özellikleri, haritaların sınıflandırılması, haritalarda yer alan bilgiler. | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Haritaya aktarım, ölçek ve harita ölçeği kavramları, ölçekli çizim, harita çizim yöntem ve araçları, harita altlıkları | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
| 4 | Haritalardan yararlanma ve harita kullanımı. Harita üzerinden koordinat, uzunluk, açı ve yükseklik değerlerinin okunması. Mesafe ve yön belirleme. | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Alan ve Hacim Ölçüleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Topoğrafik Haritaların Kullanılması ve Değerlendirilmesi (Eşyükseltiler, Eğim hesaplamaları) | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 7 | Kotların bulunması ve enterpolasyon, Koordinat hesapları | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Jeolojik haritalar ve çeşitleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 10 | Haritalardan Kesit Alma | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Sayısal Haritalar | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 12 | GPS (Küresel Konum Belirleme Sistemi | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | CBS (Coğrafi Bilgi Sistemi) | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 14 | Maden Haritaları ve çeşitleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 15 | Bilgisayar destekli genel çizim programları ve özellikleri | Ders kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 3 | 6 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 5 | 8 | 40 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||