Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS322 |
| Ad | Sondaj Tekniği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi İlknur EROL |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sondajlar ile ilgili teorik ve uygulamaya yönelik temel kavramları öğretmek ve olası problemleri çözebilmektir.
Dersin İçeriği
Sondaj işleminin tarihçesi, sondajların sınıflandırılması, sondaj yöntemleri, sondaj çamurunun özellikleri, sondaj matkapları, sondaj makinaları, havalı sondaj, karotlu sondaj, ters dolaşımlı kuyudibi tabancalı sondaj, odex sondaj yöntemi, petrolve doğal gaz sondajları, jeotermal sondajlar, sondajcılıkta formasyon kaynaklı delme güçlükleri, sondajların İSG açısından değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özdemir, A. (2009) Sondaj Tekniğine Giriş, Ankara.
Notlar
Ersoy, A. (2008) Sondaj Teknikleri ve Uygulamaları, Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Sondaj donanım ve teknolojisini açıklar. |
| ÖÇ02 | Madenlerin aranmasında ve üretiminde sondajların rolünü açıklar. |
| ÖÇ03 | Sondajları çeşitli parametrelere göre ayırt eder. |
| ÖÇ04 | Mühendislik projelerine uygun sondaj yöntemini belirtir. |
| ÖÇ05 | Sondajlardan elde edilen verileri açıklar. |
| ÖÇ06 | Sondaj çalışmaları sırasında karşılaşılan ana problemleri (dolaşım bozukluğu, yıkılma, şişme, erime, düşeyden sapma) belirtir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 4 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, amaç, kapsam ve kaynaklar. | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Sondajın gelişimi ve tarihçesi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Çeşitli parametrelere göre sondajların sınıflandırılması | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Sondaj yöntemleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Sondaj çamurunun görevleri, özellikleri, ceşitleri, sondajda kullanımı | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Sondaj matkapları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Sondaj kulesi, sondaj makinaları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Havalı sondaj tekniği | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Karotlu sondaj teknikleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Ters dolaşımlı kuyudibi tabancalı sondaj tekniği | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Odex sondaj yöntemi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Petrol ve doğalgaz sondajları | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Jeotermal sondajlar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Sondajcılıkta formasyon kaynaklı delme güçlükleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Sondajların iş sağlığı ve güvenliği yönünden değerlendirilmesi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak okuma, internet | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||