Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ304 |
| Ad | Madenlerde Tahkimat |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders öğrencilere açıklık tasarımı ve tavan tahkimatı ile ilgili temel yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi kazandırmayı amaçlar. Üretim yöntemlerine bağlı olarak yapılabilecek tahkimat yöntemleri hakkında bilgi sahibi yapmayı amaçlar
Dersin İçeriği
Tahkimat sistemlerine etki eden yüklerin belirlenmesi/ Yeraltı kazı boşluklarının tahkimat tasarımı için Kaya Kütlesi Sınıflandırma Sistemleri/ Ahşap tahkimat/ Çelik tahkimat; galerilerde ve uzunayaklarda kullanılan çelik tahkimat elemanları, hidrolik tahkimat/ Kaya saplamaları ile tahkimat/ Beton ve püskürtme beton tahkimatı/ Dolgu tahkimatı.
Dersin Ön Koşulu
MMD101 Matematik
Kaynaklar
Ders Notu, Kitaplar ve Diğer Kaynaklar
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Yeraltı üretim yöntemleri sonucunda ortaya çıkan açıklıkların tasarım ilkelerini tanımlar ve açıklar. |
| ÖÇ02 | Yeraltı üretim yöntemleri sonucunda ortaya çıkan açıklıkların tavan tahkimatı ile ilgili yöntemleri açıklar ve uygular. |
| ÖÇ03 | Yeraltı üretim yöntemleri sonucunda ortaya çıkan açıklıkların tasarım yöntemlerini sıralar ve karşılaştırır. |
| ÖÇ04 | Tabakalı kayada açıklık tasarımını ve ayrışmış kayada açıklık tasarımını açıklar. |
| ÖÇ05 | Ayrışmış kayada açıklık tasarımının temel ilkelerini açıklar ve uygular. |
| ÖÇ06 | Ahşap tahkimatı tanımlar ve kullanım alanlarını açıklar. |
| ÖÇ07 | Çelik tahkimatı tanımlar ve kullanım alanlarını açıklar. |
| ÖÇ08 | Cıvata tahkimatı tanımlar ve uygulama süreçlerini açıklar. |
| ÖÇ09 | Beton tahkimatı tanımlar. |
| ÖÇ10 | Topuk tasarım ilkelerini açıklar ve uygulama süreçlerini değerlendirir. |
| ÖÇ11 | Yeraltı ocaklarını ve açılan boşlukları üç boyutlu olarak görselleştirir ve üretim yöntemine bağlı olarak en uygun tahkimat sistemini seçer. |
| ÖÇ12 | Yeraltı açıklıklarının tahkim edilmesi sırasında karşılaşılabilecek riskleri iş sağlığı ve güvenliği yönetmeliklerine uygun olarak değerlendirir ve önlem stratejileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, Video/Dia gösterisi | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Tahkimat kavramı, tahkimat çalışmalarının kapsamı ve unsurları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Tahkimat tasarımının unsurları: yük, gerilme ve deformasyon kavramları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Tahkimat tasarımının unsurları: kayaç özellikleri ve açıklık geometrisi ile ilgili unsurlar ve yük yaklaşımları | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Ahşap tahkimat; tahkimat elemanı olarak ahşap, ahşabın fiziksel mekanik özellikleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Ahşap tahkimat; galeri tahkimat sistemleri ve ayak içi tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Galeri tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Galeri tahkimat sistemlerinin boyutlandırılması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 9 | Arasınav | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 10 | Çelik tahkimat; galeri çelik tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Galeri çelik tahkimat sistemlerinin tasarımlandırılması | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Çelik tahkimat: ayak içi tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Cıvata tahkimatı; cıvata ile tahkimat kavramı, cıvata tahkimatının unsurları, cıvata tahkimat sistemleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Beton tahkimat | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Tahkimat elemanı olarak betonun fiziksel ve mekanik özellikleri | Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||