Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ306 |
| Ad | Cevher Hazırlama 2 |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OKTAY BAYAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. MAHMUT ALTINER (Bahar) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, cevher zenginleştirme konusunda genel bilgi vermenin yanı sıra günümüz madencilik endüstrisinde uygulanan metalik ve endüstriyel minerallerin konsantre edilmesinde uygulanan yöntemler hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Gravite yöntemleri, Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması, Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi, Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması, Manyetik Ayırma İşleminde Kullanılan Cihazlar ve Bu Cihazların Seçimi, Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınması, Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınmasında Gerekli Aşamalar, Yüklü Liç Çözeltisinden Metallerin Kazanımı, Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( iyon değiştirme), Çözeltideki Metalik İyon Konsantrasyonunun Arttırılması ( solvent ekstraksiyonu)
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
CEVHER ZENGİNLEŞTİRME, DERS NOTLARI, 2022, PROF. DR. OKTAY BAYAT, YAYINLANMAMIŞ.
Notlar
CEVHER HAZIRLAMA, NECATİ YILDIZ, ISBN: 978-975-96779-1-6, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Gravite yöntemleri ile cevherlerden kazanım yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ02 | Gravite yöntemlerinin endüstriyel uygulanması sırasında gerekli olabilecek proses akım şemalarını inceler ve hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ03 | Metal kazanma verimi, proses performans hesaplama hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ04 | Ayırıcı yüzeyi hareketli olan cihazlar, Ağır ortamda zenginleştirme ayırmasının prensipleri, yüzdürme-batırma testlerinin değerlendirilmesi ve hesaplama hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ05 | Ağır ortam zenginleştirme cihazları (statik ortam, dinamik, merkezkaç) hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ06 | Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi, Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ07 | Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi, Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması hakkında bilgi edinir. |
| ÖÇ08 | Hidrometalurjik yöntemler hakkında bilgi sahibi olur. |
| ÖÇ09 | İyon değiştirme, solvent ekstraksiyon, kimyasal çöktürme, metalik çöktürme konuları hakkında bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | 4 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Cevher zenginleştirmeye giriş, tanımlar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 2 | Şekil ve boyut farklılıklarına göre zenginleştirme yöntemleri | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 3 | Gravite ayırmasının prensipleri,Gravite ayırıcıları (jig) (uygulamalı deney) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
| 4 | Tabaka halinde akan akışkan ortamda zenginleştirme prensipleri (Humphrey spiral ve sallantılı masa uygulamalı deneyler) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
| 5 | Metal kazanma verimi, proses performans hesaplama, Ayırıcı yüzeyi sabit olan cihazlar | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 6 | Ayırıcı yüzeyi hareketli olan cihazlar,Ağır ortamda zenginleştirme ayırmasının prensipleri, yüzdürme-batırma testlerinin değerlendirilmesi ve hesaplama | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
| 7 | Ağır ortam zenginleştirme cihazları (statik ortam, dinamik , merkezkaç) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 8 | Ara sınav | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Elektrostatik Ayırma İşleminin Teorisi,Elektrostatik Ayırma İşleminin Uygulaması | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 10 | Manyetik Ayırma İşleminin Teorisi,Manyetik Ayırma İşleminin Uygulaması | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 11 | Manyetik Ayırma İşleminde Kullanılan Cihazlar ve Bu Cihazların Seçimi (kuru, yaş manyetik ayırma uygulamalı deneyler) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
| 12 | Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınması, Düşük Tenörlü Cevherlerin Liç İşlemiyle Çözeltiye Alınmasında Gerekli Aşamalar (Uygulamalı liç deneyi) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
| 13 | Çözeltiden değerli metallerin kazanımı (iyon değişimi, solvent ekstraksiyon, kimyasal çöktürme, metalik çöktürme) (Uygulamalı kimyasal çöktürme deneyi) | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
| 14 | Endüstriyel uygulamaların incelenmesi | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 15 | Derste anlatılan konuların tartışması ve genel değerlendirme | Kaynak okuma, internet | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 16 | Final sınavı | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Final sınavı | Konuların tekrarı ve problem çözme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,40 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||