Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ413 |
| Ad | Mühendislik Etiği |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET MAHMUT KILIÇ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere, mezuniyetten sonraki iş yaşamları boyunca yüklenecekleri görevlerin getireceği sorumlulukların önemini öğretmek. Öğrencilerin sahip oldukları yurttaşlık bilincini çalışma biçimlerine yansitmalarini sağlamak. Teknolojik ve bilimsel gelişmelerde karşılaşılan etik sorunlan çözecek bilgileri kazanmış, mezunlan yetiştirmek
Dersin İçeriği
Etik kavramı ve insan hayatında etiğin önemi. Etik teorileri. Etik standartları ve evrensel prensipler. Etiğin temel prensipleri. Etik modeller. Uygulamada etik. Mühendislik etiğinin tanımı. Mühendislik etiği ilkeleri, Mühendislikte dürüstlük ve sorumluluk. Topluma karşı sorumluluk. Mühendislik uygulamalarının toplumsal ve sosyal boyutu. Doğaya ve çevreye karşı sorumluluk. Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluluk. İşçi ve müşterilere karşı sorumluluk. Makina mühendisliğinde etik prensipler, yasal düzenlemeler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu ve Kitaplar
Notlar
İnternet Kaynakları, Bilimsel Makaleler, Seminer, Sempozyum ve Kongre Kitapları, Yüksek Öğrenim Tezleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Teknik kısıtları göz önünde bulundurarak sağduyulu karar verme sürecini açıklar. |
| ÖÇ02 | Sosyal kısıtları göz önünde bulundurarak sağduyulu karar verme sürecini açıklar. |
| ÖÇ03 | Ulusal düzeydeki sorunların çözümüne duyarlılığını gösterir. |
| ÖÇ04 | Küresel ve ulusal düzeydeki sorunların çözümüne duyarlılığını gösterir. |
| ÖÇ05 | Mesleki konularda tartışma yürütür ve düşüncelerini çok yönlü aktarmayı başarır. |
| ÖÇ06 | Teknik altyapıyı, toplumu çağdaş düzene yönlendirecek ve uyum sağlayacak şekilde kullanır. |
| ÖÇ07 | Etik kavramını ve insan hayatındaki önemini açıklar, etik teorileri sınıflandırır. |
| ÖÇ08 | Etik teorilerini karşılaştırır ve uygulanabilirliğini değerlendirir. |
| ÖÇ09 | Doğaya ve çevreye karşı sorumluluğunu tanımlar. |
| ÖÇ10 | Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluluklarını gösterir. |
| ÖÇ11 | İşçi ve müşterilere karşı sorumluluklarını açıklar. |
| ÖÇ12 | Maden mühendisliğinde etik prensipleri tanımlar ve uygulamalarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 5 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 5 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
| 2 | Etik kavramı | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 3 | İnsan hayatında etiğin önemi | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay |
| 4 | Etik standartları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 5 | Etik standartları ve evrensel prensipler | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 6 | Etik teorilerinin önemi | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
| 7 | Etik teorileri | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 9 | Etiğin temel prensipleri | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 10 | Etik modeller ve uygulamada etik | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 11 | Mühendislik etiğinin tanımı ve Mühendislik etik kodları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 12 | Mühendislikte dürüstlük ve sorumluluk, topluma karşı sorumluluk | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 13 | Mühendislik uygulamalarının toplumsal ve sosyal boyutu | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
| 14 | Doğaya ve çevreye karşı sorumluluk | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
| 15 | Mesleğe ve meslektaşlara karşı sorumluluk | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||