Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS412 |
| Ad | Madencilik ve Çevre |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
|
Dersin Amacı / Hedefi
MADENCİLİK ALANIYLA İLGİLİ BİR PROJEYİ UYGULAMALI OLARAK HAZIRLAYABİLİR.
Dersin İçeriği
Maden Mühendisliği Uygulamalarından oluşan çevresel etkiler, tehlike ve riskleri, bu etkilere karşı alınacak önlemler, tehlike ve risklere karşı alınacak iş güvenliği önlemleri.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Karpuzcu, M., 1994, Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, 4. Baskı, Kubbealtı yayınları, İstanbul.
Notlar
Ersoy, A., 2001, Madencilik ve Çevre, Çukurova Üniversitesi Yayınları, Adana.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Çevrenin Önemi ve calı yaşamı ile olan ilişkisini anlatır. Açık ocak made işletme yönteminin çevresel etkilerini kavrar. |
| ÖÇ02 | Yeraltı maden işletme yönteminin çevresel etkileri ve tedbirlerini kavrar. |
| ÖÇ03 | Toprak, hava ve su kirlenmesinin nedenleri ve tedbirlerini açıklar. |
| ÖÇ04 | Doğal ve jeolojik afetleri tanır ve tanımlar. |
| ÖÇ05 | Afetlerin çevresel etkilerini bilir ve tanımlar. |
| ÖÇ06 | Çevreyi korumak amacıyla araştırma ve önleme planları yapar. |
| ÖÇ07 | Doğal ve jeolojik afetleri tanımlamak ve çevresel etkilerini bilmek ve aynı zamanda çevresel jeokimyayı açıklar. |
| ÖÇ08 | Çevre jeolojisinin tanımı ve prensipleri, jeolojik çevre-insan etkileşimi, dopal afetler ve çevresel etkileri, kirlilik tipleri, katı ve sıvı atıklar için yer seçimi ve çevresel etkileri, çevrenin korunmasında jeolojinin önem |
| ÖÇ09 | Toprak çevre ilişkisini belirtir. |
| ÖÇ10 | Kaynak olarak atıklar ve atık depolama alanlarını açıklar. |
| ÖÇ11 | Kütle hareketleri ve çevre etkileşimini tanımlar. |
| ÖÇ12 | Jeolojik döngüler ve çevreyle ilişkilerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | 4 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Çevreye giriş, Çevrenin canlı yaşamı ile ilişkisi | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 2 | Açık ocak maden işlemesinin çevresel etkileri ve alınacak önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Yer altı işletmesinin çevresel etkileri ve alınacak önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 4 | Kömür ve Cevher hazırlama işlemleriinin çevresel etkileri ve tedbirler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 5 | Metal ve kömürün endüstriyel kullanımlarının çevresel etkileri ve önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Altın Madenciliği ve Çevre | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 7 | Radfyoaktif kirlenme ve etkileri, önlemler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 8 | Ara Sınavlar | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | Toprak kirlenmesi: işleyen ve terkedilmiş maden ocaklarının etkileri | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Madencilik faaliyetlerinden oluşan hava kirliliği | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Madencilik Faaliyetleri sonrası çevresel iyileştirme yöntemleri ve Uygulamaları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Madencilik ile ilgili Çevre kanunları ve yönetmelikleri | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
| 13 | Proje tanıtım dosyası hazırlanması | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Çevre Etki Değerlendirmesi (ÇED) konusuna ait rapor inceleme | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 15 | Çevre Etki Değerlendirmesi (ÇED) | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,36 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||