Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS323 |
| Ad | Açık İşletme Saha Düzenlemesi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Madencilik faaliyetleri sırasında ortaya çıkan çevre sorunlarının çözümlenmesi konusunda bilgilendirme yapmak, madencilik faaliyetleri sonrası madencilik yapılan alanların tekrar doğaya kazandırılmak için düzenlenmesinin önemini ve gerekliliğini öğretmek, saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesi hususunda bilgilendirmek, Türkiye'de bu konudaki yasa ve yöneltmelikleri anlatmak.
Dersin İçeriği
Restorasyon, rehabilitasyon ve reklamasyon kavramları, Reklamasyon planlaması, doğal ve kültürel faktörlerin planlamaya etkisi, temel reklamasyon tipleri, Madencilik sonrası arazi kullanım alternatifleri; tarımsal, ormancılığa yönelik ve diğer amaçlı reklamasyon türleri, Reklamasyon ekonomisi, Endüstriyel atıkların maden sahalarında depolanması ve mevzuat, Depolama hacimlerinin inşası ve yalıtımı, eski depolama hacimlerinin iyileştirilmesi, Endüstriyel örnekler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notu, Kitaplar ve Diğer Kaynaklar
Notlar
İnternet Kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Açık işletme faaliyetleri sırasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin gerekliliğini tanımlar ve açıklar. |
| ÖÇ02 | Açık işletme faaliyetleri sonrasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin gerekliliğini tanımlar ve açıklar. |
| ÖÇ03 | Saha düzenleme alternatiflerini değerlendirir ve karşılaştırır. |
| ÖÇ04 | Saha düzenleme örneklerini listeler ve açıklar. |
| ÖÇ05 | Saha düzenleme proje aşamalarını tanımlar ve sıralar. |
| ÖÇ06 | Türkiye'deki saha düzenleme örneklerini tanımlar ve yapılan bir saha düzenleme projesinin temel unsurlarını ve sunum biçimlerini açıklar. |
| ÖÇ07 | Dünyadaki saha düzenleme örneklerini tanımlar ve yapılan bir saha düzenleme projesinin temel unsurlarını ve sunum biçimlerini açıklar. |
| ÖÇ08 | Açık ocak madencilik tesislerinin çevresel etkilerini ayırt eder ve açıklar. |
| ÖÇ09 | Cevher hazırlama tesislerinin çevresel etkilerini ayırt eder ve açıklar. |
| ÖÇ10 | Madencilik faaliyetlerinin çevresel etkilerini azaltma yöntemlerini tanımlar ve açıklar. |
| ÖÇ11 | Saha düzenlemenin işlem aşamalarını sıralar ve açıklar. |
| ÖÇ12 | Açık işletme madenciliğinde saha düzenleme projelerinin planlanmasını ve uygulanmasını gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 4 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 4 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Giriş, Video/Dia gösterisi | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
| 2 | Madencilik faaliyetleri sırasında oluşabilen çevre sorunları | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Açık maden ocaklarının çevre üzerindeki etkileri | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Açık ocağın doğal dengeye müdahalesi | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | İşletme sonrası arazilerin düzenlenmesi ve iyileştirme çalışmalarına etki eden faktörler | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Madencilikte rekültivasyon nedir, neden gereklidir | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Doğa onarım aşamaları | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Ders notları, ilgili linkler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | İdeal bir rekültivasyon çalışmasının olmazsa olmazları | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 1 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
| 11 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 2 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 3 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 4 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 5 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 6 | Ders notları, ilgili linkler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları, ilgili linkler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları, ilgili linkler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 25 | 10 |
| 1. Ara Sınav | 75 | 30 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||