MDS323 Açık İşletme Saha Düzenlemesi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDS323
Ad Açık İşletme Saha Düzenlemesi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ÖZEN KILIÇ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Madencilik faaliyetleri sırasında ortaya çıkan çevre sorunlarının çözümlenmesi konusunda bilgilendirme yapmak, madencilik faaliyetleri sonrası madencilik yapılan alanların tekrar doğaya kazandırılmak için düzenlenmesinin önemini ve gerekliliğini öğretmek, saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesi hususunda bilgilendirmek, Türkiye'de bu konudaki yasa ve yöneltmelikleri anlatmak.

Dersin İçeriği

Restorasyon, rehabilitasyon ve reklamasyon kavramları, Reklamasyon planlaması, doğal ve kültürel faktörlerin planlamaya etkisi, temel reklamasyon tipleri, Madencilik sonrası arazi kullanım alternatifleri; tarımsal, ormancılığa yönelik ve diğer amaçlı reklamasyon türleri, Reklamasyon ekonomisi, Endüstriyel atıkların maden sahalarında depolanması ve mevzuat, Depolama hacimlerinin inşası ve yalıtımı, eski depolama hacimlerinin iyileştirilmesi, Endüstriyel örnekler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders Notu, Kitaplar ve Diğer Kaynaklar

Notlar

İnternet Kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Açık işletme faaliyetleri sırasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin gerekliliğini tanımlar ve açıklar.
ÖÇ02 Açık işletme faaliyetleri sonrasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin gerekliliğini tanımlar ve açıklar.
ÖÇ03 Saha düzenleme alternatiflerini değerlendirir ve karşılaştırır.
ÖÇ04 Saha düzenleme örneklerini listeler ve açıklar.
ÖÇ05 Saha düzenleme proje aşamalarını tanımlar ve sıralar.
ÖÇ06 Türkiye'deki saha düzenleme örneklerini tanımlar ve yapılan bir saha düzenleme projesinin temel unsurlarını ve sunum biçimlerini açıklar.
ÖÇ07 Dünyadaki saha düzenleme örneklerini tanımlar ve yapılan bir saha düzenleme projesinin temel unsurlarını ve sunum biçimlerini açıklar.
ÖÇ08 Açık ocak madencilik tesislerinin çevresel etkilerini ayırt eder ve açıklar.
ÖÇ09 Cevher hazırlama tesislerinin çevresel etkilerini ayırt eder ve açıklar.
ÖÇ10 Madencilik faaliyetlerinin çevresel etkilerini azaltma yöntemlerini tanımlar ve açıklar.
ÖÇ11 Saha düzenlemenin işlem aşamalarını sıralar ve açıklar.
ÖÇ12 Açık işletme madenciliğinde saha düzenleme projelerinin planlanmasını ve uygulanmasını gösterir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 4
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.:
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, Video/Dia gösterisi Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
2 Madencilik faaliyetleri sırasında oluşabilen çevre sorunları Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Açık maden ocaklarının çevre üzerindeki etkileri Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Açık ocağın doğal dengeye müdahalesi Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 İşletme sonrası arazilerin düzenlenmesi ve iyileştirme çalışmalarına etki eden faktörler Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Madencilikte rekültivasyon nedir, neden gereklidir Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Doğa onarım aşamaları Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ders notları, ilgili linkler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İdeal bir rekültivasyon çalışmasının olmazsa olmazları Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 1 Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
11 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 2 Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 3 Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 4 Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 5 Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Öğrencilerin yaptıkları saha düzenleme projelerinin sunulması 6 Ders notları, ilgili linkler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları, ilgili linkler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları, ilgili linkler Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ödev 25 10
1. Ara Sınav 75 30
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 02:13