Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDS325 |
| Ad | Çimento Teknolojisi |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİL YAPICI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çimento teknolojisini tanıtmak, çimento hammaddeleri ve çimento prosesini anlamak.
Dersin İçeriği
Çimento hammaddeleri , Çimento üretimi aşamaları, Çimento sınıflamaları, Standartlar, Türkiye Çimento Sektörü hakkında bilgi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Madenciler için Çimento Teknolojisi ders notu, Adem Ersoy, 2005
Notlar
İlgili web kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Çimento üretiminde kullanılan teknolojiyi tanımlar. |
| ÖÇ02 | Çimeto üretiminde kullanılan hammadeler ve katkı maddelerini açıklar. |
| ÖÇ03 | Çimento ve klinker kelimelerini bilir ve üretim prosesini kavrar |
| ÖÇ04 | Çimento çeşitlerini, sınıflamalarını ve standartları tanımlar. |
| ÖÇ05 | Çimento ve beton kalite deneylerini açıklar. |
| ÖÇ06 | Çimento, katkılı çimento kullanım alanlarını ve pazar payını tanımlar. |
| ÖÇ07 | Çimentonun küresel işletme çevresini ayırt eder. |
| ÖÇ08 | Çimentoların fiziksel özelliklerini (birim hacim ağırlık, prozite, boşluk oranı, doygunluk derecesi, su içeriği) ve kıvamlarını (Likit Limit, Plastik Limit, Rötre Limit ve Plastisite İndisi) ilgili deney ve hesaplamalarını yaparak belirler. |
| ÖÇ09 | Çimentonun tanınmasını, sınıflanmasnıı, fiziksel, mekanik ve kıvam özelliklerinin belirlenmesini belirtir. |
| ÖÇ10 | Çimento bilimini, kimyasal sistemleri ve yorumlanmalarını ve temel çimento bilgisini açıklar. |
| ÖÇ11 | Atom yapısını ve Kimyasal bağları tanımlar. |
| ÖÇ12 | Çimento teknolojisini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Çimentoya giriş, Türkiyede ve dünyada çimento sektörü | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Çimento üretiminde kullanılan hammaddeler | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Çimeto üretiminde kullanılan katkı maddeleri | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Hammadde Kırıcıları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 5 | Hammadde hazırlama | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Farin hazırlamada kullanılan kimyasal modüller | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Hammaddelerin değirmenllerde öğütülmesi | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Klinker prosesi | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Klinkerin öğütülmesi | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Klinker öğütme ekipmanları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Çimento türleri | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Çimento kalite deneyleri | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Çimentonun piyasaya arzı ve çimento pazarı | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Çimentonun piyasaya arzı ve çimento pazarı I | Literaür tarar, ders notlarını okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Literaür tarar, ders notlarını okur | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||