MDZ309 Cevher Hazırlama 1

5 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR.
Kod MDZ309
Ad Cevher Hazırlama 1
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. OKTAY BAYAT
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. OKTAY BAYAT (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. MAHMUT ALTINER (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere cevher hazırlama konusunda genel bilgi vermenin yanısıra günümüz madencilik endüstrisinde uygulanan kırma, öğütme ve sınıflandırma yöntemlerini ile ilgili olarak kullanılan cihazların prensipleri, uygulama alanları ve proses uygulamalarında kullanılacak hesaplamalar ile ilgili bilgiler vermektir. Teorik bilgilere ek olarak cevher hazırlama işlemleriyle ilgili laboratuvar deneylerinin gösterilmesi, deneysel verilerin değerlendirilmesi ve yorumlanması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler, kırma, öğütme ve sınıflandırma. Deneysel çalışma (Kırma, öğütme ve sınıflandırma)

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

1. CEVHER HAZIRLAMA, 1993, PROF DR OKTAY BAYAT, ÇÜ YAYINI 2. CEVHER HAZIRLAMA LAB, 1993, PROF DR OKTAY BAYAT, ÇÜ YAYINI.

Notlar

CEVHER HAZIRLAMA, NECATİ YILDIZ, ISBN: 978-975-96779-1-6, 2007.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Basit cevher hazırlama akım şemalarını hesaplama ve çizim becerisini geliştirir.
ÖÇ02 Basit cevher hazırlama akım şemalarını hazırlayabilme kabiliyetini kazanır.
ÖÇ03 Kırma ve öğütme proseslerinin prensiplerini öğrenir.
ÖÇ04 Sınıflandırma proseslerinin prensiplerini öğrenir.
ÖÇ05 Temel deneyleri yapmayı öğrenir.
ÖÇ06 Cevher hazırlama problem çözümü hakkında genel bilgi edinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 5
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi:
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi:
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler. Cevher Hazırlamanın öneminin açıklayan uygulamalar ve genel formüller (teorik uygulama). KAYNAK OKUMA, INTERNET, YARDIMCI KAYNAKLAR Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
2 Ufalama teorisi, boyut küçültmenin tanımı, amaçları, sınıflandırılması, boyut küçültme oranı ve harcanan enerji hesapları. Deney 1 (Birincil ve ikincil kırma (çeneli, konili ve merdaneli kırıcılarda) deneyleri). KAYNAK OKUMA, INTERNET, YARDIMCI KAYNAKLAR Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Kırma işlemleri ve kırma teorileri, kırma, tanımı, kırıcıların sınıflandırılması. Kırma deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). KAYNAK OKUMA, YARDIMCI KAYNAKLAR, INTERNET Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Primer (birincil) çeneli (tek ve çift dayanak kollu), konili (kısa ve uzun başlıklı, symons) kırıcılar. Deney 2 (Eleme). KAYNAK OKUMA, YARDIMCI KAYNAKLAR Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar
5 Sekonder (ikincil) kırıcılar, merdaneli, çekiçli kırıcılar ve özellikleri. Eleme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama) KAYNAK OKUMA, YARDIMCI KAYNAKLAR, INTERNET Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
6 Kırma devreleri (açık, kapalı) oluşturulması ve hesaplamalar. Deney 3 (Numune azaltma yöntemlerinin performans değerlendirilmesi). KAYNAK OKUMA, EK KAYNAKLAR Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar
7 Öğütme ve değirmenlerin sınıflandırılması. Numune azaltma deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). KAYNAK OKUMA, EK KAYNAKLAR Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar KİTAP OKUMA, ÖDEVLER, INTERNET Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Klasik değirmenler, otojen, yarı otojen, çubuklu, çakıllı, bilyalı değirmenler ve özellikleri, değirmen parametrelerine ilişkin hesaplamalar. Deney 4 (Öğütme I; yaş-kuru öğütme). KITAP OKUMA, EK KAYNAKLAR Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması
10 Mikronize değirmenler. Öğütme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). KITAP OKUMA, EK KAYNAKLAR Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Öğütme devreleri, akım şemaları, öğütme devre tertipleri ve hesaplamaları. Deney 5 (Öğütme II; öğütme parametrelerinin etkisi). KITAP OKUMA, INTERNET Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması
12 Sınıflandırma teorisi ve sistemleri. Öğütme II deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). Deney 6 metalurjik denge tablosunun oluşturulması (uygulama). KITAP, INTERNET Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
13 Eleme, tanımı, sınıflandırması, endüstriyel eleme ve çalışma prensipleri. Deney 7 (Yoğunluk tayini) ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi ve EK KAYNAKLAR, KITAP Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma
14 Klasifikasyon tanımı, tanelerin akışkan ortam içindeki hareketleri ve boyuta göre ayırma prensipleri, mekanik klasifikatörler, hidrolik klas. Deney 8 (Tane serbestlesmesi tayini). KITAP OKUMA, INTERNET Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Örnek Olay
15 Hidrosiklon ve endüstriyel sınıflandırma problem çözümü. Tane serbestleşme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). KITAP OKUMA, PROBLEM ÇÖZME, INTERNET, VIDEO Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları KITAP OKUMA, PROBLEM ÇÖZME Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları KITAP OKUMA VE PROBLEM ÇÖZME Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 70 28
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30 12
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 8 8
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 124
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,96
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2025 10:30