Genel Bilgi
| Birim | MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ |
| MADEN MÜHENDİSLİĞİ PR. | |
| Kod | MDZ309 |
| Ad | Cevher Hazırlama 1 |
| Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 5 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OKTAY BAYAT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. OKTAY BAYAT
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. MAHMUT ALTINER (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere cevher hazırlama konusunda genel bilgi vermenin yanısıra günümüz madencilik endüstrisinde uygulanan kırma, öğütme ve sınıflandırma yöntemlerini ile ilgili olarak kullanılan cihazların prensipleri, uygulama alanları ve proses uygulamalarında kullanılacak hesaplamalar ile ilgili bilgiler vermektir. Teorik bilgilere ek olarak cevher hazırlama işlemleriyle ilgili laboratuvar deneylerinin gösterilmesi, deneysel verilerin değerlendirilmesi ve yorumlanması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler, kırma, öğütme ve sınıflandırma. Deneysel çalışma (Kırma, öğütme ve sınıflandırma)
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1. CEVHER HAZIRLAMA, 1993, PROF DR OKTAY BAYAT, ÇÜ YAYINI 2. CEVHER HAZIRLAMA LAB, 1993, PROF DR OKTAY BAYAT, ÇÜ YAYINI.
Notlar
CEVHER HAZIRLAMA, NECATİ YILDIZ, ISBN: 978-975-96779-1-6, 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Basit cevher hazırlama akım şemalarını hesaplama ve çizim becerisini geliştirir. |
| ÖÇ02 | Basit cevher hazırlama akım şemalarını hazırlayabilme kabiliyetini kazanır. |
| ÖÇ03 | Kırma ve öğütme proseslerinin prensiplerini öğrenir. |
| ÖÇ04 | Sınıflandırma proseslerinin prensiplerini öğrenir. |
| ÖÇ05 | Temel deneyleri yapmayı öğrenir. |
| ÖÇ06 | Cevher hazırlama problem çözümü hakkında genel bilgi edinir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PÇ1. (a) Matematik, fen bilimleri ve Maden Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; PÇ1.(b) bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ2. (a) Maden Mühendisliği alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; PÇ2. (b) bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ3. (a) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; PÇ3.(b) bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi: | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ4. (a) Maden Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik araçları seçme ve kullanma becerisi; PÇ4.(b) bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ5. Maden Mühendisliğine özgü problemlerin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.: | 4 |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | PÇ6. (a)Disiplin içi (Maden Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; PÇ6. (b) bireysel çalışma becerisi | |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ7. (a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; PÇ7. (b) en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi: | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda bilinçli; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ9. Maden Mühendisliğinin etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PÇ10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.:. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PÇ11. Maden Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın mühendislik alanındaki sorunları hakkında bilgi; Maden Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Cevher hazırlamaya giriş, tanımlar, mineraller ve cevherler. Cevher Hazırlamanın öneminin açıklayan uygulamalar ve genel formüller (teorik uygulama). | KAYNAK OKUMA, INTERNET, YARDIMCI KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 2 | Ufalama teorisi, boyut küçültmenin tanımı, amaçları, sınıflandırılması, boyut küçültme oranı ve harcanan enerji hesapları. Deney 1 (Birincil ve ikincil kırma (çeneli, konili ve merdaneli kırıcılarda) deneyleri). | KAYNAK OKUMA, INTERNET, YARDIMCI KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
| 3 | Kırma işlemleri ve kırma teorileri, kırma, tanımı, kırıcıların sınıflandırılması. Kırma deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | KAYNAK OKUMA, YARDIMCI KAYNAKLAR, INTERNET | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 4 | Primer (birincil) çeneli (tek ve çift dayanak kollu), konili (kısa ve uzun başlıklı, symons) kırıcılar. Deney 2 (Eleme). | KAYNAK OKUMA, YARDIMCI KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 5 | Sekonder (ikincil) kırıcılar, merdaneli, çekiçli kırıcılar ve özellikleri. Eleme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama) | KAYNAK OKUMA, YARDIMCI KAYNAKLAR, INTERNET | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
| 6 | Kırma devreleri (açık, kapalı) oluşturulması ve hesaplamalar. Deney 3 (Numune azaltma yöntemlerinin performans değerlendirilmesi). | KAYNAK OKUMA, EK KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
| 7 | Öğütme ve değirmenlerin sınıflandırılması. Numune azaltma deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | KAYNAK OKUMA, EK KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınavlar | KİTAP OKUMA, ÖDEVLER, INTERNET | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
| 9 | Klasik değirmenler, otojen, yarı otojen, çubuklu, çakıllı, bilyalı değirmenler ve özellikleri, değirmen parametrelerine ilişkin hesaplamalar. Deney 4 (Öğütme I; yaş-kuru öğütme). | KITAP OKUMA, EK KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
| 10 | Mikronize değirmenler. Öğütme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | KITAP OKUMA, EK KAYNAKLAR | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 11 | Öğütme devreleri, akım şemaları, öğütme devre tertipleri ve hesaplamaları. Deney 5 (Öğütme II; öğütme parametrelerinin etkisi). | KITAP OKUMA, INTERNET | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması |
| 12 | Sınıflandırma teorisi ve sistemleri. Öğütme II deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). Deney 6 metalurjik denge tablosunun oluşturulması (uygulama). | KITAP, INTERNET | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
| 13 | Eleme, tanımı, sınıflandırması, endüstriyel eleme ve çalışma prensipleri. Deney 7 (Yoğunluk tayini) ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi ve | EK KAYNAKLAR, KITAP | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
| 14 | Klasifikasyon tanımı, tanelerin akışkan ortam içindeki hareketleri ve boyuta göre ayırma prensipleri, mekanik klasifikatörler, hidrolik klas. Deney 8 (Tane serbestlesmesi tayini). | KITAP OKUMA, INTERNET | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Örnek Olay |
| 15 | Hidrosiklon ve endüstriyel sınıflandırma problem çözümü. Tane serbestleşme deneyi sonuçlarının değerlendirilmesi (teorik uygulama). | KITAP OKUMA, PROBLEM ÇÖZME, INTERNET, VIDEO | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KITAP OKUMA, PROBLEM ÇÖZME | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | KITAP OKUMA VE PROBLEM ÇÖZME | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 70 | 28 |
| 1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 | 12 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,96 | ||
| AKTS | 5 AKTS | ||