Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | EFMZ321 |
Ad | Sınıf Yönetimi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, okul öncesi eğitimde sınıf yönetimini yalnızca disiplin sağlama aracı olarak değil; pedagojik liderlik, çocuk katılımı, güç ilişkileri ve demokratik değerlerle ilişkili bir süreç olarak ele alır.
Dersin İçeriği
Bu derste, okul öncesi eğitimde disiplin, pedagojik liderlik, çocuk katılımı, güç ilişkileri ve demokratik değerler gibi konular ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Michel Foucault – Disiplin ve Ceza: Hapishanenin Doğuşu 2. John Dewey – Demokrasi ve Eğitim 3. Roger Hart – Çocukların Katılımı: Sembolik Katılımdan Gerçek Katılıma 4. Gert Biesta – Eğitimin Güzel Riski (The Beautiful Risk of Education) 5. Peter Moss – Erken Çocukluk Eğitiminde Dönüştürücü Değişim ve Gerçek Ütopyalar
Notlar
bell hooks – Öğretmenlik: Sınıf Üzerine Düşünceler (Teaching to Transgress) Paulo Freire – Ezilenlerin Pedagojisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sınıf yönetiminin ideolojik, kültürel ve politik boyutlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Erken çocukluk sınıfında çocuk katılımı için yapısal ve pedagojik koşulları oluşturur. |
ÖÇ03 | Çocukların karar alma süreçlerine aktif katılımını destekleyen yöntemleri uygular. |
ÖÇ04 | Güç ilişkilerini fark eder, kapsayıcı ve eşitlikçi sınıf ortamı kurar. |
ÖÇ05 | Demokrasi eğitimi ile sınıf yönetimi arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ06 | Sınıf ortamında eşitlikçi, temsil edici ve direniş alanı açan pratikler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sınıf Yönetimine Giriş | John Dewey – Demokrasi ve Eğitim | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Öğretmenin Rolü ve Sınıf Liderliği | John Dewey – Demokrasi ve Eğitim | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sınıf Kuralları ve Rutinleri | Michel Foucault – Disiplin ve Ceza: Hapishanenin Doğuşu | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
4 | Fiziksel Sınıf Ortamının Düzenlenmesi | Michel Foucault – Disiplin ve Ceza: Hapishanenin Doğuşu | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Zaman Yönetimi ve Geçişler | Roger Hart – Çocukların Katılımı: Sembolik Katılımdan Gerçek Katılıma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Davranışları Gözlemleme ve Anlama | Roger Hart – Çocukların Katılımı: Sembolik Katılımdan Gerçek Katılıma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Problem Davranışlara Müdahale | Gert Biesta – Eğitimin Güzel Riski | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Geleneksel ve Modern Sınıf Yönetimi Kuramları | Gert Biesta – Eğitimin Güzel Riski | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Bireyselleştirilmiş Sınıf Yönetimi Yaklaşımı | Peter Moss – Erken Çocukluk Eğitiminde Dönüştürücü Değişim ve Gerçek Ütopyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Kurallı Disiplin Yaklaşımı | Peter Moss – Erken Çocukluk Eğitiminde Dönüştürücü Değişim ve Gerçek Ütopyalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Olumlu Davranış Geliştirme Kuramları | bell hooks – Öğretmenlik: Sınıf Üzerine Düşünceler (Teaching to Transgress) | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
13 | Sosyal-Emosyonel Öğrenme ve Sınıf Yönetimi | bell hooks – Öğretmenlik: Sınıf Üzerine Düşünceler (Teaching to Transgress) | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Kuramların Uygulamaya Yansıtılması – Vaka Analizi | Paulo Freire – Ezilenlerin Pedagojisi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Genel Değerlendirme | Genel Değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |