EFMZ321 Sınıf Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod EFMZ321
Ad Sınıf Yönetimi
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA YAŞAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, okul öncesi eğitimde sınıf yönetimini yalnızca disiplin sağlama aracı olarak değil; pedagojik liderlik, çocuk katılımı, güç ilişkileri ve demokratik değerlerle ilişkili bir süreç olarak ele alır.

Dersin İçeriği

Bu derste, okul öncesi eğitimde disiplin, pedagojik liderlik, çocuk katılımı, güç ilişkileri ve demokratik değerler gibi konular ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Michel Foucault – Disiplin ve Ceza: Hapishanenin Doğuşu 2. John Dewey – Demokrasi ve Eğitim 3. Roger Hart – Çocukların Katılımı: Sembolik Katılımdan Gerçek Katılıma 4. Gert Biesta – Eğitimin Güzel Riski (The Beautiful Risk of Education) 5. Peter Moss – Erken Çocukluk Eğitiminde Dönüştürücü Değişim ve Gerçek Ütopyalar

Notlar

bell hooks – Öğretmenlik: Sınıf Üzerine Düşünceler (Teaching to Transgress) Paulo Freire – Ezilenlerin Pedagojisi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sınıf yönetiminin ideolojik, kültürel ve politik boyutlarını açıklar.
ÖÇ02 Erken çocukluk sınıfında çocuk katılımı için yapısal ve pedagojik koşulları oluşturur.
ÖÇ03 Çocukların karar alma süreçlerine aktif katılımını destekleyen yöntemleri uygular.
ÖÇ04 Güç ilişkilerini fark eder, kapsayıcı ve eşitlikçi sınıf ortamı kurar.
ÖÇ05 Demokrasi eğitimi ile sınıf yönetimi arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ06 Sınıf ortamında eşitlikçi, temsil edici ve direniş alanı açan pratikler geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sınıf Yönetimine Giriş    John Dewey – Demokrasi ve Eğitim Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Öğretmenin Rolü ve Sınıf Liderliği John Dewey – Demokrasi ve Eğitim Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Sınıf Kuralları ve Rutinleri Michel Foucault – Disiplin ve Ceza: Hapishanenin Doğuşu Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
4 Fiziksel Sınıf Ortamının Düzenlenmesi Michel Foucault – Disiplin ve Ceza: Hapishanenin Doğuşu Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Zaman Yönetimi ve Geçişler Roger Hart – Çocukların Katılımı: Sembolik Katılımdan Gerçek Katılıma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Davranışları Gözlemleme ve Anlama Roger Hart – Çocukların Katılımı: Sembolik Katılımdan Gerçek Katılıma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
7 Problem Davranışlara Müdahale Gert Biesta – Eğitimin Güzel Riski Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
8 Ara Sınavlar genel değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Geleneksel ve Modern Sınıf Yönetimi Kuramları Gert Biesta – Eğitimin Güzel Riski Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Bireyselleştirilmiş Sınıf Yönetimi Yaklaşımı Peter Moss – Erken Çocukluk Eğitiminde Dönüştürücü Değişim ve Gerçek Ütopyalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
11 Kurallı Disiplin Yaklaşımı Peter Moss – Erken Çocukluk Eğitiminde Dönüştürücü Değişim ve Gerçek Ütopyalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Olumlu Davranış Geliştirme Kuramları bell hooks – Öğretmenlik: Sınıf Üzerine Düşünceler (Teaching to Transgress) Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
13 Sosyal-Emosyonel Öğrenme ve Sınıf Yönetimi bell hooks – Öğretmenlik: Sınıf Üzerine Düşünceler (Teaching to Transgress) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Kuramların Uygulamaya Yansıtılması – Vaka Analizi Paulo Freire – Ezilenlerin Pedagojisi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması
15 Genel Değerlendirme Genel Değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 68
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,72
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 04:44