OKLZ312 Aile-Toplum Eğitimi ve Katılımı

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod OKLZ312
Ad Aile-Toplum Eğitimi ve Katılımı
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının aile kuramları, aile eğitimi ve aile katılımının önemi, amacı ve ilkeleri, aile eğitimi modelleri ve uygulamaları, aile katılımı çalışmaları ve aile katılımı engelleri, aile katılımının belirleyicileri, okul-aile-toplum ilişkileri ve eğitime toplum katılımı konularında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca aile ve toplum katılımı çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirmek hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Aile eğitiminin önemi, hedefleri, ilkeleri; aile eğitimi modelleri; aile kuramları; Türkiye'de ve diğer ülkelerde aile eğitimi uygulamaları; okul-aile-toplum ilişkileri; aile ve toplum katılımının önemi, amaçları; aile katılımı çalışmaları (okul ve ev temelli etkinlikler), aile katılımının belirleyicileri, aile ve toplum katılımındaki engeller; kırsalda aile ve toplum katılımı.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1) Aile Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Editör: Yaşare Aktaş Arnas. Vize Yayıncılık 2) Aile Eğitiminde Güncel Konular. Editör: Raziye Pekşen Akça- Fatih Aydoğdu. Eğiten Kitap Yayınevi 3) Erken Çocukluk Döneminde Aile Eğitimi. Yazarlar: Dilfuruz Cömert- Emine Erdem. Eğiten Kitap Yaynıevi 4) Anne Baba Eğitimi. Yazarlar: Aysel Çağdaş-Zarife Şahin Seçer. Eğiten Kitap Yayınevi 5) Aile Eğitimi ve Katılımı. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Seti Hedef Yayıncılık

Notlar

Balkar, B. (2009).Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 105-123. Epstein, J. L. (1995). School/family/community partnerships: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76(9), 701-712. Pasidya, W. & Murugan, P. B. (2023). Assessing the barriers to parental involvement in early childhood development education in blantyre rural area: A case study of T/A Kuntaja. International Journal of Humanities Social Science and Management. 3 (4), 856-865 Pena, D. C. (2000). Parent involvement: Influencing factors and implications. The Journal of Educational Research, 94 (1), 42-54. Pomerantz, E. M., Moormann, E. A. & Litwack, S. D. (2007). The how, whom, and why of parents’ involvement in children’s academic lives: More is not always better. Review of Educational Research, 77 (3), 373-410. Saeed, M., Ahmad, I., Salam, M., Badshah, R., Ali, S. & Haq, S. (2013). Critical analysis of problems of school teachers in Pakistan: challenges and possible solutions. Journal of Education and Practice, 4 (4),169–175.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Aile eğitiminin amacını ve önemini açıklar.
ÖÇ02 Aile eğitimi modelleri ve uygulamalarını değerlendirir.
ÖÇ03 Okul-aile-toplum ilişkilerini açıklar.
ÖÇ04 Aile ve toplum katılımının amacını ve önemini ifade eder.
ÖÇ05 Aile katılımının önündeki engelleri betimler.
ÖÇ06 Aile katılımı çalışmalarını açıklar.
ÖÇ07 Aile ve toplum katılımı çalışmalarını planlar.
ÖÇ08 Aile ve toplum katılımı çalışmalarının uygulama ve değerlendirme sürecini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders içeriğinin açıklanması, öğrencilere sorumlulukları hakkında bilgi verilmesi Ön hazırlık yoktur. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Aile ve aile kuramları İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Aile eğitiminin amacı ve önemi İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap
4 Aile eğitimi modelleri ve programları İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 Okul-aile-toplum ilişkileri İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Ailelerle iletişim İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Rol Oynama, Grup Çalışması, Problem Çözme
7 Aile ve toplum katılımının amacı ve önemi İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Aile katılımı engelleri İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
10 Okul temelli aile katılımı çalışmaları İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
11 Ev temelli aile katılımı çalışmaları İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
12 Aile katılımının belirleyicisi olan faktörler İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Baba katılımı İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Kırsalda aile ve toplum katılımı İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Aile ve toplum katılımı çalışmaları planlama İlgili kaynakları araştırma ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2025 12:27