Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | OKLZ312 |
Ad | Aile-Toplum Eğitimi ve Katılımı |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi RAZİYE GÜNAY BİLALOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının aile kuramları, aile eğitimi ve aile katılımının önemi, amacı ve ilkeleri, aile eğitimi modelleri ve uygulamaları, aile katılımı çalışmaları ve aile katılımı engelleri, aile katılımının belirleyicileri, okul-aile-toplum ilişkileri ve eğitime toplum katılımı konularında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Ayrıca aile ve toplum katılımı çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerini geliştirmek hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Aile eğitiminin önemi, hedefleri, ilkeleri; aile eğitimi modelleri; aile kuramları; Türkiye'de ve diğer ülkelerde aile eğitimi uygulamaları; okul-aile-toplum ilişkileri; aile ve toplum katılımının önemi, amaçları; aile katılımı çalışmaları (okul ve ev temelli etkinlikler), aile katılımının belirleyicileri, aile ve toplum katılımındaki engeller; kırsalda aile ve toplum katılımı.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1) Aile Eğitimi ve Okul Öncesinde Aile Katılımı. Editör: Yaşare Aktaş Arnas. Vize Yayıncılık 2) Aile Eğitiminde Güncel Konular. Editör: Raziye Pekşen Akça- Fatih Aydoğdu. Eğiten Kitap Yayınevi 3) Erken Çocukluk Döneminde Aile Eğitimi. Yazarlar: Dilfuruz Cömert- Emine Erdem. Eğiten Kitap Yaynıevi 4) Anne Baba Eğitimi. Yazarlar: Aysel Çağdaş-Zarife Şahin Seçer. Eğiten Kitap Yayınevi 5) Aile Eğitimi ve Katılımı. Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim Seti Hedef Yayıncılık
Notlar
Balkar, B. (2009).Okul-aile işbirliği sürecine ilişkin veli ve öğretmen görüşleri üzerine nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 105-123. Epstein, J. L. (1995). School/family/community partnerships: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76(9), 701-712. Pasidya, W. & Murugan, P. B. (2023). Assessing the barriers to parental involvement in early childhood development education in blantyre rural area: A case study of T/A Kuntaja. International Journal of Humanities Social Science and Management. 3 (4), 856-865 Pena, D. C. (2000). Parent involvement: Influencing factors and implications. The Journal of Educational Research, 94 (1), 42-54. Pomerantz, E. M., Moormann, E. A. & Litwack, S. D. (2007). The how, whom, and why of parents’ involvement in children’s academic lives: More is not always better. Review of Educational Research, 77 (3), 373-410. Saeed, M., Ahmad, I., Salam, M., Badshah, R., Ali, S. & Haq, S. (2013). Critical analysis of problems of school teachers in Pakistan: challenges and possible solutions. Journal of Education and Practice, 4 (4),169–175.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile eğitiminin amacını ve önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Aile eğitimi modelleri ve uygulamalarını değerlendirir. |
ÖÇ03 | Okul-aile-toplum ilişkilerini açıklar. |
ÖÇ04 | Aile ve toplum katılımının amacını ve önemini ifade eder. |
ÖÇ05 | Aile katılımının önündeki engelleri betimler. |
ÖÇ06 | Aile katılımı çalışmalarını açıklar. |
ÖÇ07 | Aile ve toplum katılımı çalışmalarını planlar. |
ÖÇ08 | Aile ve toplum katılımı çalışmalarının uygulama ve değerlendirme sürecini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin açıklanması, öğrencilere sorumlulukları hakkında bilgi verilmesi | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Aile ve aile kuramları | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Aile eğitiminin amacı ve önemi | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
4 | Aile eğitimi modelleri ve programları | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Okul-aile-toplum ilişkileri | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | Ailelerle iletişim | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
7 | Aile ve toplum katılımının amacı ve önemi | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Aile katılımı engelleri | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Okul temelli aile katılımı çalışmaları | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Ev temelli aile katılımı çalışmaları | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
12 | Aile katılımının belirleyicisi olan faktörler | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
13 | Baba katılımı | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
14 | Kırsalda aile ve toplum katılımı | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Aile ve toplum katılımı çalışmaları planlama | İlgili kaynakları araştırma ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |