Genel Bilgi
Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | OKLZ310 |
Ad | Erken Çocuklukta Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilir Kalkınma |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İNANÇ ETİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının; çevre eğitimiyle ilgili temel kavramlar, çevre eğitiminin amacı, önemi ve tarihçesi, çevre sorunları, sürdürülebilir kalkınma ve hedefleri, çevresel değerler ve etik, çocuk ve çevre ilişkisi, çevre eğitimine yönelik yaklaşım, program ve projeler, çevre eğitiminde öğretmen ve paydaşların rolü ile kullanılabilecek yöntem ve teknikler, çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve uygulama konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğretmen adaylarına çevre eğitiminin temel kavramlarını tanıtarak çevre sorunlarına karşı farkındalık kazandırmayı amaçlar. Sürdürülebilir kalkınma, çevresel etik, çocuk-çevre ilişkisi gibi konular ele alınır. Ayrıca çevre eğitimine dair yaklaşım, program ve projeler incelenir. Öğretmenlerin ve paydaşların rolü vurgulanırken, etkin yöntem ve tekniklerle çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve uygulama becerileri geliştirilir. Ders, katılımcılara hem teorik bilgi hem de pratik deneyim kazandırarak çevre bilincini sınıf ortamına taşıma yetkinliği kazandırmayı hedefler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Erken Çocukluk Döneminde Çevre Eğitimi- Refika Olgan (Editör)-Pegem Akademi Yayınları Özdemir, O. (2010). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi:“Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim”. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23-38. Kaya, N., Çobanoğlu, M., & Artvinli, E. (2011). Sürdürülebilir kalkınma için Türkiye’de ve dünyada çevre eğitimi çalışmaları. 6. Ulusal Coğrafya Sempozyumu, 407-417. Pamuk, D. K. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 72-84.
Notlar
Doğadaki Son Çocuk- Richard Louv-TUBITAK Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Sürdürülebilir kalkınma için eğitimin hedeflerini tartışır. |
ÖÇ03 | Doğa temelli eğitim programlarını karşılaştırır. |
ÖÇ04 | Erken çocukluk çevre eğitimi için etkili bir plan geliştirir. |
ÖÇ05 | Geliştirdiği çevre eğitimi planını uygular. |
ÖÇ06 | Çevre eğitimi uygulamalarının etkililiğini uygun değerlendirme yöntemleriyle ölçer. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı, Dersin işlenişi ile ilgili temel bilgilendirme, Çevre eğitimiyle ilgili temel kavram ve düşünceler. | ön hazırlığa ihtiyaç yoktur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Çevre Eğitiminin Amacı-Önemi-Tarihçesi | Çevre eğitiminin tarihi okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Dünyada ve Türkiye’de Çevre Sorunları | Çevre sorunları okunur. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
4 | Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim ve Hedefleri | İlgili bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çevresel Değerler ve Çevre Etiği | Çevre etiği hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Çocuk ve Çevre | Çocuklarla çevre hakkında ropörtaj yapılır | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
7 | Doğa temelli programlar | Programlar incelenir | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
|
9 | Çevre eğitim programları ve projeleri | bölüm okunur | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Çevre eğitiminde öğretmenin rolü | öğretmenlerle görüşme yapılır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Anlatım |
11 | Çevre eğitiminde paydaşların rolü | İlgili bölümün okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Erken çocuklukta çevre eğitimi için kullanılacak yöntem ve teknikler | Yöntem ve teknikleri listeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Erken çocuklukta çevre eğitiminin planlanması | Bir plan inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Erken çocuklukta çevre eğitiminin uygulanması | Uygulama örneklerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Erken çocuklukta çevre eğitiminin değerlendirilmesi | Değerlendirme ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,60 | ||
AKTS | 5 AKTS |