OKLZ310 Erken Çocuklukta Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilir Kalkınma

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim EĞİTİM FAKÜLTESİ
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod OKLZ310
Ad Erken Çocuklukta Çevre Eğitimi ve Sürdürülebilir Kalkınma
Dönem 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. İNANÇ ETİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin genel amacı, öğretmen adaylarının; çevre eğitimiyle ilgili temel kavramlar, çevre eğitiminin amacı, önemi ve tarihçesi, çevre sorunları, sürdürülebilir kalkınma ve hedefleri, çevresel değerler ve etik, çocuk ve çevre ilişkisi, çevre eğitimine yönelik yaklaşım, program ve projeler, çevre eğitiminde öğretmen ve paydaşların rolü ile kullanılabilecek yöntem ve teknikler, çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve uygulama konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğretmen adaylarına çevre eğitiminin temel kavramlarını tanıtarak çevre sorunlarına karşı farkındalık kazandırmayı amaçlar. Sürdürülebilir kalkınma, çevresel etik, çocuk-çevre ilişkisi gibi konular ele alınır. Ayrıca çevre eğitimine dair yaklaşım, program ve projeler incelenir. Öğretmenlerin ve paydaşların rolü vurgulanırken, etkin yöntem ve tekniklerle çevre eğitimi etkinlikleri planlama ve uygulama becerileri geliştirilir. Ders, katılımcılara hem teorik bilgi hem de pratik deneyim kazandırarak çevre bilincini sınıf ortamına taşıma yetkinliği kazandırmayı hedefler.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Erken Çocukluk Döneminde Çevre Eğitimi- Refika Olgan (Editör)-Pegem Akademi Yayınları Özdemir, O. (2010). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi:“Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim”. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23-38. Kaya, N., Çobanoğlu, M., & Artvinli, E. (2011). Sürdürülebilir kalkınma için Türkiye’de ve dünyada çevre eğitimi çalışmaları. 6. Ulusal Coğrafya Sempozyumu, 407-417. Pamuk, D. K. (2019). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 72-84.

Notlar

Doğadaki Son Çocuk- Richard Louv-TUBITAK Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çevre eğitimi ve sürdürülebilirlik ile ilgili temel kavramları ve ilkeleri tanımlar.
ÖÇ02 Sürdürülebilir kalkınma için eğitimin hedeflerini tartışır.
ÖÇ03 Doğa temelli eğitim programlarını karşılaştırır.
ÖÇ04 Erken çocukluk çevre eğitimi için etkili bir plan geliştirir.
ÖÇ05 Geliştirdiği çevre eğitimi planını uygular.
ÖÇ06 Çevre eğitimi uygulamalarının etkililiğini uygun değerlendirme yöntemleriyle ölçer.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders Tanıtımı, Dersin işlenişi ile ilgili temel bilgilendirme, Çevre eğitimiyle ilgili temel kavram ve düşünceler. ön hazırlığa ihtiyaç yoktur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Çevre Eğitiminin Amacı-Önemi-Tarihçesi Çevre eğitiminin tarihi okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Dünyada ve Türkiye’de Çevre Sorunları Çevre sorunları okunur. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay
4 Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim ve Hedefleri İlgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Çevresel Değerler ve Çevre Etiği Çevre etiği hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
6 Çocuk ve Çevre Çocuklarla çevre hakkında ropörtaj yapılır Öğretim Yöntemleri:
Örnek Olay
7 Doğa temelli programlar Programlar incelenir Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
9 Çevre eğitim programları ve projeleri bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Çevre eğitiminde öğretmenin rolü öğretmenlerle görüşme yapılır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri, Anlatım
11 Çevre eğitiminde paydaşların rolü İlgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Erken çocuklukta çevre eğitimi için kullanılacak yöntem ve teknikler Yöntem ve teknikleri listeler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Erken çocuklukta çevre eğitiminin planlanması Bir plan inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Erken çocuklukta çevre eğitiminin uygulanması Uygulama örneklerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Erken çocuklukta çevre eğitiminin değerlendirilmesi Değerlendirme ile ilgili araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 2 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 115
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,60
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2025 04:55