Genel Bilgi
Birim | POZANTI MESLEK YÜKSEKOKULU |
BAHÇE TARIMI PR. | |
Kod | BAT156 |
Ad | Küresel İklim Değişikliği ve Bitkisel Üretime Etkisi |
Dönem | 2025-2026 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. Aslıhan AĞAR ÖZKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, küresel iklim değişikliğinin temel nedenlerini ve sonuçlarını kavratarak, bitkisel üretim üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkilerini bilimsel temelde incelemektir. Öğrencilerin iklim değişikliğine bağlı çevresel, fizyolojik ve tarımsal süreçleri anlamaları; bitkisel üretim sistemlerinde karşılaşılan riskleri değerlendirebilmeleri ve bu risklere karşı alınabilecek uyum ve azaltım stratejilerini geliştirebilmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Küresel iklim değişikliğinin tanımı, kapsamı, nedenleri,alınacak önlemler ve Bitkisel Üretime Etkisi
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1)Küresel iklim değişikliği nedir? Temel kavramlar, nedenleri, gözlenen ve öngörülen değişiklikler Yıl 2008, Cilt: 1 Sayı: 1, 26 - 37.Murat TÜRKEŞ (*)Türkeş, M., Sümer, U. M. ve Çetiner, G. 2000. 2)‘Küresel iklim değişikliği ve olası etkileri’, Çevre Bakanlığı, Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Seminer Notları (13 Nisan 2000, İstanbul Sanayi Odası), 7-24, ÇKÖK Gn. Md., Ankara. 3)İklim değişikliğinin bitki yetiştiriciliğine etkisi: model bitkiler ile Türkiye durumu İklim değişikliğinin bitki yetiştiriciliğine etkisi: model bitkiler ile Türkiye durumu İklim değişikliğinin bitki yetiştiriciliğine etkisi: model bitkiler ile Türkiye durumuFulya AYDIN , Hasan SARPTAŞ
Notlar
Araştıma Makaleleri İklim Değişikliği Bakanlığının Veri ve Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Küresel iklim değişikliğinin nedenlerini, süreçlerini ve bilimsel temellerini açıklar |
ÖÇ02 | İklim değişikliğinin meteorolojik parametreler ve doğal kaynaklar üzerindeki etkilerini analiz eder. |
ÖÇ03 | İklim değişikliğinin bitkisel üretim sistemleri üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkilerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Bitkisel üretimde karşılaşılan iklim kaynaklı riskleri tespit eder ve yorumlar. |
ÖÇ05 | Sera gazı emisyonlarını azaltmaya yönelik sürdürülebilir tarım uygulamalarını örneklerle açıklar. |
ÖÇ06 | Türkiye ve dünyadaki iklim değişikliği politikalarını ve tarımsal stratejileri karşılaştırır. |
ÖÇ07 | İklim değişikliğine karşı alınabilecek bireysel ve toplumsal önlemler hakkında çözüm önerileri geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ziraat teknikerliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkileri temel alanı ve ayrıca meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştirilmesi ve ıslahı konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Üretim aşamasında ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulur ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meyve, sebze, bağ ve süs bitkilerini tanımlar ve yetiştirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında genetik kaynakların ve çevrenin korunması ile sürdürelebilir kullanımı için yöntemler uygular | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlanması ve derim sonrası muhafazada oluşan değişimleri değerlendirir ve analiz eder | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, proje yazma ve uygulayabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel yetenekleri artırıcı farklı rolleri teşhis etmek ve üstlenmek yolu ile çalışma ekibinin bir üyesi olarak ve farklı ortamlarda başarılı bir şekilde takım çalışması yetkinliğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bilgiye ulaşabilme, analitik düşünme ve planlayabilme, sorgulayıcı, araştırıcı ve yaratıcı vizyona sahip olur ve edinilen bilgileri toplum yararına kullanır | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sunabilme; bunun dışında ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe, sera ve bağ tesisi kurabilir ve işletebilir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel iletişim becerilerini kazanır | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Küresel iklim değişikliği nedir? Temel kavramlar ve tarihçesi | Ders Notları ile alakalı Kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sera gazları, karbon döngüsü ve iklim değişikliğinin nedenleri | Ders Notları ile alakalı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | İklim değişikliği senaryoları (IPCC Raporları ve RCP/SSP senaryoları) | Ders Notları ile alakalı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İklim değişikliğinin meteorolojik parametreler üzerindeki etkileri (sıcaklık, yağış, nem, vb.) | Ders Notları ile alakalı kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İklim değişikliğinin toprak özelliklerine etkisi | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Su kaynakları, kuraklık ve sulama gereksinimindeki değişiklikler | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | İklim Değişikliğinin Biyoçeşitlilik, Abiyotik ve Biyotik Hasatlıklar üzerine etksi | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İklim Değişikliğinin Bitkisel üretimde fizyolojik tepkiler: fotosentez, solunum, transpirasyon | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
10 | Bahçe bitkileri (meyve-sebze) üretiminde görülen değişimler | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İklim değişikliğine karşı sürdürülebilir tarım uygulamaları ve uyum stratejileri | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Küresel iklim değişikliğinin hasat sonrası işlemlere etkileri | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | İklim Değişikliğine Bitkisel Üretimde Adaptasyon | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öğrenci sunumları / genel değerlendirme ve vaka analizleri | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Türkiye'de ve dünyada iklim değişikliği odaklı tarımsal politikalar | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları ile ilgili kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |